Suomalainen teollisuus on
muutaman vuoden aikana esitellyt peräti kolme erilaista maastokelpoista
panssaroitua pyöräajoneuvoa: Protolab PMPV, Patria 6×6 ja Sisu GTP. Vaikka
perusratkaisuissa on eroja, kaikki osaltaan jatkavat monissa tositilanteissakin
koeteltujen Pasi-vaunujen jäljillä.
Sisu Auto tunnetaan niin
Proto-Sisu -maastokuorma-autojen kuin alkuvaiheiden Pasien rakentajana.
XA-sarjan miehistönkuljetusvaunujen siirryttyä 1997 Patrialle yhtiön näkyvimmät
tuotteet ovat nykyisin siviililiikenteen kuorma-autot.
Puolustusvoimat on 90-luvun
lopulta alkaen hankkinut pitkälti Sisun siviilituotannon komponentteihin
perustuvia ET-sarjan 6×6 ja 8×8 -maastokuorma-autoja lähes 300 kappaletta.
Yhtiön nykyistä
sotilasosaamista edustavat puolestaan ballistisesti suojatut Sisu ETP-sarjan
maastokuorma-autot, joita käytetään esimerkiksi NASAMS-ilmatorjuntaohjuslavettien
kuljetusalustoina. Aiemmissa ET-versiossa ei ollut panssarointia.
Tuotepalettiin kuuluvat 6×6, 8×8 ja 10×10 -versiot.

Kilpailtu markkina
Uusi Sisu GTP (G-series
Transport Protected) tähtää varsin kilpailluille markkinoille, sillä
tällaisista vaunuista on tarjolla lukuisia eri valmistajien näkemyksiä.
Kotimaista uutuutta on suunniteltu muutama vuosi.
Täsmätuotteena GTP onnistui
pääsemään loppusuoralle Latvian kilpailutuksessa taktisesta
miehistönkuljetusajoneuvosta yhdessä kolmen muun ajoneuvon kanssa
(amerikkalainen AM General HMMWV, eteläafrikkalainen Paramount Group Marauder
ja turkkilainen Otokar Cobra). Esiselvityksessä oli peräti 12 vaihtoehtoa.
Marraskuun lopussa Latvian
media kertoi, että GTP oli noussut ykköseksi suorituskykytesteissä.
Toteutuessaan Latvian kaupan arvoksi arvioidaan 220 miljoonaa euroa ja se
käsittäisi useita satoja ajoneuvoja. (Kauppa ei ollut vielä täysin varma artikkelin kirjoitushetkellä.)
Suomalaisista uusista
kumppaneistaan GTP eroaa siinä, että se on nelipyöräinen. Vaikka Protolab PMPV
(eli ”Misu”) on ensivilkaisulla saman näköinen, siinä on kuusi pyörää.
Patria 6×6 (jolle
markkinointiosasto olisi ehkä voinut keksiä vetävämmän nimen) kuuluu samaan
sarjaan. Pasia muistuttavassa Patrian vaunussa moottori on ohjaajan takana, kun
GTP ja PMPV puolestaan luottavat edessä olevaan voimanlähteeseen.
Kriisinhallintatehtävissä
ajoneuvoille ovat uhkana erityisesti miinat ja erilaiset improvisoidut
tienvarsipommit. Kaikissa kolmessa kotimaisessa ajokissa miinasuojaukseen onkin
panostettu. Pohjissa on V-muoto ja rakenteissa sekä istuimissa on huomioitu
räjähdysiskun vaimennus.
Sisu GTP:n rakenteet ovat
panssariterästä, ja siten se tarjoaa jo perusversiossaan suojaa
kiväärikaliperin luodeilta ja sirpaleilta. Suojaustaso on STANAG 4569.
Asiakkaan tarpeiden mukaan suojaa voidaan kasvattaa erilaisilla lisälevyillä.
GTP on perusversiossaankin
rakennettu ylipaineistettavaksi. Optiona siihen voidaan asentaa
suodatinpaketti, joka mahdollistaa toiminnan NBC-olosuhteissa (Nuclear,
Biological, Chemical).

Tehtävänvaihto vauhdikkaasti
Sisu GTP:n erikoisuus on
rungon modulaarisuus, joka tekee siitä monikäyttöisen. Miehistöosa on nopeasti
irrotettavissa ja vaihdettavissa toiseen, mikäli käyttötarve muuttuu. Alusta
eli kennorakenteinen Sisu Backbone voimalinjoineen pysyy samana.
Tarjolla on perusversion
eli 2 + 8 henkeä kuljettavan miehistönkuljetusajoneuvon ohella esimerkiksi
kahden hengen ohjaamolla varustettu avolavainen kuormaversio sekä korotettu
ambulanssikäyttöön soveltuva miehistötila.
Saatavana on myös neljän
hengen ohjaamolla varustettu partioversio, jossa on pieni avolava. Asiakkaan
tarpeiden mukaan varmaankin voidaan suunnitella muitakin ratkaisuja kuten
johtokeskusajoneuvo.
Sisun testissä kolmen
hengen ryhmä irrotti miehistötilan alustasta ja nosti sen sivuun 15 minuutissa.
Toisen korin asentamiseen tilalle menee suunnilleen sama aika.
Modulaarisuus jatkuu myös
voimalinjassa. Asiakas voi vaikuttaa sopivan moottorin ja vaihteiston
valintaan. Näin uusi ajoneuvo pystytään mahdollisesti sovittamaan asiakkaan jo
olemassa olevaan ajoneuvokalustoon. Myös 6×6-versio voidaan haluttaessa
toteuttaa.
GTP:n moottori on noin
300-hevosvoimainen rivikutonen, mutta proton voimanlähteen tarkempaa mallia ei
kerrota. Siinä on Caterpillarin vaihteistopaketti.
Perustason
aseistusvaihtoehtona GTP:ssä on teline konekiväärille miehistötilan
kattoluukussa. Usein tällaisiin vaunuihin asennetaan raskaalla konekiväärillä
varustettuja kauko-ohjattavia asetorneja kuten Suomessakin käytössä oleva
Kongsberg Protector. Periaatteessa GTP kestäisi jopa Patria Nemo -kranaatinheitintornin
asennuksen.


