• Uutiset

Red Arrows kaarsi lakeuden ylle koronasta huolimatta

Kauhava Airshow keräsi monituhatpäisen yleisön.

Kauhava Airshow'n pääesiintyjä Red Arrows saapui kentän ylle vetäen sinivalkoisia savuja.

Kun koronavirus iski voimalla maaliskuussa, suuret yleisötilaisuudet peruttiin välittömästi. Suomen Ilmailuliiton vuoden 2020 päälentonäytös Kauhavalla oli jo edellisenä vuotena sijoitettu kesäkuun alkuun. Sen järjestämistä ei tietenkään pidetty mahdollisena. Peruuttamisen sijasta organisaatio turvautui kuitenkin uhkapeliin siirtämällä tapahtuman ajankohdan elokuun loppuun ja toivomalla tautitilanteen helpottavan.

Taktiikka osoittautui toimivaksi, vaikka koronan toinen aalto olikin nyt uhkaavasti kaatumassa päälle. Viikonloppuna 29.-30. elokuuta perinteisen ilmailupaikkakunnan Kauhavan taivaalla nähtiin maailmanlaajuisestikin katsoen yksi koronavuoden suurimmista lentonäytöksistä.

Harrasteilmailun keskusjärjestö Suomen Ilmailuliitto on vastannut vuoden päälentonäytöksestä jo 1990-luvulta alkaen. Järjestely on sovittu Ilmavoimien kanssa, joka esiintyy koko kalustollaan valtakunnan lentopaikkoja kiertävässä tapahtumassa. Tänä vuonna käytännön järjestelyistä vastasi Wanhan Ajan Lentopäivät ry.

Ilmavoimien Hornet-kaluston korvaamiseen tähtäävä HX-hanke on viime vuosina tehnyt päälentonäytöksen järjestämisestä houkuttelevaa myös taloudellisesti. Hävittäjävalmistajat haluavat esitellä koneitaan suurelle yleisölle, joten esiintyjien saaminen on tavallista helpompaa. Lisäksi tehtaat ostavat tilaa näyttelyosastoilleen, mikä luonnollisesti tuo merkittäviä lisätuloja järjestäjätaholle.

Red Arrowsin Hawk-koneet Kauhavan asematasolla.

Red Arrows -ryhmän komentaja David Montenegro (vas.) ja ilmassa ykkösenä lentävä Red One Martin Pert saapumassa lehdistötilaisuuteen pitkän siirtolennon jälkeen. Redsien lentäjät olivat innoissaan päästessään esiintymään ensimmäistä kertaa oikean yleisön edessä vuonna 2020.

Koronavirus on hidastanut HX-hankkeen etenemistä, koska luottamuksellisten tietojen käsittely perustuu kasvokkain tapaamisiin turvaluokitelluissa tiloissa. Matkustusrajoitukset ovat siksi purreet aikatauluun pahasti. Sama vaikutti Kauhava Airshow’n ohjelmajärjestelyihin, sillä vieraat tulivat useista rajoituksien piirissä olevista maista.

Järjestäjien mukaan ratkaisuksi löytyi kahden viikon karanteenin sekä negatiivisen koronatestin edellyttäminen Suomeen saapuvilta. Rajavartiolaitos järjesti maahantulomuodollisuudet Kauhavan kentälle tilapäisjärjestelyin.

Tätä kirjoitettaessa on tiedossa lentonäytöksen lauantain kävijämäärä eli noin 7 000 katsojaa, tosin myös luku 10 000 on mainittu. Sunnuntaina väkeä oli selvästi vähemmän. Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että kansa kaipasi lentonäytöksen kaltaista tilaisuutta ja oli valmis sinne tulemaan koronariskeistä huolimatta.

Turvavälien pitäminen metalliaidoin rajatulla yleisöalueella oli kuitenkin ajoittain haastavaa. Myös ruoka- ja kahvipisteiden edustalle muodostui pitkiä jonoja. Ulkoilmatapahtumassa tartunnan riski lienee kuitenkin pienempi kuin sisätiloissa järjestettävissä yleisötapahtumissa.

BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskoneet (myös alemmassa kuvassa) ovat lentäneet Suomen Ilmavoimien palveluksessa 40 vuotta. Kauhava Airshow’ssa nähtiin itseoikeutetusti niillä lentävä Midnight Hawks -taitolentoryhmä. Sen juuret ovat Kauhavan Lentäjien Juhannus -näytöksien keskiyön auringon iltaesityksissä.

Kauhavan pääesiintyjäksi varmistui Englannin kuninkaallisten ilmavoimien Red Arrows -osastotaitolentoryhmä vain pari viikkoa ennen tapahtumaa. Yleensä tällaiset vierailut julkistetaan viimeistään näytösvuoden keväällä, sillä maailmanluokan esiintyjät vetävät väkeä paikalle ulkomaita myöten.

Nyt Red Arrows saatiin paikalle juhlistamaan Hawk-suihkuharjoituskoneen 40-vuotista käyttöä Suomessa. Ilmavoimat oli koneen ensimmäinen vientiasiakas ja myös Red Arrows lentää esityksissään yhdeksällä Hawkilla.

HX-hankkeessa yhteiseurooppalaista Eurofighter Typhoonia edustava BAE Systems oli vahvasti mukana järjestelemässä Redsien yllätyssaapumista Suomeen. Alun perin Hawker Siddeley Hawkina tunnettu kone kuuluu edelleenkin valmistajan tuotteisiin.

Koronavirus jyräsi alleen myös Red Arrowsien näytöskauden, johon normaalisti kuuluu kymmeniä esityksiä eri puolilla maailmaa ja luonnollisesti ryhmän kotimaassa Englannissa. Nyt Kauhavan lauantainen esitys oli ryhmän ensimmäinen vuonna 2020 lentämä. Ohjaajat olivat syystäkin innostuneita päästessään esiintymään oikealle yleisölle. Rutiinin puute näkyi lievänä epävarmuutena lentämisessä yksittäisten koneiden ajoittain hakiessa paikkaansa muodostelmassa, mutta silti katsojille tarjottiin nähtävää koko rahalla.

Red Arrows on kiistatta yksi harvoista huippuluokan taitolentoryhmistä maailmalla. Se on nähty viimeksi meillä Suomi 100 -lentonäytöksessä Helsingin Kaivopuiston edustalla. Kauhavalla ryhmä vieraili viimeksi Lentäjien Juhannusjuhlassa vuonna 2006.

Red Arrows teki Hawk-koneillaan näyttävän hajotuksen Kauhavan kentän yllä. 

Perinteiseen tapaan Kauhavallakin järjestettiin näytösviikonloppua edeltävänä perjantaina mediapäivä. Kaikki HX-hankkeessa mukana olevat hävittäjävalmistajat kertoivat koneistaan.

Saabilla oli kiistämättä alueen komein näyttelyosasto. Siihen kuului kaksi esittelytelttahallia sekä toisen katolle rakennettu terassi VIP-vieraille. Vieressä oli täysikokoinen Saab JAS 39 E Gripen -hävittäjän malli, jonka ohjaamoon näytöskävijät pääsivät istumaan – koronaturvallisuus toki muistaen.

Saab vastasi myös näytöksen tiedotustilaisuuksien ainoasta isosta uutisesta. Yhtiö tarjoaa Gripenien mukana Suomelle myös uutta LADM-harhamaaliohjustaan (Lightweight Air-launched Decoy Missile).

Kyseessä on Gripenistä laukaistava ohjus/drone, joka lentää hyökkäävien hävittäjien edelle. Ne voivat vaihtoehtoisesti häiritä vastustajan ilmapuolustuksen tutkajärjestelmiä tai tuottaa niille hävittäjää muistuttavia harhamaaleja. LADM on vielä kehitysvaiheessa, eikä siitä tätä enempää voitu kertoa.

Myös Lockheed Martin, Boeing ja Dassault olivat rakentaneet Kauhavalle omat osastonsa. Englannin koronavirusrajoitusten vuoksi BAE Systems tyytyi järjestämään näytöksen VIP-teltassa vain tilaisuuden, jossa keskityttiin Red Arrows -ryhmän saapumiseen. Paikalle oli kuitenkin saapunut yleisön nähtäväksi kaksipaikkainen Saksan Luftwaffen Eurofighter.

