• Kalusto

Naton maihinnousuvoimaa Munkkisaaren laiturissa

Englantilainen maihinnousutukialus HMS Albion alkaa olla jo vakiovieras Suomessa. Se on kiinnittänyt Helsingin sataman laituriin vuosina 2019, 2021 ja taas jälleen toukokuussa 2023. Nyt ensi kertaa Nato-liittolaisena.

Tero Tuominen

Maihinnousutukialus HMS Albion Helsingin Munkkisaaren rannassa. Telakkakannen rampit näkyvät suljettuina laivan perässä. Helikopterikannella on teltta kutsuvierastilaisuuden jäljiltä. Taustalla Suomessa rakennettu risteilyalus Mein Schiff 6.

HMS Albion (L14) on maihinnoususotatoimen korkean valmiuden LPD-erikoisalus (Landing Platform Dock). Sen oma vähäinen aseistus keskittyy itsepuolustukseen, mutta kyky lähettää joukkoja maihin ja johtaa monimutkaisia operaatioita tekevät siitä tehokkaan toimijan. Vuonna 2001 valmistunut alus on 176 metriä pitkä.

Suomeen Albion saapui suoraan Ruotsin Aurora-sotaharjoituksesta. Kyseessä oli tauko ennen Naton BALTOPS-harjoitusta.

Albionin kapteeni Marcus Hember kiittikin Helsingin tarjoamaa mahdollisuutta miehistön virkistäytymiseen keskellä tiivistä harjoitussykliä.

– Vierailusta tekee ainutlaatuisen myös se, että Albion saapui Suomeen ensi kertaa Nato-liittolaisena. Voimme näin samalla osoittaa sitoutumistamme yhteiseen puolustukseen.

– Kehitämme myös kykyjämme operoida Suomen Puolustusvoimien kanssa. Samalla opimme itse, miten toimia tehokkaasti Itämeren kaltaisessa ympäristössä, kapteeni Hember kertoi.

HMS Albionin kapteeni Marcus Hember taistelunjohtokeskuksessa. Royal Navyssä parta ja viikset ovat sallittuja.
Tero Tuominen

Suomen vierailun aikana HMS Albionin mukana oli noin 400 Royal Navyn merimiestä ja Royal Marinesin taistelijaa. Merijalkaväen määrää voidaan tarvittaessa kasvattaa maihinnousuja varten lyhytaikaisesti jopa 600:aan.

Albion ei ole pelkkä laiva, vaan myös uiva telakka. Sen perässä oleva telakkakansi on normaalisti merenpinnan yläpuolella. Täyttämällä painolastisäiliöt vedellä aluksen takaosa painuu lähes 10 metriä alemmaksi, jolloin peräportit avaamalla kannella olevat maihinnousualukset voidaan ajaa ulos.

Normaalisti mukana on neljä LCU-alusta (Landing Craft Utility). Jokainen niistä voi kuljettaa mukanaan 130 sotilasta.

Aluksen peräosan kuivaan telakkaan voidaan lastata neljä LCU-maihinnousualusta.
Tero Tuominen

Aluksen kyljissä taaveteissa on lisäksi neljä pienempää LCVP-maihinnousualusta (Landing Craft Vehicle Personel).

Koska maihinlaskettavat sotilaat eivät monesti ole aluksen vakituista miehistöä, laivan käytäville on selkeästi merkitty reitit majoitustiloista kokoontumisalueille ja niistä edelleen maihinnousualuksille. Samaten kyltit kertovat, millä alueilla taistelijoilla saa olla ampumatarvikkeita käyttövalmiudessa.

Alas telakkakannelle vievät portaat ovat loivemmat ja leveämmät kuin sotalaivoissa yleensä. Näin täydessä taisteluvarustuksessa liikkuva merijalkaväki pääsee etenemään helpommin.

