• Kalusto

Turku Airshow lennättää Yhdysvaltojen raskaat pommittajat ensi kertaa Suomen ylle

Turku Airshow on vuoden 2023 Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös.

USAF

B-1B Lancer hidaslentoasussa, jota käytetään nousuissa ja laskuissa sekä polttoainetaloudellisessa matkalennossa. Siivet taakse kääntämällä pommittaja kykenee lentämään ääntä nopeammin.

Kesän 2023 lentonäytöskauden päätapahtuma on ensi viikonloppuna 17.-18. kesäkuuta järjestettävä Turku Airshow. Sen muutenkin näyttävän konekavalkadin kruunaa ensimmäistä kertaa Suomessa nähtävä Yhdysvaltain raskas Rockwell B-1B Lancer -pommikone. Lyhenteen B-1 eli B-one takia kone on saanut lempinimen Bone, luu.

Kyseessä on todellinen suurvallan työkalu. Osaksi maan ydinpelotetta rakennettu ääntä nopeampi kääntyväsiipinen B-1 teki ensilentonsa 1974. Sillä oli tarkoitus korvata muun muassa B-52 Stratofortress -koneet.

Koneen kehittäminen kuitenkin keskeytettiin. Presidentti Ronald Reaganin aikana siitä muokattiin nykyinen B-1B-versio, joka otetiin käyttöön 1986. Toimintamatka on noin 11 000 kilometriä. Koneessa on luonnollisesti kyky tankata ilmassa.

Ironisesti Lancer poistuu käytöstä ennen kuin B-52, jolle ollaan jälleen järjestämässä lisää ikää uudelleenmoottoroinnilla. Lancerit korvaa rakenteilla oleva B-21 Raider -stealth-pommikone.

Nelimoottorinen ja kääntyväsiipinen B-1 on suuri kone: sen pituus on 44,8 ja kärkiväli siivet avattuina 41,8 metriä. B-1B kykenee kuljettamaan kolmessa sisäisessä pommikuilussa 34 000 kiloa aseita. Vaihtoehtoisesti siihen voidaan kuormata 23 tonnia pommeja ja ohjuksia ulkoisiin ripustimiin. Nykyisin käytössä on myös ulkoinen Sniper-maalinosoitussäiliö.

Rockwell B-1B Lancer on ensimmäinen Yhdysvaltain raskas pommikone Suomen ilmatilassa. Tässä Euroopassa parhaillaan toimiva 86-0103-koneyksilö Romaniassa tankkausvälilaskulla. Koneen alla Sniper-maalinosoitussäiliö.
USAF

Lancer suunniteltiin kylmän sodan aikana ensisijaisesti kuljettamaan ydinaseita. Enimmillään strategisen pommittajan roolissa sen kuiluihin voitiin kuormata 24 atomipommia. Vuoden 1994 jälkeen B-1B-koneet eivät enää ole kyenneet kuljettamaan ydinaseita START-aseriisuntasopimuksen pykälien täyttämiseksi tehtyjen muutosten takia. Siksi nykyisessä taktisessa roolissaan tämän raskaan pommittajan saapuminen suomalaiseen lentonäytökseen onkin poliittisesti ehkä helpommin hyväksyttävissä, etenkin kun Suomi on nyt Naton täysjäsen.

Koneita rakennettiin alun perin 100 kappaletta. Niitä on edelleen käytössä kuutisenkymmentä.

Kaksi USAF:n B-1B Lancer -konetta saapui maanantaina Englantiin osallistumaan Air Defender 23 -harjoitukseen. Nämä koneet nähdään Turussa lauantaina ja ne tekevät laskeutumatta kolme ylilentoa. Järjestäjän mukaan luvassa ovat molemmat lentoasut, siivet levitettyinä ja taakse nopeaa lentoa varten vedettyinä. Tämä jää ainoaksi mahdollisuudeksi nähdä Lancer Suomessa.

Turku Airshow tarjoaa nähtäväksi niin Ilmavoimien ensimmäisen, nykyisen kuin tulevan suihkuhävittäjän. Tässä kaksi F-35A-hävittäjää rullaa Turussa 2019.
Tero Tuominen

Turku Airshow on vuoden 2023 Suomen Ilmailuliiton päälentonäytös. Tämä tarkoittaa sitä, että Ilmavoimat tukee tapahtumaa täysimittaisesti muun muassa lentoesityksin. Käytännön järjestelyistä ilmailunäytöksessä vastaa Turun lentokerho.

Lento-osuus tarjoaa harvinaisen mahdollisuuden nähdä ilmassa Suomen ensimmäinen suihkuhävittäjä De Havilland Vampire. Koneyksilö tulee Norjasta mutta se on näytöstä varten varustettu Suomen Ilmavoimien tunnuksilla. Kaksipaikkaista Vampire T.55 -konetta lentää turkulainen Jyri Mattila, joka on toiminut koelentäjänä Ilmavoimissa.