Kamerat kuvaava ympäristöä
Reserviläinen pääsi
tutustumaan Sisu GTP:n ajo-ominaisuuksiin maastossa. Tehtaan pihalla odottavan
ajokin ohjaamon pienen oven alareuna on olkapäiden korkeudella. Jo sen
avaaminen kertoo, että kyse on sotilasajoneuvosta: panssarilevystä valmistettu
ovi avataan järeällä kahvalla ja paino tuntuu avatessa.
Ajajan paikalle ei istuta
tai astuta, vaan ensin kiivetään ja sitten pujottaudutaan. Hyvin sijoitetut
kahvat ja astimet tekevät operaatiosta pitkälle ensikertalaisellekin
suhteellisen helppoa. Parilla harjoituskerralla ohjaamoon nousisi vauhdilla.
Ulkoa päin pieneltä
näyttävät ikkunat tarjoavat yllättävän hyvän näkyväisyyden ulos. Tosin pitkä ja
korkea moottoritila ohjaamon edessä rajoittaa merkittävästi näkymiä erityisesti
maastossa mäkiä ylitettäessä.
Ratkaisuksi Sisu tarjoaa
”satelliittinäkymän” vaunusta. Ohjaajan vieressä on näyttö, johon on yhdistetty
neljän alaspäin kuvaavan kameran videosyötöt yhdeksi 360 asteen live-kuvaksi
GTP:n ympäristöstä. Sen avulla on helppo hahmottaa, mitä on edessä tai osuuko
kylki puuhun. Peilit ovat perinteiset, eivätkä kameroihin perustuvat, kuten
Prolabsin ratkaisussa.

Etenee jouhevasti maastossa
Uuden Sisun ajaminen on
yksinkertaista ja henkilöautomaista. Erikoista ohjaamossa on lähinnä
kuorma-automainen varmistinsalvalla varustettu päävirtakytkin. Kun virrat ovat
päällä, GTP käynnistyy perinteisesti avaimesta kääntämällä. Rivikutosen
rouskutus muistuttaa, että ollaan sotilasajoneuvossa. Silti ohjaamon äänitaso
on matala ja keskustelu ilman headsettejä on hyvin mahdollista.
Käsijarru auki, jarrupoljin
pohjaan ja painokytkimellä automaattivaihteiston valinta D-asentoon. Kun jarrun
irrottaa, GTP lähtee liikkeelle. Ensivaikutelma on, että rattia saa kääntää
enemmän kuin henkilöautoissa eli välitys on sovitettu maastoajoon.
Ajoneuvon koko ja massa
tuntuvat. Jarrujen käytössä tarvitaan jalan reipasta painamista.
Sisun Karjaalla
sijaitsevalta tehdasalueelta löytyy maastoreitti, johon GTP kääntyy tieltä,
kunhan rattia pyörittää tarpeeksi. Vaikka edessä on kantoja ja kiviä, ajokki
etenee ensikertalaisenkin käsissä helposti. Kameroiden hyödyllisyyden lähellä
olevien esteiden paikantamisessa oppii nopeasti, mutta näyttö on ehkä liikaa
sivussa tuulilasin läpi katsomisesta.
Pyörät ovat ajoneuvon
kulmissa ja lähestymiskulmat suuria, joten esteiden ylitys on helppoa.
Erillisjousitus sekä tasauspyörästön lukot avustavat etenemistä. Tasainen
panssariteräspohja ei välitä mahdollisista kontakteista.
Todellisessa maastoajossa
ennemmin tai myöhemmin jossain vaiheessa juututaan kiinni. Sisu GTP:n kyljistä
roikkuvat valmiina ketjut. Ne voidaan virittää renkaiden ympärille jo
etukäteen, mikäli maasto vaikuttaa haastavalta.
Yllättäen eteen tulevissa
juuttumisissa pika-apuna on optiona saatavilla oleva renkaiden paineiden lasku
pidon lisäämiseksi – koeteltu konsti monista maastoajoneuvoista. Lopullisena
varana on yhdeksän tonnia vetävä vinssi ajoneuvon keulassa.
Sisu GTP ei ole uiva, mutta
se kykenee kahlaamaan 85 sentin vedessä.

Sisu GTP 4×4
Pituus 6,00 m
Leveys 2,50 m
Korkeus 2,55 m
Kokonaispaino 14 000 kg
Hyötykuorma 4 500 kg
Maavara 40 cm
Moottori 6-sylinterinen
diesel
Automaattivaihteisto
6-nopeuksinen
Huippunopeus yli 100 km/h
Toimintasäde 700 km
Lähestymiskulma 60 astetta
Jättökulma 45 astetta
Max kallistus 35 astetta
Mäennousukyky 60 prosenttia
Miehistö 2 + 8
Osa ominaisuuksista voi
poiketa edellä esitetyistä asiakkaan valitsemassa kokoonpanossa.
Lue myös: 15.11.2016 Misu on uusi suomalainen panssariajoneuvo