• Kalusto

Tamperelainen armeijatavaraa myyvä US Eagle tähtää kasvuun ulkomailla

Reserviläiset ovat US Eaglen suurin asiakasryhmä, mutta myös airsoftin harrastajat ostavat sotilasvarusteita.

Tuomas Kaarkoski

Jan Eriksson ja Ari-Pekka Lehtelä muodostavat US Eaglen yrittäjäkaksikon.

Vuonna 2016 kokenut myyntialan ammattilainen Jan Eriksson oli kovien haasteiden edessä. Tampereella jo vuodesta 1986 lähtien armeijan erikoistavaraa myynyt US Eagle oli siirtynyt hänen hoiviinsa. Tuore yrittäjä peri tuolloin perinteikkään ja aikanaan kunniakkaasti menestyneen yrityksen, jonka parhaat päivät olivat kuitenkin kaukana takana. Kuvaavaa on, että tuolloin 2016 yrityksen liikevaihto oli hyvin vaatimattomat 40 000 euroa.

Keskustan myymälä on sittemmin vaihtunut lähes 600 neliön tiloihin Tampereen Lielahdessa kantatie 65:n varressa. Uuden yrittäjän vuosien varrelle ovat osuneet niin korona kuin Ukrainan sotakin. Kiivas kasvupyrähdys on vienyt US Eaglen liikevaihdon miljoonan euron kokoluokkaan.

– Yrittäjän näkökulmasta sellainen tasainen ja ennakoitava kasvu olisi tietysti paras. Ukrainan kaltaisissa tilanteissa, joissa kasvu on hetkellisesti räjähdysmäistä, on hankalampi pysyä logistiikan osalta kyydissä, Eriksson kertaa.

Pelkkää auvoa ja kukkaiskedolla hyppelyä Erikssonin ja tämän yrittäjäparina työskentelevän Ari-Pekka Lehtelän arki ei kuitenkaan ole viime aikoina ollut. Kasvaneet kustannukset ja ihmisten heikentynyt taloustilanne johtivat viime vuoden osalta pitkään kestäneen kasvun taittumiseen. Nollatuloksesta huolimatta Eriksson on optimisti. US Eaglen verkkokaupan osuus on kasvanut tasaisesti ja nyt jo noin puolet tuloksesta tulee netistä. Uutena avauksena yrittäjät laajensivat nettikaupan helmikuussa myös ulkomaille.

– Jollain aikavälillä sellainen 10–15 prosenttia pitäisi saada ulkomailta. Ruotsin, Saksan, Tanskan ja Baltian maiden myötä meille aukeaa nyt paljon isommat mahdollisuudet, toki samalla myös kilpailijoiden määrä kasvaa, Eriksson toteaa.

Erikssonin mukaan heidän suurin asiakasryhmänsä ovat nimenomaan reserviläiset. Varusmiesten osuus on kasvanut viime aikoina, jonka lisäksi hän mainitsee vielä kolmannen hieman yllättävänkin asiakasryhmän.

– Sotilasvarustetta menee tietysti paljon, mutta sitä myydään myös paljon airsoftin harrastajille. He ovat meillä merkittävä asiakasryhmä.

Lisäksi ylijäämäpuolella, jossa tavarat ostetaan könttänä ja koot painottuvat pieniin kokoihin, on airsoftaajista monesti yllättävä apu.

– Siellä on harrastajissa paljon myös nuorempaa ja pienempää väkeä. Monesti hankalammat pienemmät koot kelpaavat sitten heille erinomaisesti.

Eriksson myöntää suoraan Suomesta löytyvän samalta alalta isompiakin pelureita. Ongelman sijasta yrittäjäkaksikko näkee asian kuitenkin mahdollisuutena.

– Pienempi voi olla monessa asiassa ketterämpi. Jos asiakas esimerkiksi kysyy jotain tiettyä tuotetta, jota meidän toimittajamme listoilla on, me voimme sen hankkia nopeasti. Ihmiset myös tietävät tämän ja meillä on jo sellainen vakioporukka, joka käy pyyntöjä säännöllisesti esittämässä. Tämän lisäksi tietysti pyrimme löytämään brändejä ja tuoteryhmiä, joita muilla ei välttämättä ole.

Myynnillisesti US Eaglen suurin tuoteryhmä ovat jalkineet. Erikssonin mukaan kaikki M05-kuosinen tavara on kestosuosikkiosastoa, jota menee aina kaupaksi.

US Eagle

  • Armeija- ja retkeilytavaran erikoisliike, perustettu 1986
  • Sijainti: Sellukatu 15, 33400 Tampere
  • https://www.us-eagle.fi