Vanhempi sukupolvi
muistanee vielä, miten varusmiehiä kuljetettiin traktorien peräkärryissä.
Sitten tulivat Proto-Sisut ja lopulta ihan oikeaa panssarisuojaa tarjoavat
Pasit ja neuvostoliittolaiset miehistönkuljetusvaunut. Uudemman sukupolven
maastokuorma-autot ja Pasit ovat edelleen käytössä, mutta nykyaikaisella
taistelukentällä vaaditaan ajoneuvolta huomattavasti enemmän.
1990-luvun puolivälissä
Suomessa pohdittiin, mitä XA-180 Pasi -vaunujen jälkeen tarvittaisiin.
Ajoneuvosta oli tehty vientiversio XA-186, jossa oli jo esimerkiksi ilmastointi
ja NBC-suojaus (Nuclear, Biological, Chemical) kaasuja ja muita taistelukentän
uhkia vastaan.
Pasi-alustan kantavuus ei
kuitenkaan ollut riittävä tulevaisuuden tarpeita ajatellen. Etenkin kun oli
olemassa tarve parantaa panssarointia ja asentaa painavia asejärjestelmiä
vaunuun. Samaten taistelijan vaatima tila luotiliiveineen ja runsaine
varusteineen on kasvanut.
Jotain uutta siis
tarvittiin. Patria kehittikin 90-luvun puolivälissä erilaisia
ajoneuvokonsepteja aina telavaunuun asti.
Tässä yhteydessä Puolustusvoimat
päätyi tilaamaan 90-luvun lopussa Ruotsista tela-alustaisia CV9030-vaunuja.
Patria oli hankkeessa mukana kokoamalla niitä Hämeenlinnan tehtaallaan. Alusta
tuli Ruotsista.
Silti modernimmalle
panssaroidulle pyörävaunulle nähtiin edelleen tarvetta. Vuonna 1999 yhtiö lähti
tekemään selvitystä 8×8-taisteluajoneuvosta. Sen pohjalta kehitetyn, nykyisin
Armoured Modular Vehicle -nimellä (AMV) tunnetun vaunun ensimmäinen prototyyppi
valmistui vuonna 2001.

Erillinen apurunko
AMV on kahdeksanpyöräinen
ajoneuvo, jossa kaikki pyörät ovat vetäviä. Kaksi etuakselia ovat ohjaavia,
valinnaisesti myös takimmainen. Kaikki pyöräntuennat ovat identtisiä, mikä
helpottaa korjauksia. Myös edessä sijaitseva voimalaitepaketti on helposti
irrotettavissa.
Pasista poiketen AMV:ssä on
irrotettavissa oleva apurunko, johon koko voimalinja vetopyörästöineen ja
pyöräntuentoineen on kiinnitetty. Panssarikori on liitetty siihen joustavilla
elementeillä.
Tämä on osa vaunun
modulaarisuutta. Nimensä mukaisesti AMV on modifioitavissa kulloisenkin
asiakkaan toivomusten mukaisesti niin aseistuksen kuin panssarisuojan suhteen.
Perusversio kestää etusektorista 30 mm panssaria läpäisevien
APFSDS-alikaliiperinuoliammusten (Armour Piercing Fin Stabilised Discarding
Sabot) osumat.
Lisälevyillä (teräs tai keraami) vastaava suoja voidaan rakentaa
myös kylkiin – vaunun painon luonnollisesti samalla kasvaessa. Hyvä liikkuvuus
tuo sekin myös lisäsuojaa taistelukentällä.
AMV on uintikykyinen raskaimpia versioita lukuun ottamatta.
Perusvaunu kykenee lähinnä pienten vesistöjen ylityksiin, mutta Yhdysvaltain
merijalkaväen kilpailutusta varten vaunusta tehtiin myös merikelpoinen versio.
Tämä kauppa ei kuitenkaan toteutunut.

