• Kalusto

Suosittu Nato-olut sai rinnalleen inttioluen

Olaf Brewing visioi yhdessä Mighty Finlandin kanssa, miltä Puolustusvoimien tekemä olut voisi näyttää.

Olaf Brewing / Mighty Finland

Tummaa vihreää ja pelkistetty teksti Olut M/22 -isolla kyljessä. Savonlinnalaisen Olaf Brewing -pienpanimon uutta olutta ei voi syyttää liiasta visuaalisesta ilotulituksesta, mutta se ei ollut tekijöiden tarkoituskaan.

– Tulokulmana pohdimme, miltä Puolustusvoimien tekemä olut voisi näyttää. Faktapohjainen esillepano, tiukkaa informaatiota sisällöstä, eikä mitään ylimääräistä, Olaf Brewingin luova johtaja Ville Granroth toteaa ja korostaa, että Puolustusvoimat ei kuitenkaan olllut mukana projektissa.

Sen sijaan panimon mukana maanpuolustuksellista vetoapua oli antamassa muun muassa podcasteistaan tunnettu Mighty Finland -somekollektiivi, joka osallistui mukana oluen suunnitteluun.

– Meillä on jo pitkään ollut haaveena päästä liputtamaan suomalaista maanpuolustustyötä ja sen tekijöitä heille suunnitellun oluen muodossa. Oluen nimi oli meille myös alusta asti melko selkeä, sillä maanpuolustukseen liittyvissä tavaroissa ei mikään ole niin ajatonta, kuin valmistusvuosi suoraan jonkin asian nimessä. Suomalainen inttikulttuuri on hieno ja tärkeä osa koko yhteiskuntaamme. Tämä on meidän tapamme kultivoida sitä kulttuuria vielä lisää niinkin arkipäiväisellä asialla, kuin oluella, Mighty Finlandin tekijät viestivät.

Savonlinnalaispanimo ei ole ensimmäistä kertaa tekemisissä saman aihepiirin kanssa. Keväällä lanseerattu ja Nato-nimen ja tyylin kanssa leikittelevä Otan olutta -olut oli näkyvyydeltään noin 300 000 olutlitraa panevalle panimolle jättimenestys.

– Se asia eteni kolmessa päivässä ideasta toteutukseen. Toivoimme, että se löisi läpi, mutta eihän tuollaisesta menestyksestä uskaltanut unelmoidakaan. Naton reaktiota jännitimme, mutta lopulta päädyimme kesällä tarjoilemaan olutta Naton omaan tilaisuuteen Belgiassa, yhtiön toimitusjohtaja Petteri Vänttinen muistelee.

Ajan hermoon osunut Nato-olut sai paljon julkisuutta myös ulkomailla. Laatulehdet Washington Postista lähtien haastattelivat tekijöitä. Menestys johti myös välillä absurdeihin tilanteisiin. 

– Teimme japanilaiselle tv-kanavalle haastattelua ja viimeisenä heidän toimittajansa kysyi minulta, että mikä on viestisi Japanin kansalle. Se nauratti, en ole mikään presidentti, vaan pienpanimon johtaja. Sain sanottua vastaukseksi Suomen olevan turvallinen maa, Vänttinen nauraa.

Panimon kaksikko myöntää tehtyjen oluiden peilaavan enemmän meneillä olevia aikoja, vaikka Vänttinen itse Reserviläisliiton jäsen ja aktiivinen kertaaja onkin.

– Kyllä me haluamme nähdä tämän olevan omanlainen maanpuolustustekonsa. Ja kyllähän nämä oluet kertovat myös tilanteesta, jossa me tällä hetkellä elämme. Ei varmasti olisi tullut kysymyksenkään, että olisimme vaikka kolme vuotta aiemmin tehneet Nato-olutta, Granroth myöntää suoraan.

Maun puolesta Olut M/22:n kanssa panimo ei lähtenyt kikkailemaan trendien kanssa.

– Suurin osa Suomessa myytävästä oluesta on lageria ja sitä kautta päädyimme lageriin, joka on helposti juotava. Kertausharjoituksiin olut ei sovi, mutta vaikka sen harjoituksen jälkeenhän tätä on hyvä kippistää maanpuolustustahdolle. Olut on iloinen asia.