Pohjoisen Suomen talven paksut lumivaipat ja kesän laajat suoalueet haastavat sotilasajoneuvojen etenemiskyvyt. Näissä olosuhteissa ovat perinteisesti pärjänneet Puolustusvoimien Hägglunds BV206 Bandvagnin ja kotimaisen Nasu-Sisun kaltaiset runko-ohjattavat telavaunut. Myös neuvostovalmisteinen Älli-Tälli eli virallisemmin MT-LB on kotonaan osin samoissa maasto-olosuhteissa.
Kaikki tämä kalusto alkaa kuitenkin jo olla vahvasti käyttöikänsä päässä ja uutta tarvitaan. Lisäksi Älliä lukuun ottamatta ajoneuvoista ei löydy ballistista suojausta.
Perinteinen kotimainen valmistaja Sisu Auto esittelikin tammikuussa 2025 puolustusalan SecD-Day-messuilla uuden ehdokkaansa tulevaksi Bankkujen seuraajaksi. Nimi Sisu GTT on valmistajan rekisteröimä tavaramerkki, joka linkittyy GT-tuoteperheeseen. Valistunut arvaus sen merkityksestä voisi olla vaikka G-series Tactical Tracked.
Yhtiön GTP 4×4 -pyöräajoneuvon lyhenteenhän kun taannoin kerrottiin tarkoittavan G-series Transport Protected. Ja G viitannee Mercedez-Benzin legendaarisiin maastokelpoisiin Geländewagen-maastoajoneuvoihin.
Sinänsä linkki Mersuihin ei ole kaukaa haettu. Sisu on uusissa sotilasajoneuvoissaan pyrkinyt käyttämään mahdollisimman paljon suoraan hyllyltä ostettavaa tekniikkaa. GTP ja nyt siis myös GTT luottavat Daimlerin OM926 -moottorin ja Allison 3500 -automaattivaihteiston voimalinjaan, johon on saatavissa niin komponentteja kuin varaosia suoraan maailmalta. Vastaavia on käytössä MB:n Unimog ja Zetros -kalustossa

Siviilit muistavat legendaariset Sisun kuorma-autot, joita edelleen valmistetaan Karjaan tehtaalla. Sotilaspiireissä Paseista eli Panssari-Sisuista ehkä parhaiten tunnettu yhtiö on 1990-luvun lopulta alkaen rakentanut Puolustusvoimille pitkälti yhtiön siviilituotannon komponentteihin perustuvia E11T-sarjan 6×6- ja 8×8-maastokuorma-autoja.
Tätä perinnettä ovat jatkaneet ballistisesti suojatut Sisu 8×8 E13TP -maastokuorma-autot, joita käytetään peruskuljetusten ohella muun muassa NASAMS-ilmatorjuntaohjuslavettien kuljetusalustoina. Ajoneuvosta on myös 6×6- ja 10×10-versiot. Jälkimmäisestä on rakennettu myös järeä siirrettävää Leguan-siltaa kuljettava ajoneuvo.
Sisulla ei lähdetty rakentamaan uutta arktisten olosuhteiden tela-ajoneuvoa tyhjästä. Perustaksi otettiin ehkä hieman yllättävästi tropiikista singaporelaisen ST Engineering -yhtiön Bronco.
Se on kehitetty 1990-luvulla ja otettiin käyttöön saarivaltakunnan puolustusvoimissa vuonna 2001. Niitä on Singaporessa käytössä yli 600 kappaletta. Broncoja on myyty myös Thaimaan puolustusvoimille.
Kaksiosainen runko-ohjattava panssaroitu ajoneuvo sai tulikasteensa Afganistanissa Englannin ostettua 115 vaunua vuonna 2008 kriisinhallintajoukkojensa käyttöön. Vaunut saivat nimen Warthog eli pahkasika. Ajokki on osoittautunut taistelukentällä toimivaksi.
Niiden miehistöt selvisivät hengissä noin 30 tienvarsipommin räjähdyksistä. Britit paransivat Broncojen suojaa kalteripanssaroinnilla, joka tarjosi turvaa myös sinkojen onteloräjähteiltä. Lisäksi maastokelpoiset telavaunut kykenivät käyttämään reittejä, joita aiemmin käytetyt pyöräajoneuvot eivät pystyneet kulkemaan. Tämä joustavuus reitinvalinnassa tarjosi osaltaan lisäturvaa miehistöille.
Afganistanista saatujen kokemusten perusteella ST Engineering suunnittelikin Bronco 3 -kehitysversion, joka esiteltiin vuonna 2017 DSEI-asemessuilla Englannissa. Sen myötä maavaraa kasvatettiin ja vaunun alarunko sai V-muodon, joka tarjoaa turvaa miinaräjähdyksiltä ajoneuvon alla. Suojausta parannettiin muutenkin mutta silti Broncon uimakyky edelleen säilyttäen.
Perusversiossa Bronco 3:n teräsrunko tarjoaa suojaa kiväärikaliperin luodeilta ja kranaatinsirpaleilta. Lisälevyillä voidaan saavuttaa Naton STANAG-standardin suojataso 4, joka kestää 14,5 mm panssaria läpäisevien luotien osumat.
Sisu GTT perustuu tähän uusimpaan Bronco 3 -versioon. Se on suomalaistettu GTP:stä tutulla voimalinjalla ja GT-sarjan teknologiolla niin, että kotimaisuusaste on yli 50 prosenttia. Moottori on vaunun etuosassa, jossa on kahden hengen miehistö sekä kaksi matkustajapaikkaa.

