Toimitus testasi kolme sota-aiheista lautapeliä

Paavo Airo
IMG_3041
Axis & Alliesissa pelilauta täyttyy erilaisesta kalustosta ja sotureista.
Tuomas Kaarkoski, Paavo Airo Helsinki

Joulun lomapyhät ovat mitä oivallisinta aikaa syventyä kunnolla johonkin. Kirjojen ja elokuvien ohella monessa kodissa joulu on myös sitä aikaa, jolloin lautapelit kaivetaan esiin kaapeista ja laatikoista.

Reserviläinen kokeili kolmea 1900-luvun sotatematiikan ympärille rakennettua lautapeliä.

  

IMG_3006
Kylmään sotaan sijoittuvassa Twilight Strugglessa peliskenaarion ympärillä leijailee jatkuva ydinsodan uhka. Kuva: Paavo Airo

Twilight Struggle – Genrensä klassikko
(2 pelaajalle)

Ensimmäisenä toimituksen syyniin pääsi kylmän sodan aikaan sijoittuva Twilight Struggle. Vuonna 2005 ilmestynyt korttipainotteinen kamppailu kahden supervallan välillä on ehdoton klassikko. Se on ainoa peli maailmassa, joka on pystynyt pitämään viisi vuotta kärkisijaa lautapelipuolen raamattunakin pidetyn Boardgamegeek.comin pelilistauksessa.

Visuaalisesti Twilight Struggle on varsin mitäänsanomaton peli. Karttapohjainen pelilauta on selkeä, mutta kauniiksi sitä ei voi sanoa. Kortit ovat informatiivisia ja pelin kansikin suorastaan ruma.

Mutta sisältö tunnetusti ratkaisee ja siinä Twilight Struggle onnistuu. Peli tavoittaa hyvin Yhdysvaltojen ja Neuvostoliiton välisen kilpailun ja nokittelun. Pelaajat pöytäävät vuorotellen erilaisia toimintakortteja, jotka pohjaavat kaikki historiallisiin tapahtumiin kuten esimerkiksi Kuuban ohjuskriisiin, Korean sotaan ja Marshall-avun aloittamiseen.

Pelin nerokkuus on siinä, että kumpikin pelaaja joutuu tekemään itselleen hetkellisesti epäedullisia päätöksiä tavoitellessaan suurempia päämääriä. Juuri tasapainoilu voimankäytön ja diplomatian välillä tekee pelistä herkullisen. Kun pelin lopettavan ydinsodan uhka leijuu yllä, aggressiivisempikin pelaaja joutuu välillä nostamaan jalkaa kaasulta. Tuurilla on osansa pelissä, mutta pelaajan oma taito ja kyky hahmottaa tilanne korostuu reilusti onnea enemmän.

Kahden pelaajan pelattava Twilight Struggle kestää pelitapahtumista riippuen kahdesta kolmeen tuntia. Ensimmäisellä kerralla aikaa kannattaa varata kuitenkin enemmän, sillä sääntökirjan ohjeistus ei ole sieltä kaikkein helpoimmin ymmärrettävästä päästä. Olkoonkin, että sääntökirja on hyvin systemaattisella logiikalla järjestetty.


Axis and Allies –  Ruuhkaa pelilaudalla
(2–6 pelaajalle)

1980-luvulla ilmestynyt Axis and Allies on sittemmin poikinut lähes parikymmentä versiota pelistä, joka nimensä mukaisesti asettaa pelaajat vääntämään maailman kohtalosta akselivaltojen ja liittoutuneiden välillä toisessa maailmansodassa.

Testissä ollut Axis and Allies Europe 1940 ei ole mikään kevyt peli, joka pelataan jaloista pois ruoan jälkeen ennen saunaan menemistä. Noin neliömetrin kokoinen pelilauta ja reilut 600 erilaista pelinappulaa ovat tuhti pala sulateltavaksi kokeneemmallekin pelaajalle. Yksistään pelilaudan laittaminen pelikuntoon kesti kahdelta peliä koskaan aiemmin pelanneelta lähes puolitoista tuntia!

Tiivistetysti Axis and Alliesin perusidea on voittaa peli valloittamalla tietty määrä strategisesti tärkeitä kaupunkeja vastustajilta. Alueita valtaamalla haltuunsa saa lisää rahaa, joilla taas voi hankkia lisää tankkeja, jalkaväkeä ja muuta sotakalustoa kestääkseen sodan jatkuvan myllytyksen.

Korkeahkosta 85 euron hinnasta huolimatta Europe 1940 -versiota ei voi ainakaan sanoa liian hyvin viimeistellyksi. Aiemmista versioista tuttu käteisraha puuttuu kokonaan. Vielä isompi ongelma on pelilauta, joka ei komeista mittasuhteistaan huolimatta riitä. Varsinkin Keski-Euroopassa joukkojen asettelu menee helposti sekavaksi puuroksi, kun taas Afrikassa (joka sekin on väärin piirretty) taas tilaa on pelin tapahtumiin peilattuna suhteettoman paljon.

Tankkien, laivojen ja muun kaluston tarkasti tehty mallintaminen esikuvistaan varmasti miellyttää fanaattisimpia pelaajia. Satunnaispelaaja taas löytää itsensä etsimästä tunnistettavia eroja cruiserin ja destroyerin väliltä.

Axis and Allies Europe 1940 on oiva valinta pelaajille, jotka arvostavat pieniä yksityiskohtia ja ovat valmiina laittamaan pelisessioon vähintään neljästä viiteen tuntia.

 

IMG_3056
Memoir '44 on selkeästi lyhin ja yksinkertaisin kolmikon peleistä. Kuva: Paavo Airo

Memoir ’44 – Fiksu hyödyntää maastoa
(2 pelaajalle)

Memoir ’44 on lautapelikolmikon uusin ja samalla suoraviivaisin peli. Pelissä pelataan uudelleen toisen maailman sodan länsirintaman tunnettuja operaatioita. Osapuolille määritetään operaatiokohtaisesti tietty määrä yksikköjä ja aloituspaikat kartalla. Tämän jälkeen joukkoja komennetaan erilaisilla korteilla, joista suurin osa on tavallisia joukkojen liikutuskortteja, mutta mukana on myös paljon erilaisia taktisempia operaatiokortteja.

Memoir ’44:n yksi hallitsevia elementtejä on maaston oikeanlainen hyödyntäminen. Linnoitettu kukkula on sekin mahdollista valloittaa, mutta kalliiksi se varmasti käy. Noppatuurilla on isohko merkitys pelissä, mutta järkevällä maaston hyödyntämisellä etua saa käännettyä merkittävästi itselleen.

Lauta on selkeä ja nappulat pelkistetyn tyylikkäitä. Risuja Memoirille voi antaa eräiden operaatioiden yksipuolisuudesta. Joissakin skenaarioissa toisella osapuolella on huomattavasti paremmat lähtökohdat voittoon, mikä toki historian huomioiden on täysin ymmärrettävää.

Memoir ’44 on kevyehkö sotapeli, joka on helposti opittavissa. Yhden operaation pelaaminen kestää noin kolmesta vartista puoleentoista tuntiin. Peliin on myös saatavilla erilaisia lisälaajennuspaketteja, joissa mukaan tulevat itärintaman ja Tyynenmeren taistelut.


Jaa tämä sivu