• Kalusto

Utö sopii myös varusmiehen ajettavaksi – Merivoimat otti vastaan uuden huoltoveneen

Utö-luokan huoltoveneillä tuodaan nopeaa materiaalin siirtokykyä rannikolla taisteleville joukoille. Utö-veneitä hankitaan yhdeksän.

Tero Tuominen

Ensimmäinen Utö-luokan huoltovene U501 vauhdissa Upinniemen edustalla. Aluksessa on merenkulkututka ja lämpökamera muttei aseistusta. Kaiteisiin voidaan kuitenkin tarvittaessa kiinnittää konekivääreitä tai kranaattikonekivääreitä.

Merivoimat sai 16. elokuuta ensimmäisen uuden huoltoveneen sarjasta, joka sai nimen Utö-luokka. Ensimmäinen alus kantaa kylkinumeroa U501. Tarkoituksena on muun muassa tuoda nopeaa materiaalin siirtokykyä rannikolla taisteleville joukoille.

Utöt rakentaa Kewatec Aluboat Kokkolassa. Yrityksen nimen mukaisesti runko on alumiinia. Pituutta huoltoveneellä on 19,2 metriä.

Huoltoveneiden kannella on Fassi F120 -nosturi, jolla voidaan siirtää jopa 10 tonnin kuormia. Keularamppi taittuu kokoon kompaktisti kahdessa osassa.
Tero Tuominen

Ohjaamo on tämän kaltaisille aluksille tyypilliseen tapaan perässä. Keularamppi mahdollistaa ajoneuvojen kuten peräkärryllä varustetun mönkijän ajamisen kannelle. Aluksen kuormauskyky on 15 000 kg. Rahtia varten on nosturi.

Kahden hengen miehistölle on mukavat istuimet ja monipuolinen merenkulkuvarustus. Ruudulla näkyy videokuvaa konehuoneesta. Kahta vesisuihkuyksikköä operoidaan ruorin oikealla olevilla ohjaimilla.
Tero Tuominen

Voimanlähteenä on kaksi 750 hevosvoiman Scania DI13 -meridieseliä. Ne yhdistettynä Kongsberg Kamewa S36-3 -vesisuihkupropulsioon tekevät aluksesta nopean ja ketterän. Huippunopeudeksi kerrotaan 25 solmua. Syväys on vain 0,8 metriä, joten Utöt ovat kuin kotonaan rannikkovesissämme.

Uusi alusluokka on suunniteltu varusmiesten käyttöön. Sitä voidaan operoida kahden hengen miehistöllä. Majoitustiloja ei päiväkäyttöön tarkoitetuissa huoltoveneissä ole mutta modernisti varustellusta ohjaamosta löytyy taukopaikaksi sohva. Mukavuutta lisäävät mikroaaltouuni ja vessa alakannella.

Keularamppi mahdollistaa esimerkiksi rannikkojoukkojen huollossa tarvittavan peräkärryllisen mönkijän ajamisen suoraan kannelle. Taustalla vanhempia Uisko-veneitä.
Tero Tuominen

Aluksi huoltoveneitä oli tarkoitus ostaa neljä, mutta viime keväänä määrää päätettiin kasvattaa yhdeksään. Utöt toimitetaan 2022–2024. Tilauksen kokonaisarvo on 12,8 miljoonaa euroa.

– Utö-luokka on monipuolinen ja kantokykyinen alus, joka kasvattaa sekä laivasto- että rannikkojoukkojen operatiivista ketteryyttä. Tämä on välttämätöntä, jotta Merivoimista saadaan täysi hyöty irti Puolustusvoimien yhteisoperaatioissa, Merivoimien komentaja kontra-amiraali Jori Harju linjasi tiistaina Upinniemessä.

Lue seuraavaksi

  • Kalusto

Laivue 2020 -korvetit rakennetaan katon alla

Ilmavoimien HX-hanke hallitsi viime vuonna ilmatilaa julkisuudessa. Samaan aikaan toinen Puolustusvoimien strateginen hanke eli Laivue 2020 eteni taustalla kaikessa hiljaisuudessa.