• Kalusto

Minkälainen on Ukrainan himoitsema Taurus-risteilyohjus?

Taurus KEPD 350 -risteilyohjuksen kaksivaiheinen räjähdelataus tekee ohjuksesta äärimmäisen läpäisykykyisen.

MBDA

Taurus KEPD 350 pystyy lentämään matalalla kohteeseen ja on siksi vaikeasti havaittavissa.

Yli kaksi vuotta kestänyt Ukrainan sota on jumahtanut kuluttavaan asemasotaan, jossa kumpikaan osapuoli ei ole saanut merkittäviä muutoksia aikaan. Sotaan harvoin on yhtä ihmeratkaisua, mutta psykologisesti ihminen pyrkii sellaisia kuitenkin löytämään. Usein kovat odotukset muutosten suhteen ladataan erilaisiin asejärjestelmiin. Sodan alussa noita odotuksia kantoi Javelin-panssarintorjuntaohjus, joka nousi Ukrainassa lähes pyhimyksen asemaan. Myöhemmin suurten odotusten kohteena olivat läntiset taistelupanssarivaunut.

Viime kuukausina vastaavaa sateentekijän roolia sodan kääntämisen suhteen on asetettu ilmasta laukaistaville Taurus-risteilyohjuksille, joita Saksalla on hallussaan useita satoja.

Taurus-keskustelu ja kritiikki Saksan liittokansleri Olaf Scholzia kohtaan saivat hiljattain uusia kierroksia, kun Saksan ilmavoimien upseerien salainen keskustelu vuoti julkisuuteen. Nauhoitteella saksalaisupseerit arvioivat, miten Krimin niemimaan ja Venäjän erottavan Kertšinsalmen sillan voisi tuhota 10–20 Taurus-risteilyohjuksella. The Wall Street Journalin mukaan toinen äänitteellä puhuvista upseereista on Saksan ilmavoimien päällikkö kenraaliluutnantti Ingo Gerhartz.

– Ei ole mitään todellista syytä sanoa, että emme voi tehdä tätä. Se riippuu vain poliittisista punaisista viivoista, Gerhartzin kerrotaan sanoneen äänitteellä.

(artikkeli jatkuu kuvan jälkeen)

Kuvassa Saksan ilmavoimien Eurofighter-hävittäjään on kummallekin puolelle ripustettu yksi Taurus KEPD 350.
MBDA

Mikä sitten tekee Tauruksesta niin erikoisen risteilyohjuksen, että siitä on julkisesti puhuttu jopa superohjuksena? 

Taurus, viralliselta koko nimeltään TAURUS KEPD 350, on saksalaisruotsalaisen Taurus Systems GmbH:n 1990-luvulla alkunsa saanut ilmasta laukaistava risteilyohjus, jonka ulkoiset ominaisuudet eivät ole mitenkään poikkeukselliset. Kyseessä on 5,1 metriä pitkä ja reilun metrin korkea suorakaiteen muotoinen ohjus, joka painaa 1 400 kiloa.

Risteilyohjuksessa on taittuvat ylätasoiset siivet ja pyrstössä neljä peräsintä. Williams P8300-15 -ohivirtausmoottorin avulla risteilyohjus voi saavuttaa parhaimmillaan 0,95 machin nopeuden merenpinnan korkeudella eli noin 1 173 kilometrin tuntinopeuden.

Tauruksen kantama on noin 500 kilometriä, jota voidaan JP10-polttoainetta hyödyntämällä kasvattaa jopa 575 kilometriin saakka. KEPD 350 käyttää ensisijaisesti kohteeseen suunnistamiseen inertiasuunnistusjärjestelmää, mutta siinä on käytettävissä myös GPS sekä monien muidenkin risteilyohjusten hyödyntämä ERCOM-järjestelmä, joka mahdollistaa ohjuksen lentämisen matalammalla, joka taas vaikeuttaa ohjuksen havaitsemista vihollisen tutkajärjestelmissä.

Hyvän kantaman ja vaikean havaittavuuden lisäksi Tauruksen ehkä kaikista suurin valtti ja ero muihin risteilyohjuksiin on sen läpäisykyvyssä. 480 kiloa painava risteilykärki kantaa nimeä MEPHISTO (Multi-Effect Penetrator, Highly Sophisticated and Target Optimised). Nimi on viittaus 1500-luvulla kirjoitettuun saksalaiseen klassikkotarinaan, jossa Faust myy sielunsa paholaiselle saadakseen rajattoman tiedon ja yliluonnollisia kykyjä itselleen. Tarinassa paholaisen edustajana toimii juuri Mephisto tai suomalaisittain totutummin Mefistoteles.

Taistelukärjen tehokkuus piilee sen kaksivaiheisessa räjähdelatauksessa. Kärjessä on ensin ontelopanos, jonka perässä on läpäisypanos. Ohjuksen taistelukärki voidaan yksinkertaistettuna säätää toimimaan siten, että läpäisypanos lävistää nimensä mukaisesti halutun kohteen pinnan, jonka jälkeen ohjus jatkaa yhä syvemmälle kohteeseensa. 

Älykkään PIMPF-sytyttimen (Progammable Intelligent Multi-Purpose Fuze) ja erilaisten sensorien ansiosta ohjus pystyy laskemaan vaikka rakennuksen kerroksia siten, että sen ontelopanos räjähtää vasta esimerkiksi neljännessä kerroksessa. Ohjus pystyy läpäisemään yli 5 metriä kerroksittain vahvennettua betonia ja maata. 

Juuri erinomaisen kaksivaiheisen räjähdekykynsä tuoman vahvan läpäisevyyden takia Taurus on nähty myös Ukrainalle erittäin potentiaaliseksi asevaihtoehdoksi kriittisen Kertšinsalmen sillan tuhoamiseen. Alla oleva valmistajan video havainnollistaa selkeästi risteilyohjuksen toimintaperiaatteen käytännössä.

(Teksti jatkuu videon jälkeen)

Vaikka Tauruksen taustalla on saksalaisruotsalainen yritys, ei tuoreella Nato-maalla Ruotsilla ole kuitenkaan kyseisiä risteilyohjuksia käytössä. Saksan lisäksi Euroopasta ainoastaan Espanjalla on Tauruksia arsenaalissaan. Lukumäärällisesti ero on kuitenkin valtava, sillä Saksalla ohjuksia on noin 600, kun taas Espanjan vuonna 2010 päättynyt tilaus antoi maalle 43 risteilyohjusta. Kahden Euroopan maan lisäksi myös Etelä-Korealla on Taurus KEPD 350 -risteilyohjuksia. 

Lisäksi Etelä-Korean FA-50-hävittäjiin on jo vuosia ollut kehitteillä uudenlainen variantti risteilyohjuksesta. KEPD 350K-2 on alkuperäistä versiota yli 500 kiloa kevyempi ja myös reilun puoli metriä lyhyempi, mutta sillä on silti sama kantama kuin KEPD 350:lla. Valmistajan mukaan 350K-2:n kehitystyö on yhä kuitenkin alkuvaiheessa. 

Taurus KEPD 350 -risteilyohjus

Pituus: 5,1 metriä

Paino: 1 400 kiloa

Kantama: +500 km

Risteilykärki: Kaksivaiheinen räjähdelataus (läpäisy- ja ontelopanos), 480 kg

Valmistaja: saksalaisruotsalainen Taurus Systems GmbH

Käyttäjämaat: Saksa, Espanja ja Etelä-Korea