Hiljattain 20-vuotista taivaltaan juhlinut armeija- ja retkeilytavaran erikoisliike Varusteleka on kulkenut kahdessa vuosikymmenessä pitkän matkan Valtteri Lindholmin yhden miehen yrityksestä tähän päivään. Vuonna 2016 firman toimitusjohtajana aloittaneen Jari Laineen mukaan yritys on kasvanut aikuisemmaksi, mutta ei kuitenkaan liian aikuiseksi.
– Kyllähän 20 vuotta firmalle on jo ihan hyvä ikä, vaikka kyllähän parikymppinen vähän teini vielä on. Ehkä olemme aikuisempi firma kuin vuonna 2016, jolloin minä tulin taloon töihin. Olemme yhä uskollisia sille mitä teemme ja miten teemme, mutta ehkä pahimmat ylilyönnit ovat jääneet jo taakse, Laine sanoo.
Laineen mukaan vuosien saatossa varsinkin yhtiön fokus on selkiytynyt. Oman osansa tähän on epäilemättä tuonut Venäjän aloittama sota Ukrainassa.
– Meille on selvemmin terävöitynyt mitä haluamme tehdä. Esimerkiksi taisteluvarusteiden osalta on täysin selvää, että haluamme tarjota suomalaiselle reserviläiselle se paremman vaihtoehdon siihen omaehtoiseen varustautumiseen.
Varustelekan alkutaipaleella pääpiste oli eri maiden armeijoiden ylijäämätavaran myynnissä. Viime vuosina Varustelekan oma tuotanto on saanut yhä isomman siivun yrityksen toiminnasta, osin tietoisena päätöksenä ja osin pakon sanelemana ylijäämätarjonnan kuihduttua pienemmäksi.
– Ylijäämää saadaan yhä. Se on siitä hankalaa, että sen varaan ei voi suunnitella liiketoimintaa, koska ylijäämän saatavuus ja laatu eivät ole helposti ennakoitavissa. Omat merkit ovat tärkeä strateginen valinta, koska me kontrolloimme tuotetta alusta loppuun. Saamme sellaista kamaa kuin haluamme ja sillä voi erottua, koska näitä ei saa muualta. Se tulee jatkossa yhä tärkeämmäksi, kun mennään eteenpäin, Laine sanoo.
Tällä hetkellä oman tuotannon osuus Varustelekan myynnistä on noin 55 prosenttia. Toimitusjohtajan mukaan se voisi olla jatkossa suurempikin, mutta realismi on syytä säilyttää. Kaikkea ei kannata tehdä itse.
– Ei meidän ole esimerkiksi jossain rinkoissa järkeä lähteä kilpailemaan vaikka Savotan kanssa, heillä on 60 vuoden kokemus niistä.
Tulevaisuudessa yritys aikoo Laineen mukaan tuoda tuotantoa entistä lähemmäs Suomea.
– Meillä on ollut pieni osa, noin 7–10 prosenttia, Kaukoidästä tulevaa kamaa. Se on ollut lähinnä Särmä-brändin halvemman hintapisteen tuotteita, joissa on isot tuotantomäärät. Tarkoitus on siirtää se tuotanto Eurooppaan, Laine kertoo.
Toimitusjohtajan mukaan päätöksen taustalla on sekä kaupallisia että ideologisia syitä.
– Kiina on kuitenkin se suurin uhka länsimaalaiselle liberaalille elämäntavalle. Sitä ei ehkä vielä laajasti tunnusteta, kun kaikkien huomio on nyt Venäjässä. Emme halua rahoittaa Kiinan meininkiä, joka on kuitenkin aika karua.
Kaupallisella puolella Kiinan hintakilpailukyky on Laineen myötä kaventunut ja korona osoitti puolestaan, mitä rahtihinnoille voi huonossa tapauksessa käydä. Kolmantena tekijänä Laine nostaa huoltovarmuuspuolen.
– Jos kukaan ei investoi tuotantoon Euroopassa, meillä saattaa olla kusiset paikat, jos tavaraa tarvitaan ja ei olekaan valmistajia. Tämä on osa huoltovarmuusnäkökulmaa ja se on hyväksi myös Euroopalle, Laine kertoo ja myöntää päätöksen tarkoittavan kuluttajalle korkeampi hintoja.
Laineen mukaan Suomessa näkyy tällä hetkellä ostovoiman heikentyminen, johon vaikuttavat monet asiat inflaatiosta aina nousseissiin asuntolainan korkoihin.
– Tämän lisäksi meidän kustannukset ovat nousseet järkyttävää tahtia. Kate sulaa ja toisaalta kaikkea ei voi siirtää kuluttajahintoihinkaan. Viime vuosi oli meille hullu vuosi Ukrainan sodan alkamisen takia, tämä vuosi on paljon vaikeampi.
Positiivisena puolena ulkomaiden markkinat vetävät yhä. Yhdysvaltojen valloitukseen Varusteleka on satsannut markkinointimielessä vahvasti viimeiset vuodet ja se alkaa näkyä. Laineen mukaan viime vuonna Yhdysvaltojen osuus koko Varustelekan liikevaihdosta oli jo noin 15 prosentin luokkaa.
– Keski-Eurooppa ja Yhdysvallat vetävät meillä kansainvälisesti hyvin tällä hetkellä. Yhdysvalloissa taloustilanne on parempi kuin Suomessa ja ulkomaan markkinat kompensoivat meillä kotimaan haasteita.