Kuten pyöräalustainen Sisu GTP, GTT on rakennettu modulaariseksi. Sen takaosassa on 10 jalan konttialusta, johon voidaan nopeasti kiinnittää tehtävän mukainen varustelu. Miehistöversiossa takana voidaan kuljettaa jopa 10 taistelijan osasto. Muita varusteluvaihtoehtoja ovat esimerkiksi viesti-, lääkintä- ja komentopaikkaversiot.
Aseistustakin saadaan kyytiin, esimerkiksi standardoidulle konttialustalle rakennettu Patrian 120 mm Tremos -kranaatinheitinjärjestelmä voidaan suoraan nostaa GTT:n päälle. Sec-D-Day-messuilla esitellyssä vaunussa oli omasuojana etuvaunun katolla tanskalaisen SIMA Innovationin 12,7 mm konekivääritorni.
ST Engineering kertoo, että Broncosta on jo olemassa peräti 40 erilaista versiota. Siviilikäyttöönkin alustasta on rakennettu panssaroimaton ExtremV-ajoneuvo, joka soveltuu esimerkiksi apukuljetuksiin katastrofialueille.


Sisu GTT:n miehistönkuljetusversio on uimakykyinen ilman esivalmisteluja. Se etenee telojensa avulla vedessä noin 5 km/h. Leveät telat mahdollistavat operoinnin lumessa ja upottavassa maastossa. Ajoneuvoa voidaan ilmakuljettaa jo C-130 Hercules -kokoluokan koneilla ja se mahtuu 40 jalan merikonttiin.
GTT:n 24 voltin sähköverkon suunnittelussa on huomioitu nykyisten taistelijoiden laitteiden lataustarpeet. Johtamisjärjestelmien valmiudet on huomioitu kaapelikouruilla ja läpivienneillä antenneille.
Sisun markkinaseuranta osoitti, että merkittävä määrä tällaista kalustoa on vanhenemassa useiden maiden puolustusvoimissa. GTT-hanke singaporelaiskumppanin kanssa käynnistyi muutama vuosi sitten ja on edennyt nopeasti. Bronco 3 lokalisoitiin Suomeen tuomalla siihen GTP:n voimalinjan komponetteja.
Jo ensimmäisessä esittelykäyttöön tehdyssä ajoneuvossa rakenteet ovat kotimaista panssariterästä. GTP:n ja GTT:n ohjaamot valmistetaan samalla tuotantolinjalla Suomessa. Telajärjestelmät tulevat Bronco 3 -ajoneuvosta.
Kysyntä tällaisille äärimmäisen maastokelpoisille ajoneuvoille ei maailmanlaajuisesti ole valtavaa, mutta Sisun kokoiselle yritykselle tarjolla on kuitenkin varsin houkutteleva markkina. Sarjatuotantoon arvioidaan päästävän alle vuoden kuluttua, mikäli tilauksia saadaan.
Yhtiön linjoilta valmistuu parhaillaankin sotilaskalustoa. Reserviläinen esitteli nykyisin sarjatuotannossa olevan Sisu GTP:n prototyyppiä vuonna 2018. Noista ajoista ajoneuvo on kehittynyt ja nyt näyttää kovasti erilaiselta sekä ehkäpä maastouskottavammalta muun muassa panssaroidun jäähdyttäjän myötä.


Puolustusvoimat tilasi vuonna 2023 Sisulta 25 kappaletta panssaroituja GTP 4×4 -maastoajoneuvoja. Kauppa seurasi kuuden GTP:n esisarjan tilausta vuonna 2021. Ajokit siis osoittautuivat testikäytössä toimiviksi. Lisäksi Ruotsi osti vuonna 2024 peräti 260 Sisu GTP -maastoautoa. Niitä on jo nyt nähty sotaharjoituksissa muun muassa Tukholman keskustassa.
Sisulle sotilasajoneuvot tuovat todella merkittävän lisän liikevaihtoa kuorma-autotuotannon rinnalle. Mikäli uusi GTT löytää ostajia, tuotantokapasiteettia voidaan joutua kasvattamaan. Julkisuudessa on spekuloitu Uudenkaupungin autotehtaan hyödyntämistä myös maastoväreihin maalattavan kaluston tuotannossa. Tästä ei kuitenkaan ole vielä mitään sovittuna.

ST Engineering Bronco 3
- Pituus 8,6 m
- Leveys 2,26 m
- Korkeus 2,30 m
- Miehistö 12
- Kuormauskyky 6 000 kg
- Nousukyky 60 astetta
- Moottoriteho 325 hv
- Neljä telaa, leveys 60 cm
- Huippunopeus tiellä noin 70 km/h
- Toimintamatka 500 km
- Esteen ylitys 1 m
- Ojan ylitys 2 m