Kaupan hyllyjen välissä tuotteita valikoidessa harvemmin pysähtyy miettimään koko prosessia, jonka tuote on kulkenut päästäkseen tavallisen kuluttajan käden ulottuville. Sama pätee myös sotilasvarusteisiin. Varustelekan tuotepäällikkö Anssi Aikio avasi Reserviläiselle, minkälaisen mankelin läpi huhtikuun lopulla ilmestynyt Särmä TST Assaulter -selkäpaneeli (kuvassa alla) on käynyt.
Aikio itse entisenä erikoisjoukkojen taistelijana miettii paljon tuotteilta vaadittavia ominaisuuksia. Apuja tulee kuitenkin myös muilta firman työntekijöiltä. Erityisesti toimitusjohtajan ja aktiivireserviläisen Jari Laineen päästä tulee Aikion mukaan paljonkin ideoita.
1. Päätös tuotteesta
Kaikki lähtee liikkeelle taistelijan tarpeesta ja siitä, mihin tuotetta käytetään. Assaulter-selkäpaneeli on tarkoitettu plate carrierin selkämykseen kiinnitettäväksi kantolaitteeksi, jossa kulkee kaupunkialueella rynnäköinnissä tarvittavia tavaroita aina isoista pulttisaksista kaasunaamariin ja pienempiin varusteisiin kuten heitteisiin ja lippaisiin. Vaatimuksena varusteelle oli, että selkätila olisi hyödynnettävissä maksimaalisesti ja alaselkään sijoitettavat tarvikkeet tulisi voida ottaa käyttöön itsekin ilman paneelin poistamista.
Varustelekassa uudesta tuotteesta luodaan aina kortti, jossa tuotteen ominaisuuksia ja konseptia hahmotetaan. Kortin tekeminen itsessään ei aina johda ison pyörän välittömään pyörähtämiseen. Selkäpaneelista tuotekortti on luotu jo lokakuussa 2021, kun taas ensimmäinen talon sisäinen prototyyppi valmistui vasta vajaat puolitoista vuotta myöhemmin maaliskuussa 2023.
Alkuvaiheen suunnitelmaan kuuluvat myös aikataulutuksen lisäksi myyntiennusteiden laskeminen ja eri valmistajavaihtoehtojen kartoittaminen.
2. Tuotesuunnittelu
Tuotesuunnittelussa yksityiskohdat ja välineelle asetettavat vaatimukset saavat tarkemmat muotonsa ja tuotteesta tehdään ensimmäiset luonnokset, jotka johtavat lopulta talon sisällä tehtäviin konkreettisiin prototyyppeihin. Epävirallisemmat hahmotelmat on firmassa tehty todistetusti joskus myös pizzalaatikon pahveista.
Assaulter-selkäpaneelissa esimerkiksi ensimmäisten prototyyppien jälkeen löytyi paneelin pohjalle rullasulku, joka antoi lisää tilaa tavaroille, mutta samalla helpotti käsiksi pääsyä tavaroihin ilman, että koko plater carrieria paneeleineen täytyy riisua pois päältä.
Tuotesuunnittelun yhteydessä on myös luontevaa tehdä kartoitus muista markkinoilla olevista vastaavista tuotteista, poimia niistä tarvittaessa referenssejä ja miettiä, voiko joitakin asioita tehdä oleellisesti paremmin.
3. Materiaalivalinnat
Materiaalivalinnat heijastuvat moniin asioihin, kuten esimerkiksi tuotteen kestävyyteen, sen valmistuskustannuksiin ja myös saatavuuteen. Assaulter-selkäpaneelissa päämateriaali on 500D corduraa, mutta voimasaksitaskun täytyy kovemman rasituksen puolesta olla kestävämpää 1000D corduraa. Suomen markkinoille tulevan taisteluvarusteen itsestään selvä värivalinta on M05-metsäkuosi, jonka lisäksi paneeli valmistui myyntiin myös vihreänä, jonka lisäksi multicam-kuosi tulee saataville myöhemmin tänä vuonna.
4. Valmistajan valinta
Varusteleka on pyrkinyt aktiivisesti tuomaan tuotantoaan Eurooppaan, ja Särmä TST Assaulterin ensimmäinen erä valmistetaan Forssassa CPE Productionilla. Tässä vaiheessa myös aikataulut tarkentuvat, samoin myytävän tuotteen tavoitehinta.
5. Valmistajan prototyypit
Varustelekalla itse tehdyt prototyypit lähtevät tehtaalle yhdessä monisivuisten teknisten piirrosten ja vaatimusten kanssa. Mitä tarkemmat ohjeet ja piirustukset ovat, sitä pienemmäksi muuttuu väärinkäsitysten mahdollisuus valmistajan päässä. Tätä ennen Varustelekalla oli omia protoja tehtynä jo useita, joista kolmannen kohdalla esimerkiksi huomattiin selkäpaneelin ulkoreunoilla olevien kompressionyörien vedon tulevan väärään kohtaan. Assaulterin osalta lopullinen versio CPE:lle lähti viime joulukuun lopussa.
6. Kenttätestaus
Ennen myyntiä tuote pitää testata. Varustelekalla on Aikion ja Laineen ohella muitakin innokkaita ja osaavia reserviläisiä hoitamaan testausta. Lisäksi testikappaleita saattaa lähteä alan parissa työskenteleville viranomaisille tai muuten aiemmin hyväksi havaituille koetestaajille.
7. Tarkennukset tuotteeseen ja tuotteen lukitus
Testauksen jälkeen on vuorossa mahdollisten merkittävien puutteiden korjaus, mitoitusten laskeminen eri koon ihmisille ja tuotteiden kuvaus tulevaa markkinointia ja myyntiä varten.
8. Tuotanto
Kun kaikki on kunnossa, on aika näyttää vihreää valoa valmistajalle ja aloittaa varusteen valmistus. Tilausmäärät ja tarvittavat materiaalit ovat luonnollisesti jo tässä vaiheessa tarkentuneet lopullisiin muotoihinsa.
9. Markkinointi
Hyvä tuote yksistään ei riitä, se pitää myös myydä ihmisille. Tässä vaiheessa tuotantopuoli siirtää vastuuta markkinointiosastolle, joka vastaa lanseerauksesta. Tämä kattaa muun muassa uuden tuotteen valokuvaamiseen, kattavien tekstituotekuvausten tekemisen ja rakentaa tuotteelle hypeä netissä eri some-alustoja sekä -vaikuttajia hyödyntäen.
10. Myynti
Tuote saapuu myyntiin Varustelekan nettikauppaan sekä kivijalkaliikkeeseen Helsingin Konalassa. Särmä TST Assaulter -selkäpaneelin virallinen ilmestymispäivä oli 30.4.2024, joten ensihahmotelmista on kulunut noin kaksi ja puoli vuotta.
Tuotepäällikkönä kehityksestä vastaava Aikio ei osaa oikein määritellä, mitä hän tuntee kahlattuaan tuotteen kanssa koko prosessin läpi.
– Vaikea sanoa. Se on vähän sellaista ohimenevää. Se tulos huomataan kuitenkin vasta kuuden kuukauden tai vuoden kuluttua. Enemmän lämmittää ne suorat palautteet käyttäjiltä tai kun näin kertausharjoituksissa meidän tuotteita käytössä. Se kertoo, että ammattilaisillakin on meidän tuotteita. Tietysti siitä tykkää, kun tässä tehdään konkreettisesti ja jälki näkyy, Aikio naurahtaa.