Luonnollisesti Turussa nähdään myös F/A-18 Hornet -hävittäjän sooloesitys. Vuoden 2023 esityslentäjä on kapteeni Henri Toppari Lapin lennostosta. Hänen käytössään on näytöstä varten erikoisvärit saanut HN-411. Sivuvakaajissa on HN-demotiimin tunnus ja koneen yläpuolelta aukeavassa lentojarrussa on Suomen lippu.

Esityksen huippukohdissa käytetään runsaasti näyttävyyttä lisääviä soihtuheitteitä. Tositilanteessa niitä tarvitaan lämpöhakuisten ohjusten harhauttamiseen.

Royal Air Forcen Falcons-laskuvarjoryhmä tehostaa esitystään savuilla niin vapaapudotuksessa kuin varjon varassa.
Royal Air Force

Taivaalla nähdään myös Sveitsin ilmavoimien Hornetin esitys. Siten yleisöllä on mainio tilaisuus vertailla, miten saman hävittäjän lento-ohjelma voidaan rakentaa eri tavoilla. Samaten myös Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon -hävittäjillä lentää oman ohjelmansa kaksi ohjaajaa, toinen Tanskasta ja toinen Belgiasta.

Toukokuisen Hawk-onnettomuuden syyn selvittäminen on yhä kesken ja siksi Ilmavoimien osastotaitolentoryhmä Midnight Hawks ei harmillisesti pääse esiintymään Turussa.

Ilmassa nähdään siis Suomen ensimmäinen ja nykyinen suihkuhävittäjä. Tulevaisuutta edustaa Lockheed Martin F-35A Lightning II, joka on valittu ilmapuolustuksemme seuraavaksi työkaluksi. Se nähdään vain maanäyttelyssä.

Konetyyppi on silti varmasti ilmailunäyttelyn yksi suurta yleisöä eniten kiinnostavista kohteista. Yhdysvaltain Euroopan ilmavoimien F-35A-koneita on esillä kaksi ja ne tulevat Englannista RAF Lakenheatin tukikohdasta.

Lentonäytösjohtaja Perttu Karivalolla on usean vuosikymmenen kokemus ilmailutapahtumien vetämisestä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Näin luodut hyvät suhteet muiden maiden ilmailutoimijoihin auttavat myös esiintyjien saamisessa tapahtumiin.
Tero Tuominen

Royal Air Force tuo suomalaiseen lentonäytökseen ensimmäistä kertaa ammattimaisen laskuvarjonäytösryhmän. RAF Falcons hyppää suuresta kaksiroottorisesta Boeing CH-47 Chinook -helikopterista. Pudotettuaan hyppääjät se lentää oman näytösohjelmansa.

Kaikkia Turussa mukana olevia ilma-aluksia on mahdoton tähän listata, mutta lentonäytöksen nettisivuilta löytyy täydellinen luettelo kalustosta sekä lento-osuuden aikataulu.

Tärpeiksi voi kuitenkin nostaa muutamia osanottajia. Varmasti näkyvin kone näyttelyalueella on suuri Boeing C-17 Globemaster III -kuljetuskone. Se tulee Unkarista monikansallisesta Heavy Airlift Wingistä. Myös Suomi käyttää tätä konetta muun muassa kriisinhallintaoperaatioiden huoltolennoissa.

Puolasta saadaan nähtäväksi harvinaista herkkua: kylmän sodan veteraani, kääntyväsiipinen Suhoi Su-22 -rynnäkkökone. Konetyyppi on ensi kertaa Suomessa – ja todennäköisesti myös viimeistä, sillä Su-22 on poistumassa käytöstä.

Ruotsista lentää paikalle kolmen Saab JAS 39 Gripenin ohella Sikorsky UH-60M Blackhawk -helikopteri. Sikäläinen tyyppimerkintä on HKP16. Kopterityyppi oli ehdolla myös Suomen maavoimille, mutta ei tullut tuolloin valituksi.

Vuoden 2023 Hornet-soolo lennetään erikoisväritetyllä F/A-18C-koneella (HN-411).
Ilmavoimat
Kääntyväsiipinen rynnäkköpommittaja Suhoi Su-22 oli Varsovan liiton kylmän sodan peruskalustoa. Nyt se on harvinaisuus ja Puola on tyypin viimeisiä käyttäjiä.
Perttu Karivalo
Norjalainen De Havilland Vampire T.55 Suomen Ilmavoimien väreissä.
Turku Airshow

Viikonlopuksi on luvattu hellettä, joten lentonäytökseen matkaavien kannattaa varmistaa riittävä nesteen nauttiminen päivän mittaan. Alueella on vesipisteitä.

Sotilassuihkukoneiden esitykset ovat meluisia, joten kuulonsuojauksesta pitää huolehtia. Erityisesti tämä on tärkeää lapsille.

Lisätietoa lentonäytöksestä: AirShowTurku.fi