• Uutiset

War History Online ylistää Suomen ilmavoimia: ”Suomalaiset tietävät, mitä tekevät”

Julkaisu kehuu suomalaisten toimintaa maantietukikohdassa. War History Online on nostanut esille harjoituksen, johon osallistui 1 500 reserviläistä.

Paavo Airo

Ilmavoimien Hornet on juuri suorittanut vaijerilaskeutumisen Lusin maantiesuoralle. Kuva on tämän vuoden Baana-2016-harjoituksesta.

Amerikkalainen sotahistoriaan enimmäkseen keskittyvä War History Online ylistää verkkosivuillaan Suomen ilmavoimia. Julkaisu on nostanut esille vuoden 2015
Livex-2015-harjoituksen, johon osallistui noin 1 500 reserviläistä sekä paljon
henkilökuntaa ja varusmiehiä. War History Online kehuu Ilmavoimien toimintaa
maantietukikohtaharjoituksessa toteamalla, että ”suomalaiset tietävät, mitä
tekevät”. Jutun yhteyteen on upotettu alla oleva Puolustusvoimien julkaisema
video harjoituksesta.

Suomessa War History Onlinen artikkelista kertoo Tekniikka & Talous. 


Reserviläinen kertoi syyskuussa maantietukikohtien käyttämisestä poikkeusoloissa.
 Suomessa on useita pitkiä maantiesuoria, joille voidaan
tarvittaessa pystyttää maantietukikohtia liikuteltavan kaluston avulla. Osaa käytetään harjoituksissa, osa on lähinnä olemassa poikkeusoloja varten. Olennaista
niiden käytössä on, että Ilmavoimat on aina vihollista askeleen edellä. Ilmavoimat on viime aikoina kouluttanut reservilleen uudistettua taistelutapaa, jossa liikkuvuus ja kaluston tukikohdasta toiseen siirtyminen nopeasti ovat avainasemassa.

Ilmavoimat harjoitteli syksyllä Heinolan Lusissa
maantietukikohdan käyttöä. Reserviläinen kertoi Baana-16-harjoituksen yhteydessä, miten Ilmavoimat toimisi, jos Suomeen hyökättäisiin. Samassa
artikkelissa esiteltiin myös Ilmavoimien kiinteiden ja siirtyvien
taistelutukikohtien koostumus.

War History Online muistelee artikkelissaan kylmää sotaa,
jolloin lentokoneiden varalaskupaikkoja, joihin maantietukikohtia voidaan
perustaa, rakennettiin rautaesiripun molemmille puolille. ”Enimmäkseen niitä
rakennettiin Saksojen alueille, mutta myös Pohjois-Koreaan, Taiwaniin,
Ruotsiin, Suomeen, Sveitsiin, Puolaan ja Tsekkoslovakiaan”, julkaisu kirjoittaa.
War History Onlinen mukaan kylmän sodan päätyttyä suurin osa varalaskupaikoista
on muutettu takaisin normaaleiksi maanteiksi, mutta osa on säilynyt.
Esimerkiksi Ruotsissa maantiet ovat olleet paremmassakin kunnossa maan
ilmavoimia ajatellen.

– Meillä Ruotsissa ei voida paljoa
laskeutua maanteille hävittäjillä, sillä budjettileikkausten vuoksi maantiet
ovat melko huonossa kunnossa. Ruotsissa on vain pari paikkaa, joissa voimme harjoitella
tällä tavalla, JAS Gripenillä lentävä Ruotsin ilmavoimien kapteeni Henrik Thyni kommentoi Reserviläiselle
Baana-16-harjoituksen yhteydessä.

IMG_2738

Ruotsalainen JAS Gripen lähdössä lentoon Lusin maantiesuoralla. Kuva: Paavo Airo