Misu on uusi suomalainen panssariajoneuvo

Tero Tuominen
6_PMPV_1115_terotuominen_reservilainen.JPG
Protolab PMPV 6x6 maastossa. Piikit kyljessä mahdollistavat lisäsuojalevyjen kiinnityksen.
Tero Tuominen

Suomalaisen uuden miehistönkuljetusajoneuvon Misun kehitystyössä on edetty koeajovaiheeseen. Julkaisemme Reserviläisen numerossa 8/2015 olleen artikkelin, jossa kerrotaan kattavasti uudesta ajoneuvosta.


Suunnittelutoimisto Protolab on keskittynyt raskaisiin suojattuihin erikoisajoneuvoihin, niiden osakokonaisuuksiin ja komponentteihin. Yhtiö on kehittänyt esimerkiksi kotimaisen asetornin panssaroituun RG-32-ajoneuvoon.

Protolab osallistui Puolustusvoimien Pasien päivityskilpailutukseen, jonka osana pyydettiin näkemystä kokonaan uudesta ajoneuvosta. Ideana oli tarjota muutaman vaunun modernisoinnin hinnalla kokonaan uusi alusta. Päivitysvalinta kohdistui Patrian tarjoamaan Pasi-modifikaatioon.

Protolabin ehdotuksen jatkokehityksen pohjalta syntyi vuonna 2015 päivänvalon nähnyt PMPV eli Protected Multipurpose Vehicle. Miinasuojauksensa perusteella se on saanut nimen Misu, joka jatkaa suomalaista Pasi ja Masi -perinnettä.

Vuonna 2007 alkaneessa kehitystyössä on hyödynnetty eri alojen asiantuntijoita. Myös muotoilijoita on ollut mukana. PMPV onkin varsin sotilaallisen näköinen.

Erityisesti räjähdevaikutuksilta suojaukseen on kiinnitetty huomiota. Perinteiset miinat ja erilaiset tienvarsipommit eli IED-räjähteet (Improvised Explosive Device) ovat nykyisin merkittävä uhka sotilasajoneuvoille.

 

4_PMPV_1115_terotuominen_reservilainen.JPG
Oven alareuna on korkealla, mutta kiipeäminen on ensikertalaisellekin helppoa useiden kahvojen avulla. Pakokaasut puhalletaan vaunun alle. Kuva: Tero Tuominen

Pohjassa hunajakennorakenne

Ensimmäiset miinaan ajolta suojaavat pyöräajoneuvot kehitettiin 1970-luvun lopulla Etelä-Afrikassa. Niille oli tyypillistä V-muotoinen pohjarakenne, jolla pyrittiin ohjaamaan räjähteen vaikutus sivuille. Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen käyttämä RG32 on samaa sukua.

Myös Protolabin uutuuden pohjassa on V-muoto, mutta sitä on kehitetty räjähdysvaikutusten virtaussimuloinneilla. Suojauksen tärkein osa on piilossa pintaa syvemmällä. Vaunua ei ole tehty aiemmalle alustalle. Suojaus on integroitu uuteen rakenteeseen.

PMPV:n pohjassa on käytetty kolmea erilaista kotimaista SSAB:n (entinen Ruukki) panssariteräslaatua. Niistä muodostuu miehistöä räjähdyksiltä suojaava hunajakennorakenne. Miinan ensimmäisenä räjäyttävä etuakseli on miehistötilan etupuolella.

Sisustuksessa on keskitytty räjähdevaikutusten minimoimiseen. Protolabin tuotantoa olevat istuimet ovat itse suunniteltujen iskunvaimentimien varassa. Ne poistavat ensimmäisen millisekunnin terävän iskun, joka aiheuttaa eniten räjähdysvammoja.

Ohjaamon ja miehistötilan erillisistuimet on varustettu viisipistevöillä. Matkustajien jalat eivät koske vaunun lattiaan vaan ovat iskulta turvassa jousitettujen istuinten tukien varassa.

Ajoneuvo on NBC-suojattu kaasuilta ja ydinlaskeumilta. Se on ilmakuljetettavissa C-130 Hercules -luokan koneilla.

 

5_PMPV_1115_terotuominen_reservilainen.JPG
Hydraulivinssi on Misun vasemmalla puolella. Takana näkyy potkuri. Kuva: Tero Tuominen

Soveltuu rahdin kuljettamiseen

PMPV mahdollistaa myös rahdin maastokuljetukset. Penkkien istuimet nousevat ylös ja mukana kulkee jopa 10 tonnia tavaraa kuormalavoilla. Joukkojen huoltoa helpottava ominaisuus vaikuttaa kiinnostavalta Puolustusvoimien  hajautetun taistelutavan näkökulmasta.

Vaikka kyseessä ei ole taisteluajoneuvo, Misun katolle voidaan asentaa erilaisia asejärjestelmiä. Esimerkiksi kauko-ohjattu Saab Trackfire RWS -asetorni sopii katolle.

PMPV:n proton kyljet näyttävät siilimäisiltä, sillä niissä on valmiina kiinnityspisteet lisäsuojalevyille. Exote oy:n VTT:n ja Puolustusvoimien tuella kehittämä metalli-keraami-pohjainen Exote-komposiittimateriaali tarjoaa suojaa myös panssaria läpäisevien luotien osumilta.

Äärimmilleenkin panssaroituna PMPV pysyy edelleen uivana. Vaunussa on kaksi hydraulikäyttöistä potkuria.

PMPV:n tuotantoversion ulkopintaan tulee lämpöherätettä minimoiva häivesuojaava peitejärjestelmä. Myös moottorin jäähdytyksessä ja pakokaasujen suuntauksessa on huomioitu lämpöjälki.

