• Kalusto

Misu on uusi suomalainen panssariajoneuvo

Protolab PMPV eli Misu tarjoaa suojaa miinoilta ja hinta on pyritty painamaan alas.

Tero Tuominen

Protolab PMPV 6x6 maastossa. Piikit kyljessä mahdollistavat lisäsuojalevyjen kiinnityksen.

Suomalaisen uuden miehistönkuljetusajoneuvon Misun kehitystyössä on edetty koeajovaiheeseen. Julkaisemme Reserviläisen numerossa 8/2015 olleen artikkelin, jossa kerrotaan kattavasti uudesta ajoneuvosta.

Suunnittelutoimisto Protolab on keskittynyt raskaisiin
suojattuihin erikoisajoneuvoihin, niiden osakokonaisuuksiin ja komponentteihin.
Yhtiö on kehittänyt esimerkiksi kotimaisen asetornin panssaroituun
RG-32-ajoneuvoon.

Protolab osallistui Puolustusvoimien Pasien
päivityskilpailutukseen, jonka osana pyydettiin näkemystä kokonaan uudesta
ajoneuvosta. Ideana oli tarjota muutaman vaunun modernisoinnin hinnalla
kokonaan uusi alusta. Päivitysvalinta kohdistui Patrian tarjoamaan
Pasi-modifikaatioon.

Protolabin ehdotuksen jatkokehityksen pohjalta syntyi vuonna 2015 päivänvalon nähnyt PMPV eli Protected Multipurpose Vehicle. Miinasuojauksensa
perusteella se on saanut nimen Misu, joka jatkaa suomalaista Pasi ja Masi
-perinnettä.

Vuonna 2007 alkaneessa kehitystyössä on hyödynnetty eri alojen
asiantuntijoita. Myös muotoilijoita on ollut mukana. PMPV onkin varsin
sotilaallisen näköinen.

Erityisesti räjähdevaikutuksilta suojaukseen on kiinnitetty
huomiota. Perinteiset miinat ja erilaiset tienvarsipommit eli IED-räjähteet
(Improvised Explosive Device) ovat nykyisin merkittävä uhka sotilasajoneuvoille.

 

4_PMPV_1115_terotuominen_reservilainen.JPG

Oven alareuna on korkealla, mutta kiipeäminen on ensikertalaisellekin helppoa useiden kahvojen avulla. Pakokaasut puhalletaan vaunun alle. Kuva: Tero Tuominen

Pohjassa hunajakennorakenne

Ensimmäiset miinaan ajolta suojaavat pyöräajoneuvot kehitettiin 1970-luvun lopulla Etelä-Afrikassa. Niille oli tyypillistä V-muotoinen
pohjarakenne, jolla pyrittiin ohjaamaan räjähteen vaikutus sivuille.
Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen käyttämä RG32 on samaa sukua.

Myös Protolabin uutuuden pohjassa on V-muoto, mutta sitä on
kehitetty räjähdysvaikutusten virtaussimuloinneilla. Suojauksen tärkein osa on
piilossa pintaa syvemmällä. Vaunua ei ole tehty aiemmalle alustalle. Suojaus on
integroitu uuteen rakenteeseen.

PMPV:n pohjassa on käytetty kolmea erilaista kotimaista SSAB:n
(entinen Ruukki) panssariteräslaatua. Niistä muodostuu miehistöä räjähdyksiltä
suojaava hunajakennorakenne. Miinan ensimmäisenä räjäyttävä etuakseli on
miehistötilan etupuolella.

Sisustuksessa on keskitytty räjähdevaikutusten minimoimiseen.
Protolabin tuotantoa olevat istuimet ovat itse suunniteltujen iskunvaimentimien
varassa. Ne poistavat ensimmäisen millisekunnin terävän iskun, joka aiheuttaa
eniten räjähdysvammoja.

