• Kalusto

Varustelekalla yli 900 prosentin piikki kaasunaamareissa

Varustelekan myymälässä on muiden kauppojen tapaan hiljaista, mutta varautumiseen liittyvissä tavaroissa on nähty isojakin myyntipiikkejä.

Varustelekan myymälässä on hiljaista tällä hetkellä, mutta verkossa kauppa käy yhä. Kuva syksyltä 2018.

Koronaviruksen vaikutukset heijastuvat myös armeijatavaran erikoisliikkeen Varustelekan myyntiin, sekä hyvässä että pahassa. Toimitusjohtaja Jari Laineen mukaan viime viikon valmiuslakipäätös hiljensi kivijalkamyymälän asiakasvirtaa tuntuvasti.

– Myymälä on hiljentynyt vahvasti, viime viikko oli noin puolta hiljaisempi kuin normaalisti. Lisäksi laitoimme Sotima-baarimme kiinni, sillä emme halua rohkaista ihmisiä liikkumaan ylimääräistä, Laine taustoittaa.

Sen sijaan verkon puolella alansa kotimaisen ykkösen myynti vetää yhä. Laineen mukaan Varusteleka on tavoitteiden mukaisessa vauhdissa ja varsinkin ulkomaille myynti kulkee tällä hetkellä.

– Meillä on toistaiseksi tilanne ok. Epävarmuutta on valtavasti ilmassa ja tämä tulee koskettamaan myös meitä tavalla tai toisella, emme ole tälle mitenkään immuuneja.

Henkilöstön osalta Laineen mukaan kaikki työt, jotka Varustelekassa pystytään tekemään kotona, myös tehdään kotona.

– Myymälän puolella on tehostettu siivousta, myyjillä on suojakäsineet käsissä ja pintoja desinfioidaan huomattavasti normaalia useammin.

 

Säilykkeet liikkuvat

Varustelekasta saa kuitenkin myös varautumiseen liittyvää tavaraa. Laineen mukaan tietyissä tuoteryhmissä onkin selkeää piikkiä nähtävissä viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

–Kaikki elintarvikkeet retkimuonista, säilykkeisiin ja suklaisiin ovat liikkuneet hyvin. Se osasto on 41 prosenttia viime vuotta edellä ja normaalisti tämä on hyvin stabiili kategoria meillä, jossa ei isoja heilahteluja näe, Laine sanoo.

Laineen mukaan varautuminen alkoi näkyä toissa viikolla, kun ihmiset hankkivat tavaraa niin sanotusti varman päälle.

– Se on aina hyvä, että ihmiset varautuvat. Vaikka tietysti se varautuminen pitäisi olla tehtynä jo hyvissä ajoin, eikä siinä vaiheessa, kun tilanne on päällä.

Kaikista radikaalein pomppaus myynnissä on Varustelekassa nähty kaasunaamareiden ja suodattimien menekissä, joiden myynti viime vuoteen verrattuna on räjähtänyt. Viime vuonna tähän mennessä naamareita oli myyty 67 kappaletta ja nyt vastaava luku oli maanantaiaamuun mennessä 719. Kasvua on siis yli 970 prosenttia.

– Osa johtuu siitä, että valikoima on uudistunut viime vuodesta. Suurin osa johtuu koronasta tai sitten ihmiset ovat löytäneet uusia puolia seksuaalisuudestaan, Laine veistelee.

Varusteleka on tullut tunnetuksi siitä, että se osaa tehdä asiansa kieli poskessa. Näin on myös koronan aikana. Nyt verkkokaupassa kaikki hinnat ovat eurojen ohella myös ilmoitettu vessapaperirullissa. Esimerkiksi M05-maastotakin hinta on tällä hetkellä 324 rullaa.

– Se on hyvä, että ihmiset tottuvat ennakkoon näihin. Samalla tavallahan eurohinnat tulivat aikoinaan hintojen yhteyteen, vaikka itse valuutta ei ollut vielä käytössä, Laine nauraa.