Saab toi näytökseen ensimmäisen Ruotsin ilmavoimille luovutetun upouuden JAS 39 E -hävittäjän. Se oli ensimmäistä kertaa mukana ulkomaisessa lentonäytöksessä. Ilmassa nähtiin vanhempi JAS 39 C.

Dassault lennätti Kauhavalle kaksi Ranskan ilmavoimien Rafale-hävittäjää. Toinen niistä nähtiin myös ilmassa. Kyseessä oli suorituskykyisen ja myös meluisan hävitttäjän ensimmäinen sooloesitys Suomen taivaalla.

Amerikkalaisia Lockheed Martin F-35 Lightning II ja Boeing F/A-18 E/F Super Hornet -koneita Kauhavalla ei nähty, vaikka niiden valmistajat olivatkin paikalla.

Joka tapauksessa lentonäytös osoitti, että kaikki hävittäjävalmistajat ovat edelleen vakavissaan mukana HX-hankkeessa. Osallistuminen tällaiseen lentonäytökseen on niin kallista, että siihen ei ryhdyttäisi, mikäli mahdollisuuksia kisan voittoon ei enää arvioitaisi olevan.

Saab toi Gripen-tarjoukseensa liittyen Kauhavalle Suomelle tarjotun GlobalEye AEW&C -tutka- ja johtokoneen. Se perustuu kanadalaiseen Bombardier Global Express 6000 -liikesuihkukoneeseen. Suomelle olisi luvassa koneen uudempi 6500-malli. Koneen päällä olevan tutka-antennin kotelointi on suomalaisen Patrian valmistetta.

Ruotsin ilmavoimille toimitettu uuden sukupolven Saab JAS 39 E Gripen -hävittäjä on juuri laskeutunut ensimmäiseen ulkomaiseen lentonäytökseensä Kauhavalle. 

Erikoismaalattu Dassault Rafale -hävittäjä jarruttaa laskussa pitämällä nokan ylhäällä ja tuottaen siten vastusta.

Saksan Luftwaffen kaksipaikkainen Eurofighter Typhoon rullaa kohti maanäyttelypaikkaansa. Maahenkilökunta käytti kovia kypäröitä radioliikenteen mahdollistamiseksi.

Kauhava Airshow esitteli myös monipuolisen kattauksen suomalaisen sotilasilmailun konetyyppejä vuosikymmenten varrelta. Kauhava oli pitkään synonyymi Ilmavoimien lentokoulutukselle. Puolustusvoimauudistuksen myötä toiminta siirrettiin Tikkakoskelle.

Myös harrasteilmailu oli luonnollisesti esillä Suomen Ilmailuliiton omassa tapahtumassa. Taivaalla nähtiin niin taitolentokoneita, varjoliitimiä, purjekone, laskuvarjohyppääjiä kuin radio-ohjattuja lennokkeja.

Koronan varjossa järjestetty ilmailutapahtuma antoi uskoa siihen, että elämä voi normalisoitua. Nyt on vain toivottava, että Kauhavalta ei kuulla uutisia tartuntaketjuista.

Rajavartiolaitoksen Agusta Westland AW 139 Koala -helikopteri esitteli metsäpalojen sammutuskykyään tyhjentämällä Bambi Bucket -vesisäiliön. Se täytetään laskemalla säiliö esimerkiksi järveen.

Utin Jääkärirykmentin Helikopteripataljoonan NH90-kuljetushelikopterissa oli maanäyttelyssä suuret lisäpolttoainesäiliöt sekä Gatling-ovikonekivääri. Liukuovet vaativat erikoisen ripustinratkaisun tankeille.

Ilmavoimien uusi koulukone Grob G 115 korvaa tulevaisuudessa klassisen Valmet Vinka -kaluston (taustalla). Grobin käyttöönotossa on ollut vaikeuksia.

Onko tässä ilmailun tulevaisuus? Sähköllä toimiva Pipistrel Alpha Electro -ultra edusti Kauhavalla vihreämpää lentämistä.