• Kalusto

Patrian uusi ajoneuvo 6×6 on Pasin sukua

Uusi suomalainen panssaroitu miehistönkuljetusajoneuvo Patria 6x6 näyttää ensivilkaisulla tutulta Pasilta, mutta sen tekniikka on tuoretta.

Patria

Patria 6x6 -vaunun maastoliiikkuvuus perustuu Paseja tehokkaampaan moottoriin ja erillisjousitukseen.

Patria esitteli kesäkuussa 2018 Pariisin Eurosatory 2018 -puolustustekniikkamessuilla uuden panssaroidun miehistönkuljetusvaunun. Nimellä Patria 6×6 kulkeva ajoneuvo on suunniteltu edullisemmaksi vaihtoehdoksi yhtiön AMV-vientimenestykselle.

Uutuudellakin tavoitellaan kansainvälisiä markkinoita, koska maailmalla on käytössä tuhansia vanhenevia kuljetusvaunuja ja -ajoneuvoja. Suomalainen media pääsi tutustumaan Patria 6×6-ajoneuvoon kesäkuun lopussa ja Reserviläinen oli paikalla.

Vaikka uusi 6×6 saattaa ulkoisesti muistuttaa Pasi-miehistönkuljetusvaunuja, kyseessä ei todellakaan ole vain päivitetty versio legendaarisesta suomalaisesta sotilasajokista. Sen sijaan Patria 6×6 hyödyntää valmistajan vientimenestyksen AMV:n (Armoured Modular Vehicle 8×8, XA-360) alustarakenteen komponentteja ja luonnollisesti myös kaikkea sen kautta saatua osaamista.

Siinä on myös uusi voimalinja. Ajoneuvossa on käytetty mahdollisuuksien mukaan kaupallisesti saatavissa olevia COTS komponentteja (commercially off-the-shelf).

AMV-vaunuja on myyty yli 1 600 kappaletta ja 95 prosenttia niistä on mennyt vientiin. Patrian uusin versio on AMV XP, joka tarjoaa lisää suoritus- ja kuormauskykyä ja suojaa.

3_patria6x6_terotuominen_reservilainen_0818

Jos Patria 6×6 -vaunuun haluaa uintioption, takakulmiin asennetaan tunneloidut potkurit. Kuvassa näkyy myös proton toisen puolen kierrejousitus. Valot ovat LED-tekniikkaa. Kuva: Tero Tuominen

Vuosikymmenten perinteet

Sisu XA-sarjan Pasien (Panssari-Sisu) valmistus käynnistyi 80-luvun alussa. Puolustusvoimat on hankkinut eri malliversioita useita satoja kappaletta. Sisu rakensi näitä sotilasajoneuvoja Hämeenlinnan tehtaallaan.

Vuosien varrella yritysjärjestelyjen kautta tämä osa Sisu-yhtiöstä on siirtynyt osaksi Patriaa. Nykyiset toimitilat sijaitsevat edelleen samoilla sijoilla Hämeenlinnassa kuin toiminnan 40-luvulla aloittanut kuorma-autotehdas.

Patria on vuodesta 2015 alkaen modifioinut vanhimpia XA-180-vaunuja turvaten niiden elinkaaren ja käytettävyyden pitkälle 2030-luvulle. Näitä 1983–1990 käyttöön otettuja vaunuja on satoja kappaleita. Aluksi tehtiin sopimus 70 Pasin MLU-päivitysmodifikaatiosta (mid-life update).

2_patria6x6_terotuominen_reservilainen_0818

Uuden miehistökuljetusvaunun prototyypin katolla on ballistisesti suojattu raskas 12,7 mm M2-konekivääri. Koukut tarjoavat ampujalle suojaa mahdollisilta ajoreitille osuvilta johdoilta. Tornin edessä on moottorin jäähdytysaukko. Kuva: Tero Tuominen

Jousituksessa vaihtoehtoja

Patria 6×6 on nimensä mukaisesti kuusipyöräinen ajoneuvo, jonka kaikki erillisjousitetut pyörät vetävät. Asiakkaan toiveiden mukaan on valittavissa perinteiset kierrejouset tai hydropneumaattinen jousielementti.

