Rovaniemen lentoaseman kautta kulkevat matkailijamassat ovat helmikuun lopusta lähtien hämmästelleet suurta harmaata sotilaskonetta, joka on ollut pysäköitynä terminaalin lähelle.
Kyseessä on Saksan Luftwaffen Airbus Military A400M-kuljetuskone, joka on tukenut Naton Nordic Response 24 -harjoitusta. Se taas on osa puolustusliiton laajempaa Steadfast Defender -harjoitussarjaa, joka on Naton suurin ponnistus vuosikymmeniin.
Mukana Nordic Responsessa 4.–15. maaliskuuta on noin 20 000 taistelijaa kaikkiaan 13 maasta. Toiminta-aluetta ovat Suomen, Ruotsin ja Norjan pohjoisosat. Skenaariossa vihollinen on hyökännyt sinne ja Naton viides artikla on aktivoitunut. Tavoitteena on testata joukkojen siirtoa strategisesti erittäin tärkeälle alueelle sekä sen jälkeen harjoitella puolustustaistelua arktisissa olosuhteissa.
Suomi on lähettänyt Nordic Responseen 4 100 sotilasta. Maavoimista harjoitukseen osallistuu 2 500 henkilöä, joista varusmiehiä on 1 050 ja reserviläisiä 1 120.


Kaikkiaan Nordic Responsessa lentää noin 110 erilaista ilma-alusta: hävittäjiä, kuljetuskoneita, AWACS-tutkakoneita, ilmatankkereita, raskaita pommikoneita sekä taistelu- ja kuljetushelikoptereita. Ilmatoiminnan JAOC-johtokeskus (Joint Air Operations Centre) sijaitsee Norjan Bodinissa. Siellä mukana suunnittelemassa on 12 suomalaista.
Kaikkiaan Ilmavoimista mukana on 12 F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää ja noin 250 henkilöä. Alun perin tarkoitus oli, että Hornetit tukeutuvat Rovaniemelle ja Andøyaan Norjassa. Lapin lennoston kotitukikohdan kiitotiessä havaittiin kuitenkin routavaurioita. Vaarana oli irtonaisen päällystemateriaalin imeytyminen koneiden suihkumoottoreihin.
Siksi harjoituksessa kentältä lentäväksi suunnitellut neljä Hornetia siirrettiin toimimaan Oulunsalon lentokentältä. Myös Rovaniemelle odotetut Yhdysvaltain Boeing KC-135R Stratotankerit lentävät nyt harjoitusalueelle suoraan kotitukikohdastaan RAF Mildenhallista Englannista.
Oulussa puolestaan ei ollut tarjolla Horneteille kaikkia Nato-harjoituksessa tarvittavia viestiyhteyksiä, joten koneet siirrettiin Ruotsin puolelle Luulajan Kallaxiin. Vastaavasti neljä Yhdysvaltain merijalkaväen F/A-18-hävittäjää siirtyi Ouluun.
Tällaiset lyhyellä varoitusajalla tehdyt niin sanotut ACE-siirrot (Agile Combat Employment) toimivat samalla hyvänä harjoitteluna Ilmavoimien liikkuvalle taistelutavalle, jossa hävittäjät hajautetaan eri lentopaikoille ja lähetetään niistä keskitettyyn torjuntaan.


Suomi saa vuonna 2025 ensimmäiset F-35A-koneet, jotka aluksi jäävät koulutuskäyttöön Yhdysvaltoihin. Samoja hävittäjiä Nordic Responsessa on mukana Norjasta, Englannista ja Yhdysvalloista.
Royal Navyn lyhyeen lentoonlähtöön ja pystysuoraan laskuun kykenevät F-35B-koneet operoivat lentotukialus HMS Prince of Walesilta. US Marinesin vastaavat hävittäjät tukeutuvat maatukikohtiin Norjassa, samoin kuin isäntämaan omat F-35A-koneet.
Harjoitus tarjoaakin Ilmavoimille myös mainion näyteikkunan siihen, miten liittolaisemme käyttävät Suomen tulevaa pääkalustoa operatiivisissa olosuhteissa. Tiedonvaihto nykyisten F-35-käyttäjien kanssa on luonnollisesti ollut jo aiemminkin vilkasta, mutta maamme Nato-jäsenyys on poistanut siltä loputkin esteet.
Rovaniemeltä lentänyt Airbus Military A400M Atlas -kuljetuskone on kehitetty korvaamaan Euroopan ilmavoimien vanhenevaa Lockheed C-130 Hercules ja Transall C-150 -kalustoa. Hanke käynnistyi jo 1980-luvun lopulla, ja ensilentonsa A400M teki vuonna 2009 monien viivästysten jälkeen. Käyttöön kone otettiin 2013. Siten kyseessä on varsin moderni lentolaite.

Tyyppiä valmistetaan paremmin matkustajakoneistaan tunnetun Airbusin tehtaalla Sevillassa Espanjassa. Käyttäjiä ovat Saksan ohella muiden muassa Englanti, Ranska, Espanja, Turkki ja Malesia. A400M-koneita on tilattu yhteensä noin 170 kappaletta. Saksalla niitä on yli 40.
Tyypissä on tietokonepohjainen Fly-By-Wire-ohjausjärjestelmä, jolle komentoja annetaan lentäjien sivusauvoilla – aivan kuin Airbus-matkustajakoneissa. Niin sanotun lasiohjaamon suuret nestekidenäytöt esittävät lentotiedot ohjaajille ja niitä täydentävät läpikatsottavat HUD-tuulilasinäytöt (Head-Up Display).
A400M voi kuljettaa 116 taistelijaa täydessä hyppyvarustuksessa. Polttoainetankkauksesta riippuen rahtia kone voi siirtää lähes 40 tonnia. Rahtitilan mitat mahdollistavat ajoneuvojen ja helikopterien kuormaamisen.
Kooltaan A400M sijoittuu C-130 Hercules ja C-17 Globemaster III -koneiden väliin. Se voi operoida myös päällystämättömiltä lentopaikoilta ja kykenee lyhyeen nousuun ja laskuun.

Nordic Responsessa Rovaniemeltä operoi kaksi Saksan Lufttransportgeschwader 62 -laivueen A400M-koneyksilöä, jotka vaihtoivat vuoroa kesken harjoitusta. Mukana oli 40 henkilöä, joissa mukana kaksi lentomiehistöä. Näin yhdellä koneella pystyttiin 24/7-toimintaan
A400M tuki harjoituksen taisteluja ja tukeutumista monilla tavoin muun muassa erikoisjoukkojen ja materiaalin laskuvarjopudotuksilla maastoon. Matalalentoja tehtiin yöllä hyödyntäen pimeänäkölaitteita. Myös Ilmavoimat käytti suuren koneen kuljetuskykyjä omassa harjoitustoiminnassaan.

