Jämsäläislähtöinen ase- ja eräliike Aawee on kasvanut viime vuosina määrätietoisesti. Viime vuonna yrityksen liikevaihto kasvoi reilut kahdeksan prosenttia ollen noin 4,3 miljoonaa euroa. Kasvun taustalta on löydettävissä ainakin kolme tekijää. Vuonna 2021 Aawee osti samoilla markkinoilla toimineen Armorian. Yritysoston myötä firma laajeni ketjuksi, jolla on nyt Jämsän lisäksi myymälät Jyväskylässä ja Tampereella. Toinen merkittävä tekijä oli Ukrainan sota. Vahvasti toiminta-ammuntaan ja reserviläispuolellekin profiloinut yritys on hyötynyt paljon suomalaisten heränneestä maanpuolustusinnosta, joka toki oli jo entuudestaan korkealla.
– Nämä ovat olleet vauhdikkaita vuosia. Ihmiset varautuvat nyt aiempaa enemmän ja se näkyy myös meillä, Aaween omistajiin kuuluva Anssi Vääriskoski sanoo.
– Ihan nyt ajattelematta myyntejä koen sen hyvin tärkeäksi, että suomalaiset ovat ottaneet rajan takana olevan uhan tosissaan ja reserviläiset ovat varautuneet asianmukaisesti, Aaween hallituksen puheenjohtajana toimiva Aleksi Vääriskoski täydentää veljeään.
Aaween ytimen muodostaa seitsemän omistajan joukko, joista kolme on Vääriskosken veljeksiä. Kolmas veljeksistä eli Santeri Vääriskoski toimii yrityksen toimitusjohtajana, mutta käytännössä Jämsän myymälässä jokainen tuntuu tekevän kuitenkin sitä, mitä sillä hetkellä täytyy tehdä, itse tittelit tuntuvat olevan veljeksille varsin toissijaisia.
Koronavuodet ja Ukrainan sota ovat yhdessä luoneet saatavuusongelmia, joiden kanssa myös Aawee on joutunut painimaan. Asemyyjän arkea on myös tiukka viranomaisbyrokratia, joka toisinaan turhauttaa.
– Lupabyrokratiaa ajatellen varmaan lähes kaikki muut alat ovat helpompia. Ei näihin hommiin kannata ryhtyä, jos ei sitä jaksa, Aleksi Vääriskoski naurahtaa.
Vakavoiduttuaan Aleksi Vääriskoski sanoo täysin ymmärtävänsä, miksi poliisi on näissä asioissa tarkkana. Silti turhan työn teetättäminen turhauttaa, kun työaikaa voisi käyttää paljon hyödyllisempiinkin asioihin.
– Pitäisihän asioita järkevöittää, se vapauttaisi myös poliisin resursseja. Suomen lainsäädäntö on suhteellisen fiksu, mutta yrittämisen näkökulmasta se on raskas.
Vieressä istuva Jarkko Laukia, practical-ammunnan moninkertainen maailmanmestari ja yksi Aaween omistajista hänkin, antaa havainnollistavan esimerkin lippaista.
– Tilataan vaikka sata lipasta Yhdysvalloista. Kun ne tulevat maahan, me teemme sata ilmoitusta poliisihallitukselle, että olemme tuoneet lippaita maahan. Jokaisesta pitää tehdä oma rivinsä. Myydessä taas sama homma, ilmoitus joka lippaasta, kunhan varmistaa, että asiakkaalla on lupa pitää hallussa vastaavia lippaita. Kun taas lippaan ostaja voi tämän jälkeen jälleenmyydä lippaan ilman mitään ilmoitusta. Seuranta katkeaa näin välittömästi. Se on järjetöntä.
Kolmas Aaween nousua vauhdittanut tekijä on onnistunut markkinointi ja vahvat panostukset verkkomyyntiin, jonka kansainvälinen puoli aukesi viime vuonna.
– Olemme saaneet nimeä paremmin esille. Ja ulkomaat ovat alkaneet pikkuhiljaa vetämään. Nato-maat, Eurooppa ja jenkit ovat ne isoimmat. Toki tuonnin ja viennin logistiikka on juuri nyt vähän sekavaa näiden tullikysymysten takia, Aleksi Vääriskoski sanoo.
Verkon osuus yhtiön myynnistä on tällä hetkellä noin 40 prosenttia. Aleksi Vääriskosken mukaan verkon vaikuttavuus on vielä kuitenkin merkittävämpi, sillä moni tutustuu aseisiin ja muihin tuotteisiin netissä, mutta haluaa kuitenkin ehkä vielä tehdä taloudellisesti merkittävän ostoksen kasvotusten kivijalkaliikkeessä.
– Kyllähän meiltä tosi paljon konsultoidaan, että mikä ase olisi hyvä, mitä pitää ottaa huomioon ja niin poispäin. Monesti keskustelut ammunasta ovat tosi pitkiä ja polveileviakin. Se on tärkeää, että pystymme antamaan asiakkaillemme lisäarvoa oman asiantuntemuksen kautta.
Aleksi Vääriskosken arvion mukaan aseet, patruunat ja optiikka muodostavat noin 60 prosenttia yrityksen myynnistä. Osittain tosin jo senkin takia, että ne ovat hinnoiltaan myös eräilytarvikkeita olennaisesti kalliimpia.
Aawee
- Ase- ja eräliike, myymälät Jämsässä, Tampereella ja Jyväskylässä
sekä verkkokauppa www.aawee.fi - Liikevaihto 2024: 4,3 miljoonaa euroa
- Myynnin ohella ammuntakoulutusta muun muassa Jyväskylän Kanavuoressa
- Oma merkki Finntac valmistaa kotimaisia tarvikkeita aseisiin