Runsaasti
asevaihtoehtoja
Miehistötilassa voidaan versiosta riippuen kuljettaa jopa 10
taistelijaa. Tyypillinen määrä on kahdeksan. Heille on 4/5-pisteturvavöillä
varustetut istuimet. Niiden rakenteet on suunniteltu vaunun alla tapahtuvat
miinaräjähdykset huomioiden. Matkustajien päät eivät tässäkään tilanteessa osu
kattoon.
Modernilla taistelukentällä tarvitaan jatkuvasti enemmän sähköä.
Tämä on huomioitu AMV:ssä. Ajoneuvon omille järjestelmille on tarjolla
riittävästi virtaa ja samalla miehistö pystyy lataamaan omia varusteitaan.
Vaunun digitaalinen dataväylä mahdollistaa uusien laitteiden joustavan
liittämisen.
AMV:n kansirakenteissa on
huomioitu erilaisten asejärjestelmien asentaminen keveistä kauko-ohjattavista
konekivääriasemista aina raskaisiin tykkitorneihin. Vaihdettavissa oleva
neliömäinen rakenneosa mahdollistaa halkaisijaltaan erilaisten tornien
sovittamisen vaunuun.
Suomessa AMV on käytössä
Patrian raskaan 120 mm AMOS -kranaatinheitintornin (Advanced Mortar System)
alustana. Niitä on alle 20 kappaletta. Puolustusvoimat on tilannut myös 62
miehistönkuljetusversiota, joissa on kauko-ohjattu Kongsbergin 12,7 mm
Protector M 151 RWS -konekivääriasema (Remote Weapon System).
AMV:stä on tarjolla kolme
erilaista versiota. Perusmalli on jalkaväen taisteluajoneuvo. Siitä voidaan
rakentaa esimerkiksi miehistönkuljetus-, komento- tai ambulanssiversio. Samaten
rakenne kestää yksiputkisen NEMO-kranaatinheitintornin.
Korkeakattoisessa mallissa
takana on suurempi miehistötila esimerkiksi korjaus- tai
komentoajoneuvotarpeita varten.
Raskasasealustaisen AMV:n
runko on vahvistettu kestämään jopa 105/120 mm tykkitornit. AMOS-heittimet on
rakennettu tälle alustalle.
Kaikista versioista on
saatavissa 40 senttiä pidempi malli. Vaikka vaunussa ei ole V-mallista runkoa,
miinasuojaus on vaikuttava. AMV kestää jopa yli 10 kilon TNT-räjähdykset.
Modernin
pyöräpanssariajoneuvon hinta riippuu täysin siitä, mitä asiakas siihen haluaa.
Tyypillisen version hinta on luokkaa kaksi miljoonaa euroa. Kuten
autokaupoissakin, varustetason lisääminen nostaa hintaa. Etenkin
torniasenteiset tykit ovat kalliita. 30 mm torni voi maksaa 1,5–4,5 miljoonaa
euroa.

Testattu taistelussa
AMV on ollut hämmästyttävä
vientimenestys erittäin kilpailluilla panssaroitujen pyöräajoneuvojen
markkinoilla. Niitä on myyty lähes 1 600 kappaletta, joista yli 1 000 on jo
valmistettu.
Sitä on myyty Suomen ja
Ruotsin ohella Puolaan, Kroatiaan, Sloveniaan, Etelä-Afrikkaan ja
Yhdistyneisiin Arabiemiirikuntiin. Parhaillaan AMV on mukana Australian
vaunukilpailutuksessa.
Myyntihankkeet kestävät
aina useita vuosia ja kaupan jälkeen menee vielä muutama vuosi, kunnes tuotanto
alkaa. Patria tyypillisesti rakentaa prototyypin sekä pari ensimmäistä vaunua.
Ostaja vastaa teknologian siirron jälkeen sarjatuotannosta.
Puolan 690 vaunun tilaus
nosti suomalaisen panssariajoneuvon yhdeksi alan markkinajohtajaksi. Sittemmin
puolalaiset Rosomak-nimellä (Ahma) tunnetut Patrian AMV-vaunut ovat keränneet
mainetta Afganistanissa. Ne ovat kestäneet niin sinko-osumia kuin
tienvarsipommien räjähdyksiä. Vientiponnisteluissa tällainen ”combat proven”-maine
on tietysti aina eduksi.

Patria AMV XP
Pituus 8,4 m
Korkeus 2,9 m
Leveys 2,4 m
Paino kuormattuna max. 32
000 kg
Suurin nopeus >100 kmh
Nousukyky 60 %
Uintikyky (lisävarustein)
6-10 kmh
Toimintasäde 600-1000 km
Moottori 450 kW
Automaattivaihteisto 7/1
Miehistö 2-3
Matkustajia 6-10

Lue myös: 17.9.2018 Patrian uusi ajoneuvo 6×6 on Pasin sukua