Koronavuosi 2020 matkustus- ja kokoontumisrajoituksineen kuritti eritoten matkailu- ja viihdealan ammattilaisia. Voisikin siis luulla, että viime vuosi oli muusikon ja Finnairin liikennelentäjän urapolkuja yhtä aikaa kulkevalle Mikael Konttiselle erityisen pitkä ja haastava. Tilanne ei kuitenkaan ole ollut täysin toivoton:
– Minulla on onneksi ollut muutamia live-esiintymisiä sekä striimauksia, ja puolisoni käy ”oikeissa töissä”, joten taloudellinen tilanne koronakurimuksen keskellä ei ole ollut niin paha kuin monella kollegalla, Konttinen sanoo.
Euroopan-liikenteessä perämiehenä toimiva Konttinen ei ole päässyt yläilmoihin sitten viime heinäkuun. Aika on kulunut siitä asti lähinnä kotona nuorinta, 1,5-vuotiasta lasta hoitaen. Konttinen huomauttaa, että lentoliikenne reagoi ensimmäisenä maailman mullistuksiin:
– Vuonna 2008 alkanut pankkikriisi ja Islannin tulivuorenpurkaus vuonna 2010 saivat lentoliikenteen hetkeksi aika sekaisin. Toki näin pitkäkestoisia vaikutuksia ei ole viime aikoina ollut, mitä korona on tuonut.
Lentäjän ammatista Konttinen kertoo haaveilleensa jo pikkupoikana, ja ensimmäiset askeleet unelman toteutumiseksi hän otti edellisen laman aikaan aloitettuaan opinnot Porin ilmailuopistossa.
– Halusin kokeilla, että olisiko minulla lentäjiltä vaadittavia ominaisuuksia.
Toisin kuin Konttisella, monilla hänen opiskelukavereillaan oli taustaa sotilasilmailun puolelta, jossa valintakriteerit ovat siviili-ilmailua huomattavasti tiukemmat.
– Siviilipuolella pitää olla kohtalainen koulumenestys, mutta ennen kaikkea pitää olla sopiva työhön.
Lentokoneessa Konttista kiehtoo muun muassa tekninen laitteisto sekä maailman näkeminen lintuperspektiivistä.
– On se kone käsittämättömän hieno linnun kopio. Ilmassa saa kokea myös eri vuodenajat eri tavalla. Esimerkiksi syksyiset Lapin ruskamaisemat ovat upeita, ja kun sydäntalvella nousee pilvien yläpuolelle ja näkee auringon, niin kyllä se virkistää.
Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.
Lentäjäopinnot aloittaessaan Konttinen oli työskennellyt vuosia päätoimisesti musiikkimaailmassa. Läpimurtovuosi oli 2006, jolloin hän niitti menestystä Seinäjoen Tangomarkkinoiden laulukilpailun finaalissa sekä esiintyi Kaartin soittokunnan solistina Linnan juhlissa.
– Televisioesiintymiseni näkivät kansan lisäksi monet tuottajat ja levy-yhtiön edustajat.
Konttinen korostaa myös vuonna 2005 suorittamansa varusmiespalveluksen merkitystä musiikkiurallaan:
– Yhdeksän kuukautta Puolustusvoimien varusmiessoittokunnassa oli ammatillisesti tosi hyödyllinen. Laadukkaan sotilaskoulutuksen lisäksi pääsin tekemään musiikkia eri tavalla, kuten esiintymään ison konserttisoittokunnan kanssa.
Reservin korpraali Konttinen näkee maanpuolustustyön tärkeänä ja haluaa kantaa oman kortensa kekoon. Tästä esimerkkinä ovat lukuisat esiintymiset eri sotilassoittokuntien solistina.
– Kyllä se tahto kumpuaa siitä perinnöstä, jota isovanhemmat ovat tehneet isänmaan eteen. Kun seuraa maailman tapahtumia, pysyy väkisinkin mielessä, etteivät itsenäisyys ja oma kieli ole itsestäänselvyyksiä, hän pohtii.
Vaikka Konttinen on ollut virassa Finnairilla vuodesta 2017, aikoo hän keikkailla jatkossakin. Sekä lentäjän että laulajan ammateissa on miehen mukaan yllättävän paljon yhteistä:
– Työajat ovat epäsäännöllistä, vaaditaan paljon liikkumista ja molemmat ovat pitkälti tiimityötä. Lavalla kanssani soittava bändi on tiimi siinä missä lentokoneen miehistö on tiimi.
Entäpä sitten tulevaisuus ja ylenemishaaveet, tuleeko Konttisesta ennemmin (lento)kapteeni kuin alikersantti?
– Saas nähdä, isoja virstanpylväitä ovat toki molemmat, hän naurahtaa.
– Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen pestiini Euroopan-liikenteessä, tämä työ on pääsääntöisesti illaksi kotiin -tyylistä, kattaen paikkoja Ivalosta Kanariansaarille ja Islannista Kazakstaniin, Konttinen summaa.
Mikael Konttinen
- 36-vuotias muusikko ja liikennelentäjä
- Perheeseen kuuluu puoliso ja neljä lasta
- Opiskellut Helsingin Ammattikorkeakoulussa pop & jazz -laulua.
- Harrastuksiin lukeutuvat maratonjuoksu ja pasuunansoitto