Eurosatory-messuilla julkistettuun 6×6-prototyyppiin on pelkästään esittelytarkoituksessa asennettu kummatkin jousitusversiot eri puolille ajoneuvoa. Siten ajokki ei tässä asussa vastaa lopullista tuotetta.

Uutta vaunua ohjataan sen kahdella etummaisella akselilla. Tarjolla on asiakkaan halutessa myös kaikilla pyörillä ohjautuva versio.

Valinnaisesti Patria 6×6 on Pasin ja AMV:n tapaan saatavana myös uivana. Silloin sen takakulmissa on kaksi tunneloitua potkuria, joiden työntövoimalla vaunu etenee vedessä. Ilman uintioptiota kahluusyvyys on 1,5 metriä.

4_patria6x6_terotuominen_reservilainen_0818

Patria 6×6 -miehistönkuljetusajoneuvon miehistötila. Ampujan istuin näkyy kattoluukun alla. Kuva: Tero Tuominen

Kuin autoa ajaisi

Vaunun ohjaamossa on pasimaisesti tuulilasi ja sivuikkunat siinä missä AMV:ssä ohjaaja on kokonaan panssaroinnin suojassa ja ajaa joko luukusta tai prismojen kautta tähystäen. Patria 6×6:n kahden hengen ohjaamo on tilava. Sinne on helppo kiivetä siitä huolimatta, että kynnys on korkealla. Eturungon alakulmassa oleva LED-ajovalojen suojakilpi toimii samalla myös kolmitasoisena portaana. Johtajalle on kattoluukku.

Ohjauslaitteet ovat suoraan kuin automaattivaihteisesta autosta, joten ajajan oppimiskynnys on matala. Mekaaninen ohjaus on tehostettu, ja paineilmatoimisissa hydraulisissa levyjarruissa on ABS. Automaattilaatikossa on vaihteita seitsemän eteen ja kaksi taakse. Kuljettajan apuna on peruutuskamera.

Voimanlähteenä on viisisylinterinen Scania DC09 -turboahdettu rivimoottori. Sen teho on 294 kW ja vääntömomentti 1870 Nm. Tällä paketilla Patria 6×6 kulkee maantiellä 100 km/h nopeudella. Suurempi teho yhdistettynä moderniin erillisjousitettuun alustaan tarjoaa myös vanhoja Paseja paremman maastoliikkuvuuden.

7_patria6x6_terotuominen_reservilainen_0818

Tältä näyttää ohjaamossa. Kuva: Tero Tuominen

Suojaustaso valittavissa

Uutuus kuljettaa tyypillisesti 2-3 hengen miehistön lisäksi kymmenen taistelijaa. Heille on takana erilliset putkirunkoiset istuimet, jotka vaimentavat mahdollisen miinaräjähdyksen vaikutuksia.

Takana on sivuille aukeava kaksiosainen ovi. Miehistötilassa on tarjolla sähköliitäntöjä taistelijoiden nykyisin mukanaan kuljettamien erilaisten laitteiden akkujen lataamiseksi.

Patria 6×6 -perusversio tarjoaa NATO:n STANAG 4569 -standardin kakkosluokan suojan käsiaseiden 7,62 API BZ -panssariluodeilta. Miinasuojaus kestää kuuden kilon räjähteet vaunun alla. Optiona tasoa voidaan nostaa jopa 10 kiloa kestäväksi.

Myös ajoneuvon modulaarinen panssarointi tarjoaa optiona vastaavan STANAG-nelosluokan suojaustason eli silloin se kestää 14,5 mm raskaan konekiväärin panssariluodin osumia. Tällöin suojaa parannetaan kylkiin kiinnitettävillä lisäpanssarilevyillä.

Vaunusta voidaan rakentaa myös lääkintä-, tiedustelu- tai komentoversioita.

5_patria6x6_terotuominen_reservilainen_0818

Patrian AMV ja uusi 6×6 Hämeenlinnan tehtaan pihalla. Taaempana näkyvä AMV on varustettu norjalaisen Kongsbergin MCT-30 Protector -tornilla. Molemmissa vaunuissa on Eurosatory-messuja varten tehty erikoisteippaus. Kuva: Tero Tuominen

Se edullisempi vaihtoehto

Patria markkinoi uutuuttaan Eurosatoryssä iskulauseella ”Back to Basics”. Tarkoituksena onkin lisätä valmistajan tuotepalettiin edullisempi mutta silti moderni vaihtoehto AMV-vaunuille. Ajoneuvon konseptisuunnittelua on tehty vuosia, mutta nyt esitelty tuotantomalli on suunniteltu ja rakennettu 2017-2018.

