• Uutiset

Millog huolehtii kalustosta – viimeistenkin Leopard 2a6 -panssarivaunujen ”suomettaminen” saatu valmiiksi

Rynnäkkökiväärien modernisointi ja Leopardien huolto ovat Millogin käsialaa. Sami Pitkänen johtaa lähes 1 200 henkilön yritystä, jolla on keskeinen rooli huoltovarmuudessa.

Paavo Airo

Millogin toimitusjohtaja Sami Pitkänen ja korjaamopäällikkö Jani Myllykangas tutkivat Puolustusvoimien Sisua, jota laitetaan kuntoon Millogilla.

Kun Puolustusvoimien kalustosta puhutaan, nousee usein esille kotimainen firma nimeltä Millog. Rynnäkkökiväärien modernisointi toteutettiin Millogilla, ja tänä vuonna Millog sai viimeistenkin Leopard 2a6 -taistelupanssarivaunujen ”suomettamisen” valmiiksi. Yrityksen rooli Puolustusvoimien taistelukyvyn kannalta on keskeinen.

Suomettamisesta on puhuttu viime aikoina myös 155 mm K9 Moukari -panssarihaupitsien kohdalla, kun Etelä-Koreasta käytettynä hankittuja Moukareita on muokattu Suomen maavoimien tarpeiden mukaisiksi.

Merivoimien kalustosta Millog on kunnostanut esimerkiksi Jurmo-luokan joukkojenkuljetusveneitä. Puolustusvoimien strategisena kumppanina Millog on myös ollut Merivoimien Laivue 2020 -hankkeessa mukana alusta asti.

– Olemme olleet mukana tekemässä määrityksiä, joista on apua tarjouspyynnössä. Esimerkiksi Laivueen korvetteihin asennettavat Hamina-luokan ohjusveneistä siirrettävät konetykit modernisoidaan Millogin puolella, olemme mukana testauksissa ja tulemme olemaan korvettien kunnossapitovastuullinen, Millogin toimitusjohtaja Sami Pitkänen kertoo.

Myös Moukareiden hankinnassa Millog on ollut Puolustusvoimien apuna alusta alkaen.

– Olemme määritelleet kunnossapitoon ja elinkaareen liittyviä ohjelmia. Olimme myös mukana Etelä-Koreassa valitsemassa telatykeistä hyviä yksilöitä, joita ostettiin Suomeen.

Käytettyjen Moukarien suomettaminen tarkoittaa esimerkiksi johtamisjärjestelmien ja radioiden asentamista vaunuihin, mahdollisia vikakorjauksia sekä maalaamista Puolustusvoimien väreihin.

 

Kun koronaepidemia alkoi Suomessa, oli huoltovarmuuden kannalta tärkeää turvata, että Millogin kaltaisten firmojen toiminta ei häiriinny.

– Huoltovarmuus on olennainen osa Millogia. Olimme harjoitelleet sitä jo ennen koronaa, ja otimme epidemian alun yhtenä harjoituksena kriisitilanteesta. Seurasimme alussa paljon Puolustusvoimia ja siirryimme heidän kanssaan samaan aikaan kriisivalmiuteen.

Firmassa alettiin heti tehdä paljon etätöitä, mutta esimerkiksi korjaamohallin töitä ei voida siirtää työntekijän kotiin. Henkilöstössä heräsi huolta, pelastetaanko vain insinöörit etätöiden avulla. Pitkänen kuitenkin kertoo, ettei haastatteluhetkeen eli marraskuun puoliväliin mennessä koko firmassa ollut todettu yhtään koronatapausta, vaikka työntekijöitä on eri puolilla Suomea vajaat 1 200.

– Ruokailussa otimme nopeasti vuorottelevat ryhmät käyttöön. Teimme paljon toimenpiteitä, jotka ovat toimineet. Jos korjaamoporukka sairastuu, se näkyy heti asiakkaalle. Kaikkein eniten siis pyrimme varjelemaan korjaajia eri toimenpiteillä ja siten, ettei tartuntoja tule sille porukalle ulkopuoleltakaan.

