War History Online ylistää Suomen ilmavoimia: ”Suomalaiset tietävät, mitä tekevät”

Paavo Airo
IMG_2757
Ilmavoimien Hornet on juuri suorittanut vaijerilaskeutumisen Lusin maantiesuoralle. Kuva on tämän vuoden Baana-2016-harjoituksesta.
Paavo Airo Helsinki

Amerikkalainen sotahistoriaan enimmäkseen keskittyvä War History Online ylistää verkkosivuillaan Suomen ilmavoimia. Julkaisu on nostanut esille vuoden 2015 Livex-2015-harjoituksen, johon osallistui noin 1 500 reserviläistä sekä paljon henkilökuntaa ja varusmiehiä. War History Online kehuu Ilmavoimien toimintaa maantietukikohtaharjoituksessa toteamalla, että ”suomalaiset tietävät, mitä tekevät”. Jutun yhteyteen on upotettu alla oleva Puolustusvoimien julkaisema video harjoituksesta.




Suomessa War History Onlinen artikkelista kertoo Tekniikka & Talous. 

Reserviläinen kertoi syyskuussa maantietukikohtien käyttämisestä poikkeusoloissa. Suomessa on useita pitkiä maantiesuoria, joille voidaan tarvittaessa pystyttää maantietukikohtia liikuteltavan kaluston avulla. Osaa käytetään harjoituksissa, osa on lähinnä olemassa poikkeusoloja varten. Olennaista niiden käytössä on, että Ilmavoimat on aina vihollista askeleen edellä. Ilmavoimat on viime aikoina kouluttanut reservilleen uudistettua taistelutapaa, jossa liikkuvuus ja kaluston tukikohdasta toiseen siirtyminen nopeasti ovat avainasemassa.

Ilmavoimat harjoitteli syksyllä Heinolan Lusissa maantietukikohdan käyttöä. Reserviläinen kertoi Baana-16-harjoituksen yhteydessä, miten Ilmavoimat toimisi, jos Suomeen hyökättäisiin. Samassa artikkelissa esiteltiin myös Ilmavoimien kiinteiden ja siirtyvien taistelutukikohtien koostumus.

War History Online muistelee artikkelissaan kylmää sotaa, jolloin lentokoneiden varalaskupaikkoja, joihin maantietukikohtia voidaan perustaa, rakennettiin rautaesiripun molemmille puolille. ”Enimmäkseen niitä rakennettiin Saksojen alueille, mutta myös Pohjois-Koreaan, Taiwaniin, Ruotsiin, Suomeen, Sveitsiin, Puolaan ja Tsekkoslovakiaan”, julkaisu kirjoittaa. War History Onlinen mukaan kylmän sodan päätyttyä suurin osa varalaskupaikoista on muutettu takaisin normaaleiksi maanteiksi, mutta osa on säilynyt. Esimerkiksi Ruotsissa maantiet ovat olleet paremmassakin kunnossa maan ilmavoimia ajatellen.

– Meillä Ruotsissa ei voida paljoa laskeutua maanteille hävittäjillä, sillä budjettileikkausten vuoksi maantiet ovat melko huonossa kunnossa. Ruotsissa on vain pari paikkaa, joissa voimme harjoitella tällä tavalla, JAS Gripenillä lentävä Ruotsin ilmavoimien kapteeni Henrik Thyni kommentoi Reserviläiselle Baana-16-harjoituksen yhteydessä.

IMG_2738
Ruotsalainen JAS Gripen lähdössä lentoon Lusin maantiesuoralla. Kuva: Paavo Airo


Jaa tämä sivu