Siinä missä AMV maksaa varustelusta riippuen 1,5–2 miljoonaa euroa, 6×6 kustantaa noin puolet tästä.
AMV:n hintaa kasvattaa myös asiakkaan valitsema mahdollinen asetorni, joka monikanavaisine tähtäimineen saattaa maksaa jopa saman verran kuin sen lavettina toimiva vaunu. Suurempi ja raskaampi AMV onkin täysiverinen jalkaväen taisteluajoneuvo, joka etenee joukon mukana ja pystyy asejärjestelmillään tukemaan jalkautuneiden sotilaiden taistelua. Puoli metriä lyhyempi 6X6 on sen sijaan enemmänkin Battlefield taxi -tyyppinen monikäyttöinen miehistönkuljetusvaunu, joka vie taistelijat panssaroinnin suojassa toimintaan, mutta jää sitten odottamaan jalkautumistasalle.

Patria 6×6 on rakennettu modulaariseksi niin, että siihen voidaan asiakkaan toiveiden mukaisesti toteuttaa erilaisia suojaustasoja, asejärjestelmiä sekä omasuojavarustusta.

Prototyypissä on aseistuksena miehitetty raskaalla 12,7 mm konekiväärillä varustettu päältä avoin torni katolla. Lisäksi takakulmassa on luukkuasennuksena kevyt konekivääri. Vaunun 8,5 tonnin kantokyky mahdollistaa jopa Patrian yksiputkisen 120 mm Nemo-kranaatinheitintornin asentamisen ajoneuvoon.

6_patria6x6_terotuominen_reservilainen_0818

Patria 6×6 -seuraa Pasin perinteitä mutta tuo uuden alustatekniikan sekä enemmän tehoa. Kuva: Tero Tuominen

Suunnittelu Suomessa, ostaja rakentaa

Valmistaja arvioi Patria 6×6 -ajoneuvon sopivan täydentämään nykyisten AMV-käyttäjien ajoneuvokantaa. Sen katsotaan myös soveltuvan mainiosti esimerkiksi rauhanturvaoperaatioihin niissä jo pitkään nähtyjen Pasi-vaunujen seuraajaksi.

Patria Land -liiketoiminnan konseptina on nykyisin suunnitella ajoneuvo, rakentaa siitä prototyyppejä ja tuotteistaa lopputulos. Ulkomaiselle ostajalle tarjotaan mahdollisuus rakentaa teknologian siirtona vaunut omassa maassaan sikäläisen yhteistyökumppanin kanssa. Tämä onkin usein edellytys kauppojen syntymiselle.

Tätä kaavaa on menestyksellä toteutettu AMV-kauppojen yhteydessä. Suomeen jää tiettyjen osakokonaisuuksien valmistusta sekä keskeisenä osana kokonaisuutta vaunun elinkaaren aikainen tuotetuki. Sama paketti on tarjolla myös potentiaalisille Patria 6×6 -ostajille.

Seuraavaksi yhtiö rakentaa lisää uusia ajoneuvoja testejä varten. Eurosatoryssä Patria 6×6 herätti valmistajan mukaan kiinnostusta, joten jää nähtäväksi millaiset markkinat uutuudelle aukeavat. Myös Puolustusvoimien odotetaan olevan kiinnostunut siitä.

Patria 6×6

Pituus 7,5 m

Korkeus 2,5 m

Leveys 2,9 m

Maksimikokonaispaino 24 000 kg

Kuormattavuus 8 500 kg

Huippunopeus 100 km/h.

Toimintasäde tiellä 700 km

Lue myös: 2.1.2018 Patria AMV – vaivihkaa myyntimenestykseksi

29.1.2020 Suomi ja Latvia sopivat panssariajoneuvojärjestelmän kehittämisestä – Patrian ajoneuvoalusta valittiin kehitystyön pohjaksi