Ohjaamon ja miehistötilan erillisistuimet on varustettu
viisipistevöillä. Matkustajien jalat eivät koske vaunun lattiaan vaan ovat
iskulta turvassa jousitettujen istuinten tukien varassa.

Ajoneuvo on NBC-suojattu kaasuilta ja ydinlaskeumilta. Se on
ilmakuljetettavissa C-130 Hercules -luokan koneilla.

 

5_PMPV_1115_terotuominen_reservilainen.JPG

Hydraulivinssi on Misun vasemmalla puolella. Takana näkyy potkuri. Kuva: Tero Tuominen

Soveltuu rahdin kuljettamiseen

PMPV mahdollistaa myös rahdin maastokuljetukset. Penkkien istuimet
nousevat ylös ja mukana kulkee jopa 10 tonnia tavaraa kuormalavoilla. Joukkojen
huoltoa helpottava ominaisuus vaikuttaa kiinnostavalta Puolustusvoimien  hajautetun taistelutavan näkökulmasta.

Vaikka kyseessä ei ole taisteluajoneuvo, Misun katolle voidaan
asentaa erilaisia asejärjestelmiä. Esimerkiksi kauko-ohjattu Saab Trackfire RWS
-asetorni sopii katolle.

PMPV:n proton kyljet näyttävät siilimäisiltä, sillä niissä on
valmiina kiinnityspisteet lisäsuojalevyille. Exote oy:n VTT:n ja
Puolustusvoimien tuella kehittämä metalli-keraami-pohjainen
Exote-komposiittimateriaali tarjoaa suojaa myös panssaria läpäisevien luotien
osumilta.

Äärimmilleenkin panssaroituna PMPV pysyy edelleen uivana. Vaunussa
on kaksi hydraulikäyttöistä potkuria.

PMPV:n tuotantoversion ulkopintaan tulee lämpöherätettä minimoiva
häivesuojaava peitejärjestelmä. Myös moottorin jäähdytyksessä ja pakokaasujen
suuntauksessa on huomioitu lämpöjälki.

 

3_PMPV_1115_terotuominen_reservilainen.JPG

Peruutuspeilikamera on saranoitu. Siihen tulee tuotantoversiossa puhtaana pitävä puhallusjärjestelmä. Kuva: Tero Tuominen

Kameroilla lintuperspektiivi

Kuvista on vaikea hahmottaa PMPV:n kokoa. Jotain kertoo se, että
ohjaamon oven alareuna on silmien korkeudella. Ajajan paikalle kiipeäminen
pienen oven kautta on silti yllättävän
helppoa kolmen askelman ja hyvin sijoitettujen tartuntakahvojen ansiosta.

Cummins-moottori on edessä, joten sen massa tarjoaa etusektorista
ballistista suojaa miehistölle. Pieniin ikkunoihin yhdistettynä keula kuitenkin
rajoittaa näkymää ajosuuntaan etenkin harjanteiden ylityksissä.

Misussa ohjaajaa avustetaankin peräti seitsemällä ulkopuolisella
kameralla. Kaksi korvaa perinteiset peruutuspeilit. Niiden näytöt ovat
ohjauspyörän kummallakin puolella.

Neljä kameraa kuvaa alaspäin vaunun ympäristöä edessä, takana ja
sivuilla. Kuvista muodostetaan lintuperspektiivinäkymä ajoneuvosta ohjaajan
oikealla puolella olevalle kolmannelle näytölle. Maastossa ominaisuus helpottaa
ajamista.

Kun mäkeä ylitettäessä Misun keula peittää näkymän, alaspäin
kuvaava kamera kertoo mitä edessä on. Sivu- ja peruutuspeilikamerat puolestaan
avustavat puiden ja muiden esteiden ohittamisessa.

Peruutuspeilikamerat on nivelöity, joten ne kääntyvät osuessaan
esteeseen. Maastossa kura lentää ja kamerat ovatkin pian sumeina.
Tuotantoversioon tulee linssit puhtaana pitävä ilmapuhallusjärjestelmä. Lisäksi
Misussa on edessä lämpökamera.