 

3_PMPV_1115_terotuominen_reservilainen.JPG
Peruutuspeilikamera on saranoitu. Siihen tulee tuotantoversiossa puhtaana pitävä puhallusjärjestelmä. Kuva: Tero Tuominen

Kameroilla lintuperspektiivi

Kuvista on vaikea hahmottaa PMPV:n kokoa. Jotain kertoo se, että ohjaamon oven alareuna on silmien korkeudella. Ajajan paikalle kiipeäminen pienen oven kautta on silti yllättävän helppoa kolmen askelman ja hyvin sijoitettujen tartuntakahvojen ansiosta.

Cummins-moottori on edessä, joten sen massa tarjoaa etusektorista ballistista suojaa miehistölle. Pieniin ikkunoihin yhdistettynä keula kuitenkin rajoittaa näkymää ajosuuntaan etenkin harjanteiden ylityksissä.

Misussa ohjaajaa avustetaankin peräti seitsemällä ulkopuolisella kameralla. Kaksi korvaa perinteiset peruutuspeilit. Niiden näytöt ovat ohjauspyörän kummallakin puolella.

Neljä kameraa kuvaa alaspäin vaunun ympäristöä edessä, takana ja sivuilla. Kuvista muodostetaan lintuperspektiivinäkymä ajoneuvosta ohjaajan oikealla puolella olevalle kolmannelle näytölle. Maastossa ominaisuus helpottaa ajamista.

Kun mäkeä ylitettäessä Misun keula peittää näkymän, alaspäin kuvaava kamera kertoo mitä edessä on. Sivu- ja peruutuspeilikamerat puolestaan avustavat puiden ja muiden esteiden ohittamisessa.

Peruutuspeilikamerat on nivelöity, joten ne kääntyvät osuessaan esteeseen. Maastossa kura lentää ja kamerat ovatkin pian sumeina. Tuotantoversioon tulee linssit puhtaana pitävä ilmapuhallusjärjestelmä. Lisäksi Misussa on edessä lämpökamera.

 

Tavoitteena yksinkertaisuus

PMPV:ssä on pyritty käyttämään mahdollisimman paljon valmiita kuorma-autokomponentteja. Lisäksi pyritään kotimaisuuteen. Runsaat 10 henkilöä työllistävän Protolabin tukena on alihankkijaverkosto. Esimerkiksi Multimek rakentaa teräsrungon.

Uuden ajoneuvon kuusi pyörää vetävät. Myös taka-akseli on ohjaava. Niinpä suuren vaunun kääntösäde on henkilöautomainen 13,6 metriä.

Moottorina on 6,7 litran Cummins-turbodiesel. Akseliston tekee Sisu Axles. Voimalinjaan kuuluu myös Allison-automaattivaihteisto ja Katsa-jakovaihteisto.

Tuotantoversioson tulee renkaiden paineensäätö. Maastossa renkaita voidaan tyhjentää ja saada lisää pitoa. Jos sekään ei riitä, Misussa on eteen ja taakse vetävä hydraulivinssi, jolla selvitään pahimmistakin paikoista.

10_PMPV_1115_FPCougar_USDOD_reservilainen.JPG
FP Cougar -ajoneuvo miinaräjäytystesteissä. Kuva: US DOD
 

Kaksi Misua räjäytetään

Protolab on Raytheon/Kongsberg NASAMS -ilmatorjuntaohjusjärjestelmän vastakauppojen yhteydessä saanut rahoitusta PMPV-hankkeen käynnistämiseen. Sen turvin rakennetaan proton lisäksi kolme muuta vaunua.

Kaksi menee räjäytyskokeisiin Englantiin. Niillä varmistetaan suojarakenteiden kestävyys. Neljäs Misu on lopullinen tuotantoversio. Se voidaan rekisteröidä tieliikenteeseen.

Koekilvissä olevan PMPV:n testiajot Uudellamaalla ovat herättäneet ihmettelyä ja sosiaalisessa mediassa on jaettu kuvia vaunusta. 

Protolab PMPV on tällä hetkellä omassa kantavuus- ja suojausluokassaan ainutlaatuinen laite maailmassa. Taisteluvaunun suojaus kuljetusajoneuvossa yhdistettynä kilpailukykyiseen hintaan on kieltämättä kiinnostava yhdistelmä.

Protolab kertoo pyrkineensä mahdollisimman yksinkertaiseen ja toimivaan tekniikkaan. Misun halutaankin olevan viimeinen, joka vielä jatkaa taistelukentällä muiden ajoneuvojen huipputeknisten järjestelmien petettyä.

PMPV:n päämarkkinat ovat ulkomailla, vaikka myös Puolustusvoimien uskoisi olevan kiinnostunut uutuudesta. Misu soveltuisi esimerkiksi Afganistanin kriisinhallintaoperaatioon pienempien ajoneuvojen tueksi.

Lisäksi sille löytynee käyttöä erilaisten uhkien alla toimivien turvallisuusviranomaisten palveluksessa.

 

7_PMPV_1115_terotuominen_reservilainen.JPG
Näin ajoneuvo etenee vaikeassakin maastossa. Kuva: Tero Tuominen

2_PMPV_1115_terotuominen_reservilainen.JPG
Misu-protossa on kaksiosainen miehistötilan ovi. Asiakkaan toiveen mukaan se voidaan korvata hydraulisesti aukeavalla rampilla. Oven yläpuolella on takanäkymäkamera. Kuva: Tero Tuominen


Mikä?

Protolab Protected Multipurpose Vehicle PMPV 6x6

Pituus 7,44

Leveys 2,55

Korkeus 2,7

Omapaino 14 000 kg

Moottori 6.7L Cummins turbodiesel

Teho 285 hp

Kuljetuskapasiteetti 2+10

Rakenteellinen huippunopeus 110 kmh


Jaa tämä sivu