• Kalusto

Arvio: Top Gunin jatko-osaa kannatti odottaa

Harvalle elokuvalle tehdään jatko-osa 36 vuotta alkuperäisen ensi-illan jälkeen. Vielä ainutlaatuisemmaksi se muuttuu, kun päätähti on edelleen sama.

Koneena Top Gun: Maverick -elokuvassa on Boeing F/A-18E/F Super Hornet. Maverickin lentokypärä on kasvot paljastavaa vanhaa mallia eikä moderni visiirinäytöllä varustettu JHMCS (Joint Helmet Mounted Cueing System).

Yhdysvaltojen merivoimien lentäjistä kertova Top Gun -elokuva valmistui keskellä kylmää sotaa vuonna 1986. Se nosti tuolloin vain 25-vuotiaan Tom Cruisen tähteyteen.

Elokuvan nimi Top Gun viittaa Yhdysvaltain Merivoimien Naval Fighter Weapons Schooliin, jossa hävittäjäohjaajat koulutetaan ilmataistelun saloihin.

Elokuvasta, sen one-linereista ja musiikista on muodostunut kulttuuri-ilmiö, jota jotkut vihaavat ja monet rakastavat. US Navy antoi tukensa filmauksille ja elokuva toimikin onnistuneena värväysmainoksena.

Ilmailupiireissä alkuperäisen Top Gunin virheille ja juonenkäänteille tavataan naureskella, mutta samalla sujuvasti siteerataan sen lausahduksia kuten ”I feel the Need, the Need for Speed”. Ja katsotaan leffaa yhä uudelleen.

Nyt 36 vuotta alkuperäisen jälkeen valkokankaille siis kaartaa jatko-osa Top Gun: Maverick. Tom Cruise on edelleen taitava mutta rämäpäinen ”Naval Aviator”, jonka upseeriura on vuosien kuluessa jämähtänyt kommodorin tasollle. Alkuperäisessä leffassa nähty kilpaileva ohjaaja Iceman sen sijaan on ylennyt amiraaliksi ja Tyynenmeren laivaston komentajaksi.

Mutta isänmaa tarvitsee jälleen Maverickiä ja hänet komennetaan jakamaan osaamistaan tuoreelle lentäjäsukupolvelle. Uusien aikojen merkkinä mukana on myös naislentäjiä.

Monica Barbaro esittää elokuvassa Natasha ”Phoenix” Tracea. Taustalla olevan Super Hornetin erottaa ulkoisesti parhaiten suomalaisista ns. Legacy-Horneteista uudemman konetyypin suorakulmaisesta ilmanottoaukosta.

US Navy ei enää operoi ensimmäisen Top Gunin myötä ikonisiksi muodostuneita kääntyväsiipisiä Grumman F-14 Tomcat -hävittäjiä. Nyt alla on Boeing F/A-18E/F Super Hornet, joka HX-hankkeessa oli ehdolla Suomen ilmavoimienkin uudeksi hävittäjäksi.

Tom Cruise asetti jatko-osan tekemisen ehdoksi sen, että lentokohtauksia mahdollisimman pitkälti kuvataan oikeasti ilmassa. Nykyisinhän on tapana toteuttaa kalliit erikoiskohtaukset tietokonetehosteina (toki niitä riittää tässäkin elokuvassa).

Näyttelijät koulutettiin sotilassuihkukoneen matkustajiksi Cruisen ideoimalla kolmiviikkoisella kurssilla. Se alkoi tutustumislennolla Cessna 172 -pienkoneella ja eteni Extra 300 -taitolentokoneen kautta L-39 Albatross -suihkuharjoituskoneeseen.

Kuvauksia varten kaksipaikkaisen F/A-18F Super Hornetin takaohjaamon mittaritaulun päälle kiinnitettiin kuuden Imax-kameran patteri ikuistamaan toimintaa (kaksi kuvasi eteenpäin ja neljä takaohjaamossa istuvaa). Näyttelijöiden piti opetella käyttämään kameroita sekä huomioimaan kuvatessa tarvittava valaistus. Käytettävissä oleva lentoaika oli rajallinen, joten uusintaottoihin ei ollut varaa.

Mutta kun Cruisen kasvot muuttavat muotoaan G-voimien puristuksessa, näin myös tapahtui oikeasti lennolla. Näyttelijät kokivat Super Hornetissa 7–8 G-voimia.

Lisäksi lentotoimintaa kuvattiin maasta sekä Cinejet- koneesta. Parhaimmillaan käynnissä oli yhtä aikaa 27 kameraa!

Siviilissä Tom Cruise on itsekin lentäjä ja hänen intonsa jatko-osan tekemiseen mahdollisimman pitkälti lentämällä voi siten hyvin ymmärtää. Tiettävästi hän olisi halunnut myös ohjata itse Super Hornetia, mutta merivoimat ei tähän sentään suostunut.

Tom Cruise US Navyn lentovarustuksessa. Siihen on ripustettu runsaasti tavaraa, joka suomalaisissa Horneteissa löytyy heittoistuimen pelastuspakkauksesta.

Sen sijaan Cruise lentää elokuvassa omaa toisen maailmansodan aikaista P-51 Mustang -hävittäjäänsä. Mukana koneessa ollut vastanäyttelijä Jennifer Connelly kertoi kokemuksen olleen erikoinen.

Top Gun: Maverickin ensi-illan piti alun perin olla jo vuonna 2019, mutta kuvaukset viivästyivät. Sittemmin koronapandemia siirsi ensi-iltaa useita kertoja.  Alkuperäisen ohjaaja Tony Scott kuoli vuonna 2012 ja jatko-osan ohjasi Tom Cruisen kanssa aiemmin työskennellyt Joseph Kosinski.

Nyt kun valmis tuote on viimein laskeutumassa suomalaisillekin valkokankaille, voi todeta, että kannatti odottaa. Jatko-osa Top Gun: Maverick toki mukailee alkuperäistä, mutta tavalla jota katsoja odottaa ja toivoo. One-linereita löytyy ja Top Gunin ikonisista avainkohtauksista on tehty uusia versiota.

Elokuvan filmaushetkellä Tom Cruise on 56-vuotias ja hän esittää uskottavasti ikäistään lentäjää. Nuorempi näyttelijäkaarti tukee häntä mainiosti. Juonen uskottavuuden suhteen elokuva ottaa reippaita vapauksia, jotka ovat tuttuja ykkösosastakin. Sehän osaltaan kuuluu asiaan.

Ja se tärkein: lentokohtaukset ovat huikeita. Elokuva kannattaa katsoa mahdollisimman suurelta valkokankaalta. Ainoassa ennakkonäytöksessä Top Gun: Maverick esitettiin medialle Finnkinon Itäkeskuksen teatterin Imax-salissa. Jättikankaalla tuotantoon uhratut dollarit pääsevät oikeuksiinsa.

 

Top Gun: Maverick Suomen ensi-ilta torstaina 26. toukokuuta.

”I was inverted” nähdään jatko-osassakin mutta tässä osana matalalentoa. Kohtaus on oikeasti kuvattu lennolla. Aseistuksena Super Hornetissa on kaksi laserohjattua Paveway-sarjan 1000 kilon GBU-24 -bunkkerituhoajapommia ja lämpöhakuiset AIM 9-X Sidewinder -ilmataisteluohjukset.