 

Tavoitteena yksinkertaisuus

PMPV:ssä on pyritty käyttämään mahdollisimman paljon valmiita
kuorma-autokomponentteja. Lisäksi pyritään kotimaisuuteen. Runsaat 10 henkilöä työllistävän Protolabin tukena on alihankkijaverkosto. Esimerkiksi
Multimek rakentaa teräsrungon.

Uuden ajoneuvon kuusi pyörää vetävät. Myös taka-akseli on ohjaava.
Niinpä suuren vaunun kääntösäde on henkilöautomainen 13,6 metriä.

Moottorina on 6,7 litran Cummins-turbodiesel. Akseliston tekee
Sisu Axles. Voimalinjaan kuuluu myös Allison-automaattivaihteisto ja
Katsa-jakovaihteisto.

Tuotantoversioson tulee renkaiden paineensäätö. Maastossa renkaita
voidaan tyhjentää ja saada lisää pitoa. Jos sekään ei riitä, Misussa on eteen
ja taakse vetävä hydraulivinssi, jolla selvitään pahimmistakin paikoista.

10_PMPV_1115_FPCougar_USDOD_reservilainen.JPG

FP Cougar -ajoneuvo miinaräjäytystesteissä. Kuva: US DOD

 

Kaksi Misua räjäytetään

Protolab on Raytheon/Kongsberg NASAMS
-ilmatorjuntaohjusjärjestelmän vastakauppojen yhteydessä saanut rahoitusta
PMPV-hankkeen käynnistämiseen. Sen turvin rakennetaan proton lisäksi kolme
muuta vaunua.

Kaksi menee räjäytyskokeisiin Englantiin. Niillä varmistetaan
suojarakenteiden kestävyys. Neljäs Misu on lopullinen tuotantoversio. Se voidaan rekisteröidä
tieliikenteeseen.

Koekilvissä olevan PMPV:n testiajot Uudellamaalla ovat herättäneet
ihmettelyä ja sosiaalisessa mediassa on jaettu kuvia vaunusta. 

Protolab PMPV on tällä hetkellä omassa kantavuus- ja
suojausluokassaan ainutlaatuinen laite maailmassa. Taisteluvaunun suojaus
kuljetusajoneuvossa yhdistettynä kilpailukykyiseen hintaan on kieltämättä
kiinnostava yhdistelmä.

Protolab kertoo pyrkineensä mahdollisimman yksinkertaiseen ja
toimivaan tekniikkaan. Misun halutaankin olevan viimeinen, joka vielä jatkaa
taistelukentällä muiden ajoneuvojen huipputeknisten järjestelmien petettyä.

PMPV:n päämarkkinat ovat ulkomailla, vaikka myös Puolustusvoimien
uskoisi olevan kiinnostunut uutuudesta. Misu soveltuisi esimerkiksi
Afganistanin kriisinhallintaoperaatioon pienempien ajoneuvojen tueksi.

Lisäksi sille löytynee käyttöä erilaisten uhkien alla toimivien
turvallisuusviranomaisten palveluksessa.

 

7_PMPV_1115_terotuominen_reservilainen.JPG

Näin ajoneuvo etenee vaikeassakin maastossa. Kuva: Tero Tuominen

2_PMPV_1115_terotuominen_reservilainen.JPG

Misu-protossa on kaksiosainen miehistötilan ovi. Asiakkaan toiveen mukaan se voidaan korvata hydraulisesti aukeavalla rampilla. Oven yläpuolella on takanäkymäkamera. Kuva: Tero Tuominen



Mikä?

Protolab Protected Multipurpose Vehicle PMPV 6×6

Pituus 7,44

Leveys 2,55

Korkeus 2,7

Omapaino 14 000 kg

Moottori 6.7L Cummins turbodiesel

Teho 285 hp

Kuljetuskapasiteetti 2+10

Rakenteellinen huippunopeus 110 kmh