Koronaepidemian aikana Millogin sairauspoissaolot ja matkakustannukset ovat vähentyneet merkittävästi. Pitkänen on kuitenkin huolissaan siitä, miten epidemia vaikuttaa ihmisten elämään pidemmällä tähtäimellä ja henkisesti.

– Kun korona-aika loppuu, voi tulla esimerkiksi vakavampia tuki- ja liikuntaelinvammoja siitä, että ei käydä ajallaan leikkauksissa. Sosiaalinen kanssakäyminen on myös vähentynyt. Työhyvinvointiin voi vaikuttaa, jos harrastusten pariin ei pääse.

 

Läpi epidemian on julkisuudessa riittänyt paljon puhetta hengityssuojaimista. Keväällä todettiin puutteita suojainten määrissä ja toimituksissa. Puolustusvoimat alkoi pian testata hengityssuojainten puhdistamista. Strategisena kumppanina Millog valittiin toteuttajaksi.

– Tarvittiin toimija, joka voi miehittää puhdistusoperaation nopeasti ja voi tehdä hommia tarvittaessa 24/7, joten Puolustusvoimat kääntyi Millogin puoleen. Saimme myös esimerkiksi Finnairin lomautettua henkilöstöä mukaan projektiin. Maskeja ja suoja-asuja puhdistettiin merkittäviä määriä kesäkuun aikana. Jos suojainten puhdistaminen pitäisi nyt ottaa käyttöön, pystyisimme muutamassa päivässä pyöräyttämään sen käyntiin.

Millog on ollut aktiivinen yrityskaupoissa viimeisen vuoden aikana. Firma osti syksyllä Western Shipyardin telakan APX-Metallilta, ja viime vuodenvaihteessa Millog hankki Virve Tuotteet ja Palvelut ostaen ne Erillisverkoilta.

Pitkänen arvioi Millog-yhtiöiden vuoden 2020 liikevaihdoksi muodostuvan noin 250 miljoonaa euroa. Siitä noin 95 prosenttia tulee Puolustusvoimiin ja Rajavartiolaitokseen liittyvästä kalustosta.

Millog oy:n  viime vuoden liikevaihto oli 214,5 miljoonaa euroa. Tilikauden tulos oli 12,5 miljoonaa euroa, ja Millog oli Tampereen kymmenenneksi suurin yhteisöveron maksaja 3,4 miljoonalla eurolla. Firma on Tampereen lisäksi merkittävä työllistäjä eri puolilla Suomea. Toimipisteitä on 28, mikä on huoltovarmuudenkin kannalta merkittävä asia.

Pääkonttori on Tampereella Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen esikunnan naapurissa, mikä helpottaa yhteistyötä.

Tamperelaisten tukeminen ei ole Millogissa jäänyt pelkkään verojen maksamiseen. Urheilu on ollut yksi yhteiskunnan osa-alue, johon epidemia on iskenyt kovaa. Millog on halunnut kantaa kortensa kekoon tamperelaisen liigakiekon puolesta vaikeina aikoina.

– Olimme pari vuotta tukematta jääkiekkoa, mutta menimme takaisin. Millog tukee rahallisesti Ilvestä ja tytäryhtiömme Senop Tapparaa. Kun korona ei ole vaikuttanut merkittävästi toimintaamme, ajattelimme, että jos joskus aikoo tukea urheilua, nyt on oikea aika tukea tällaisia yhteiskunnan kannalta merkittäviä asioita.  

Kuka?

Millog oy:n toimitusjohtaja Sami Pitkänen

Syntynyt 1970, diplomi-insinööri

Työskennellyt aiemmin muun muassa Outotecilla, Metsolla ja Stora Ensolla johtotehtävissä

Sai varusmiehenä taisteluvälineupseerin koulutuksen. Sotilasarvo Vänrikki.