Merijalkaväki käyttää 5.56 mm Heckler & Koch SA80 A2 ACOG -rynnäkkökivääriä (Advanced Combat Optical Gunsight). Se on ns. bullpup-tyyppiä, jossa aseen lukkomekanismi ja lipas ovat kahvan takana. Laivan ahtaissa tiloissa lyhyt ase helpottaa toimintaa.
Tero Tuominen

Aluksen perässä on helikoptereille soveltuva lentokansi, mutta omia ilma-aluksia Albionilla ei Helsingissä ollut mukanaan. Kannelle voidaan laskeutua jopa suurilla kaksiroottorisilla CH-47 Chinook -koptereilla,

Rungon etuosassa hieman kuivatelakkaa korkeammalla on ajoneuvokansi maihinnousuissa tarvittavalle kalustolle. Sinne voi kuormata 60–70 ajoneuvoa ja jopa Challenger-taistelupanssarivaunuja. Nyt kuormana oli vain kevyempää kalustoa kuten Jackal-tiedusteluajoneuvoja. Kaistametrejä on 500.

Supacat HMT 400 eli Jackal on merijalkaväen avo-ohjaamoinen tiedusteluajoneuvo. Se voidaan aseistaa kevyillä ja raskailla konekivääreillä. Jackal mahtuu Chinook-helikopterin ruumaan.
Tero Tuominen

Koska ollaan brittialuksella, upseerimessistä löytyy myös Pub. Albionilla sen nimi on Dock and Davit. Samaa nimeä kantaa laivan oma olut, jota ei muualta saa.

Kyllä sotalaivalla pitää oma olut olla? HMS Albionilla se on aluksen pubin mukaan nimetty Dock & Davit. Nimi viittaa tapoihin, jolla maihinnousualuksia Albionilla kuljetetaan.
Tero Tuominen
Upseerimessin pub Dock and Davit.
Tero Tuominen

Median vieraillessa HMS Albionilla tarjoutui harvinainen mahdollisuus tutustua modernin sota-aluksen taistelunjohtokeskukseen. Yleensä niihin ei ole lainkaan pääsyä tai ainakin kamerat ja kännykät pitää jättää ulkopuolelle.

Tällä kertaa Royal Navy ei kuitenkaan rajoittanut mitenkään kuvausta. Tämä ihmetytti paikalla olevia puolustusalaa seuraavien medioiden edustajia.

– Ei hätää, olemme puhdistaneet alueen kaikesta salaisesta, naurahti Albionin konepäällystöön kuuluva Chris Jones vastauksena kysymykseen kuvaamisesta keskuksessa. Ja onhan tuo ymmärrettävää, nykyisin salaisuudet ovat tietokoneiden uumenissa. Pimeät tai julkista aineistoa esittävät näytöt eivät paljastaneet mitään.

Harvinainen mahdollisuus kurkistaa modernin sota-aluksen taistelunjohtokeskukseen. Salattava materiaali oli poistettu ennen median vierailua. Pöydän alla on runsaasti tulostinpaperia.
Tero Tuominen

Taistelujohtokeskus on jaettu kolmeen eri alueeseen. Sieltä luonnollisesti ohjataan aluksen omaa lähipuolustusta. Se kostuu kahdesta Phalanx CIWS -gatling-tykistä (Close-In Weapon System), jotka soveltuvat merimaaliohjusten lähitorjuntaan. Lisänä on harhamaaliheittimiä.

Phalanx-1B-lähitorjuntajärjestelmän 20 mm Gatling-tykin yläosan kuvussa on tutka, joka ohjaa kranaattivirran kohti lähestyvää merimaaliohjusta tai dronea. Panosrumpu näkyy tykin alla.
Tero Tuominen

Päätehtävänä Albionilta johdetaan maihinnousevien merijalkaväen joukkojen operaatioita niin lähestymisvaiheessa merellä kuin kohteeseen saavuttua. Nykyisin operaatiot ovat muuttuneet massiivisista maihinnousuista enemmänkin erikoisjoukkojen nopeisiin mereltä maalle -operaatioihin

Alus toimii myös ympärillään purjehtivan laivasto-osaston lippulaivana. Mukana on yleensä Albionille ilmasuojaa tarjoavia hävittäjiä ja sukellusveneiden torjuntaan kykeneviä fregatteja.

Helsinkiin tullut Nato-liittolaisen maihinnousutukialus kiinnosti myös suurta yleisöä. Albionilla järjestetty vierailumahdollisuus sai arkipäivästä huolimatta yli 1 000 suomalaista paikalle tutustumaan alukseen.

Lue myös

  • Kalusto

Englannilla edelleen maihinnousukyky – HMS Albion vieraili Suomessa

Iso-Britannia on historiallisesti ollut merimahti. Laivasto auttoi luomaan saarivaltakunnalle joka puolelle maapalloa ulottuneen imperiumin.