Suomalainen teollisuus on muutaman vuoden aikana esitellyt peräti kolme erilaista maastokelpoista panssaroitua pyöräajoneuvoa: Protolab PMPV, Patria 6×6 ja Sisu GTP. Vaikka perusratkaisuissa on eroja, kaikki osaltaan jatkavat monissa tositilanteissakin koeteltujen Pasi-vaunujen jäljillä.
Sisu Auto tunnetaan niin Proto-Sisu -maastokuorma-autojen kuin alkuvaiheiden Pasien rakentajana. XA-sarjan miehistönkuljetusvaunujen siirryttyä 1997 Patrialle yhtiön näkyvimmät tuotteet ovat nykyisin siviililiikenteen kuorma-autot.
Puolustusvoimat on 90-luvun lopulta alkaen hankkinut pitkälti Sisun siviilituotannon komponentteihin perustuvia ET-sarjan 6×6 ja 8×8 -maastokuorma-autoja lähes 300 kappaletta.
Yhtiön nykyistä sotilasosaamista edustavat puolestaan ballistisesti suojatut Sisu ETP-sarjan maastokuorma-autot, joita käytetään esimerkiksi NASAMS-ilmatorjuntaohjuslavettien kuljetusalustoina. Aiemmissa ET-versiossa ei ollut panssarointia. Tuotepalettiin kuuluvat 6×6, 8×8 ja 10×10 -versiot.
Kilpailtu markkina
Uusi Sisu GTP (G-series Transport Protected) tähtää varsin kilpailluille markkinoille, sillä tällaisista vaunuista on tarjolla lukuisia eri valmistajien näkemyksiä. Kotimaista uutuutta on suunniteltu muutama vuosi.
Täsmätuotteena GTP onnistui pääsemään loppusuoralle Latvian kilpailutuksessa taktisesta miehistönkuljetusajoneuvosta yhdessä kolmen muun ajoneuvon kanssa (amerikkalainen AM General HMMWV, eteläafrikkalainen Paramount Group Marauder ja turkkilainen Otokar Cobra). Esiselvityksessä oli peräti 12 vaihtoehtoa.
Marraskuun lopussa Latvian media kertoi, että GTP oli noussut ykköseksi suorituskykytesteissä. Toteutuessaan Latvian kaupan arvoksi arvioidaan 220 miljoonaa euroa ja se käsittäisi useita satoja ajoneuvoja. (Kauppa ei ollut vielä täysin varma artikkelin kirjoitushetkellä.)
Suomalaisista uusista kumppaneistaan GTP eroaa siinä, että se on nelipyöräinen. Vaikka Protolab PMPV (eli ”Misu”) on ensivilkaisulla saman näköinen, siinä on kuusi pyörää.
Patria 6×6 (jolle markkinointiosasto olisi ehkä voinut keksiä vetävämmän nimen) kuuluu samaan sarjaan. Pasia muistuttavassa Patrian vaunussa moottori on ohjaajan takana, kun GTP ja PMPV puolestaan luottavat edessä olevaan voimanlähteeseen.
Kriisinhallintatehtävissä ajoneuvoille ovat uhkana erityisesti miinat ja erilaiset improvisoidut tienvarsipommit. Kaikissa kolmessa kotimaisessa ajokissa miinasuojaukseen onkin panostettu. Pohjissa on V-muoto ja rakenteissa sekä istuimissa on huomioitu räjähdysiskun vaimennus.
Sisu GTP:n rakenteet ovat panssariterästä, ja siten se tarjoaa jo perusversiossaan suojaa kiväärikaliperin luodeilta ja sirpaleilta. Suojaustaso on STANAG 4569. Asiakkaan tarpeiden mukaan suojaa voidaan kasvattaa erilaisilla lisälevyillä.
GTP on perusversiossaankin rakennettu ylipaineistettavaksi. Optiona siihen voidaan asentaa suodatinpaketti, joka mahdollistaa toiminnan NBC-olosuhteissa (Nuclear, Biological, Chemical).
Tehtävänvaihto vauhdikkaasti
Sisu GTP:n erikoisuus on rungon modulaarisuus, joka tekee siitä monikäyttöisen. Miehistöosa on nopeasti irrotettavissa ja vaihdettavissa toiseen, mikäli käyttötarve muuttuu. Alusta eli kennorakenteinen Sisu Backbone voimalinjoineen pysyy samana.
Tarjolla on perusversion eli 2 + 8 henkeä kuljettavan miehistönkuljetusajoneuvon ohella esimerkiksi kahden hengen ohjaamolla varustettu avolavainen kuormaversio sekä korotettu ambulanssikäyttöön soveltuva miehistötila.
Saatavana on myös neljän hengen ohjaamolla varustettu partioversio, jossa on pieni avolava. Asiakkaan tarpeiden mukaan varmaankin voidaan suunnitella muitakin ratkaisuja kuten johtokeskusajoneuvo.
Sisun testissä kolmen hengen ryhmä irrotti miehistötilan alustasta ja nosti sen sivuun 15 minuutissa. Toisen korin asentamiseen tilalle menee suunnilleen sama aika.
Modulaarisuus jatkuu myös voimalinjassa. Asiakas voi vaikuttaa sopivan moottorin ja vaihteiston valintaan. Näin uusi ajoneuvo pystytään mahdollisesti sovittamaan asiakkaan jo olemassa olevaan ajoneuvokalustoon. Myös 6×6-versio voidaan haluttaessa toteuttaa.
