• Uutiset

Ilmavoimat harjoittelee maantietukikohdassa – ”Hornet on nyt niin hyvä kuin se tulee olemaan”

Baana 19 -harjoituksessa valmistaudutaan vuoden päätapahtumaan, Ruska-harjoitukseen, johon osallistuu 1 000 reserviläistä.

Paavo Airo

Ilmavoimien Hornet-monitoimihävittäjä nousi ilmaan Lusin maantiesuoralla Heinolassa.

Parin kilometrin pätkä valtatie 5:ttä Heinolan Lusissa on
muutettu täksi viikoksi Ilmavoimien harjoitusalueeksi. Maantietukikohtaa
hyödyntävässä Baana 19 -harjoituksessa Suomen Hornetit ja muut koneet
harjoittelevat laskuja ja nousuja 2 300 metriä pitkällä ja 30 metriä
leveällä tieosuudella.

Harjoitus toimii valmistautumisena vuoden 2019 päätapahtumaan,
Ruska-harjoitukseen, johon osallistuu syys-lokakuun vaihteessa noin 1 000 reserviläistä.
Vaikka siviilien silmiin lentokoneet ovat näkyvimmässä ja äänekkäimmässä
roolissa, on reserviläisillä suuri rooli Ilmavoimien isoissa harjoituksissa
kuten koko puolustushaaran sodan ajan toiminnassa.

– Ruskassakin reserviläiset ovat pääroolissa. Reservillähän
tukikohtajärjestelmä rakennetaan täyteen. Koneet saadaan ilman reserviä ilmaan,
mutta muuhun toimintaan tarvitaan heitä. Kertausharjoitukset ovat meille
todella tärkeitä, Karjalan lennoston komentaja, eversti Timo Herranen
sanoo.

Esimerkiksi Karjalan lennostossa palvelee noin 250 varusmiestä
eli vain neljäsosa Ruskaan osallistuvien reserviläisten määrästä.  

Ruskaan osallistuu myös ruotsalaisia Gripen-hävittäjillään.
Nyt meneillään olevassa Baanassa on vain suomalaisia joukkoja.

Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.

Baana-harjoituksessa käytettävä maantiesuora on 2 300 metriä pitkä ja 30 metriä leveä. Kuva: Paavo Airo

”Hornet nyt niin hyvä kuin se tulee olemaan”

Herranen muistuttaa, että vaikka F/A-18 C/D Hornet-monitoimihävittäjille
etsitään korvaajia, lennetään Horneteillakin vielä ensi vuosikymmenen loppuun saakka.

Hornetien elinkaaripäivitys on saatu juuri valmiiksi
ja JASSM-risteilyohjus otettu käyttöön. Nyt Horneteja vahvistetaan
rakennekorjauksella.

– Hornet on nyt niin hyvä kuin se tulee olemaan. Nyt
hiotaan toimintataktiikkaa ja pidetään kone taistelukykyisenä koko elinkaarensa
ajan.

Samaan aikaan myös Ilmavoimien johtamisjärjestelmät
kehittyvät, kun esimerkiksi tutkia kehitetään. Herrasen mukaan voidaan sanoa Ilmavoimien
olevan hyvin modernit, jos verrataan muihin maihin.

Moderneille ilmavoimille liike on tärkeää. Siihen perustuu
myös Suomen ilmavoimien taistelutapa, jossa koneet voivat siirtyä tarvittaessa
varsinaisista tukikohdistaan nopeasti perustettaviin maantietukikohtiin tai
siviilikentille.

– Tällä viikolla Lusissa harjoitellaan osaa hajautetusta
toimintatavasta. Mahdollisimman nopea liike on avainasia.

Lusin suora on puhdistettu harjoitusta varten Ilmavoimien välineillä.
Tien kuntoa Herranen pitää hyvänä.

Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen. 

Hornet-hävittäjille etsitään korvaajia, mutta niitä käytetään vielä ensi vuosikymmenen loppuun. Kuva: Paavo Airo

Paljon yleisöä, alueella dronekielto

Tiistaina harjoituksen lentotoiminta keräsi suuren määrän
siviilejä Lusin suoran läheiseen ”katsomoon”. Herranen muistuttaa, että myös
tällaisessa harjoituksessa pätee dronekielto kuten yleensäkin Puolustusvoimien
alueilla.

– Droneja emme harjoitusalueelle halua. Seuraamme
ja valvomme, ettei niitä lennätetä. Jos jotain havaitsemme, puutumme siihen.

Muutamia puita piti kaataa harjoitusalueelta ennen
lentotoiminnan aloittamista, jotta alue on turvallinen.

Lusin suoralla harjoitellaan tavallisten nousujen ja
laskujen lisäksi vaijerilaskeutumista. Siinä kone tarttuu maantiellä vaijeriin,
jonka avulla pysähtyminen nopeutuu huomattavasti.

– Hornethan on tukialuskone, joten sen kanssa voidaan
käyttää vaijeria. Sillä saadaan Hornet pysähtymään hyvinkin nopeasti.

Harjoitus loppuu perjantaina 13. syyskuuta. Suljettu valtatieosuus
avataan viimeistään perjantaina kello 18 mennessä.