GTP:n moottori on noin 300-hevosvoimainen rivikutonen, mutta proton voimanlähteen tarkempaa mallia ei kerrota. Siinä on Caterpillarin vaihteistopaketti.
Perustason aseistusvaihtoehtona GTP:ssä on teline konekiväärille miehistötilan kattoluukussa. Usein tällaisiin vaunuihin asennetaan raskaalla konekiväärillä varustettuja kauko-ohjattavia asetorneja kuten Suomessakin käytössä oleva Kongsberg Protector. Periaatteessa GTP kestäisi jopa Patria Nemo -kranaatinheitintornin asennuksen.
Kamerat kuvaava ympäristöä
Reserviläinen pääsi tutustumaan Sisu GTP:n ajo-ominaisuuksiin maastossa. Tehtaan pihalla odottavan ajokin ohjaamon pienen oven alareuna on olkapäiden korkeudella. Jo sen avaaminen kertoo, että kyse on sotilasajoneuvosta: panssarilevystä valmistettu ovi avataan järeällä kahvalla ja paino tuntuu avatessa.
Ajajan paikalle ei istuta tai astuta, vaan ensin kiivetään ja sitten pujottaudutaan. Hyvin sijoitetut kahvat ja astimet tekevät operaatiosta pitkälle ensikertalaisellekin suhteellisen helppoa. Parilla harjoituskerralla ohjaamoon nousisi vauhdilla.
Ulkoa päin pieneltä näyttävät ikkunat tarjoavat yllättävän hyvän näkyväisyyden ulos. Tosin pitkä ja korkea moottoritila ohjaamon edessä rajoittaa merkittävästi näkymiä erityisesti maastossa mäkiä ylitettäessä.
Ratkaisuksi Sisu tarjoaa ”satelliittinäkymän” vaunusta. Ohjaajan vieressä on näyttö, johon on yhdistetty neljän alaspäin kuvaavan kameran videosyötöt yhdeksi 360 asteen live-kuvaksi GTP:n ympäristöstä. Sen avulla on helppo hahmottaa, mitä on edessä tai osuuko kylki puuhun. Peilit ovat perinteiset, eivätkä kameroihin perustuvat, kuten Prolabsin ratkaisussa.
Etenee jouhevasti maastossa
Uuden Sisun ajaminen on yksinkertaista ja henkilöautomaista. Erikoista ohjaamossa on lähinnä kuorma-automainen varmistinsalvalla varustettu päävirtakytkin. Kun virrat ovat päällä, GTP käynnistyy perinteisesti avaimesta kääntämällä. Rivikutosen rouskutus muistuttaa, että ollaan sotilasajoneuvossa. Silti ohjaamon äänitaso on matala ja keskustelu ilman headsettejä on hyvin mahdollista.
Käsijarru auki, jarrupoljin pohjaan ja painokytkimellä automaattivaihteiston valinta D-asentoon. Kun jarrun irrottaa, GTP lähtee liikkeelle. Ensivaikutelma on, että rattia saa kääntää enemmän kuin henkilöautoissa eli välitys on sovitettu maastoajoon.
Ajoneuvon koko ja massa tuntuvat. Jarrujen käytössä tarvitaan jalan reipasta painamista.
Sisun Karjaalla sijaitsevalta tehdasalueelta löytyy maastoreitti, johon GTP kääntyy tieltä, kunhan rattia pyörittää tarpeeksi. Vaikka edessä on kantoja ja kiviä, ajokki etenee ensikertalaisenkin käsissä helposti. Kameroiden hyödyllisyyden lähellä olevien esteiden paikantamisessa oppii nopeasti, mutta näyttö on ehkä liikaa sivussa tuulilasin läpi katsomisesta.
Pyörät ovat ajoneuvo kulmissa ja lähestymiskulmat suuria, joten esteiden ylitys on helppoa. Erillisjousitus sekä tasauspyörästön lukot avustavat etenemistä. Tasainen panssariteräspohja ei välitä mahdollisista kontakteista.
Todellisessa maastoajossa ennemmin tai myöhemmin jossain vaiheessa juututaan kiinni. Sisu GTP:n kyljistä roikkuvat valmiina ketjut. Ne voidaan virittää renkaiden ympärille jo etukäteen, mikäli maasto vaikuttaa haastavalta.
Yllättäen eteen tulevissa juuttumisissa pika-apuna on optiona saatavilla oleva renkaiden paineiden lasku pidon lisäämiseksi – koeteltu konsti monista maastoajoneuvoista. Lopullisena varana on yhdeksän tonnia vetävä vinssi ajoneuvon keulassa.
Sisu GTP ei ole uiva, mutta se kykenee kahlaamaan 85 sentin vedessä.
Sisu GTP 4×4
Pituus 6,00 m
Leveys 2,50 m
Korkeus 2,55 m
Kokonaispaino 14 000 kg
Hyötykuorma 4 500 kg
Maavara 40 cm
Moottori 6-sylinterinen diesel
Automaattivaihteisto 6-nopeuksinen
Huippunopeus yli 100 km/h
Toimintasäde 700 km
Lähestymiskulma 60 astetta
Jättökulma 45 astetta
Max kallistus 35 astetta
Mäennousukyky 60 prosenttia
Miehistö 2 + 8
Osa ominaisuuksista voi poiketa edellä esitetyistä asiakkaan valitsemassa kokoonpanossa.
Lue myös: 15.11.2016 Misu on uusi suomalainen panssariajoneuvo