• Kalusto

Patrian uusi ajoneuvo 6×6 on Pasin sukua

Uusi suomalainen panssaroitu miehistönkuljetusajoneuvo Patria 6x6 näyttää ensivilkaisulla tutulta Pasilta, mutta sen tekniikka on tuoretta.

Patria

Patria 6x6 -vaunun maastoliiikkuvuus perustuu Paseja tehokkaampaan moottoriin ja erillisjousitukseen.

Patria esitteli kesäkuussa
Pariisin Eurosatory 2018 -puolustustekniikkamessuilla uuden panssaroidun
miehistönkuljetusvaunun. Nimellä Patria 6×6 kulkeva ajoneuvo on suunniteltu
edullisemmaksi vaihtoehdoksi yhtiön AMV-vientimenestykselle.

Uutuudellakin tavoitellaan
kansainvälisiä markkinoita, koska maailmalla on käytössä tuhansia vanhenevia
kuljetusvaunuja ja -ajoneuvoja. Suomalainen media pääsi tutustumaan Patria 6×6
-ajoneuvoon kesäkuun lopussa ja Reserviläinen
oli paikalla.

Vaikka uusi 6×6 saattaa
ulkoisesti muistuttaa Pasi-miehistönkuljetusvaunuja, kyseessä ei todellakaan
ole vain päivitetty versio legendaarisesta suomalaisesta sotilasajokista. Sen
sijaan Patria 6×6 hyödyntää valmistajan vientimenestyksen AMV:n (Armoured
Modular Vehicle 8×8, XA-360) alustarakenteen komponentteja ja luonnollisesti
myös kaikkea sen kautta saatua osaamista.

Siinä on myös uusi
voimalinja. Ajoneuvossa on käytetty mahdollisuuksien mukaan kaupallisesti
saatavissa olevia COTS-komponentteja (commercially off-the-shelf).

AMV-vaunuja on myyty yli 1 600
kappaletta ja 95 prosenttia niistä on mennyt vientiin. Patrian uusin versio on
AMV XP, joka tarjoaa lisää suoritus- ja kuormauskykyä ja suojaa. 

3_patria6x6_terotuominen_reservilainen_0818

Jos Patria 6×6 -vaunuun haluaa uintioption, takakulmiin asennetaan tunneloidut potkurit. Kuvassa näkyy myös proton toisen puolen kierrejousitus. Valot ovat LED-tekniikkaa. Kuva: Tero Tuominen

 

Vuosikymmenten perinteet

Sisu XA-sarjan Pasien
(Panssari-Sisu) valmistus käynnistyi 80-luvun alussa. Puolustusvoimat on
hankkinut eri malliversioita useita satoja kappaletta. Sisu rakensi näitä
sotilasajoneuvoja Hämeenlinnan tehtaallaan.

Vuosien varrella
yritysjärjestelyjen kautta tämä osa Sisu-yhtiöstä on siirtynyt osaksi Patriaa.
Nykyiset toimitilat sijaitsevat edelleen samoilla sijoilla Hämeenlinnassa kuin
toiminnan 40-luvulla aloittanut kuorma-autotehdas.

Patria on vuodesta 2015
alkaen modifioinut vanhimpia XA-180-vaunuja turvaten niiden elinkaaren ja
käytettävyyden pitkälle 2030-luvulle. Näitä 1983–1990 käyttöön otettuja vaunuja
on satoja kappaleita. Aluksi tehtiin sopimus 70 Pasin
MLU-päivitysmodifikaatiosta (mid-life update).

2_patria6x6_terotuominen_reservilainen_0818

Uuden miehistökuljetusvaunun prototyypin katolla on ballistisesti suojattu raskas 12,7 mm M2-konekivääri. Koukut tarjoavat ampujalle suojaa mahdollisilta ajoreitille osuvilta johdoilta. Tornin edessä on moottorin jäähdytysaukko. Kuva: Tero Tuominen

 

Jousituksessa vaihtoehtoja

Patria 6×6 on nimensä
mukaisesti kuusipyöräinen ajoneuvo, jonka kaikki erillisjousitetut pyörät
vetävät. Asiakkaan toiveiden mukaan on valittavissa perinteiset kierrejouset
tai hydropneumaattinen jousielementti.

Eurosatory-messuilla
julkistettuun 6×6-prototyyppiin on pelkästään esittelytarkoituksessa asennettu
kummatkin jousitusversiot eri puolille ajoneuvoa. Siten ajokki ei tässä asussa
vastaa lopullista tuotetta.

Uutta vaunua ohjataan sen
kahdella etummaisella akselilla. Tarjolla on asiakkaan halutessa myös kaikilla
pyörillä ohjautuva versio.

Valinnaisesti Patria 6×6 on
Pasin ja AMV:n tapaan saatavana myös uivana. Silloin sen takakulmissa on kaksi
tunneloitua potkuria, joiden työntövoimalla vaunu etenee vedessä. Ilman
uintioptiota kahluusyvyys on 1,5 metriä.

4_patria6x6_terotuominen_reservilainen_0818

Patria 6×6 -miehistönkuljetusajoneuvon miehistötila. Ampujan istuin näkyy kattoluukun alla. Kuva: Tero Tuominen

 

Kuin autoa ajaisi

Vaunun ohjaamossa on
pasimaisesti tuulilasi ja sivuikkunat siinä missä AMV:ssä ohjaaja on kokonaan
panssaroinnin suojassa ja ajaa joko luukusta tai prismojen kautta tähystäen.

Patria 6×6:n kahden hengen
ohjaamo on tilava. Sinne on helppo kiivetä siitä huolimatta, että kynnys on
korkealla. Eturungon alakulmassa oleva LED-ajovalojen suojakilpi toimii samalla
myös kolmitasoisena portaana. Johtajalle on kattoluukku.

Ohjauslaitteet ovat suoraan
kuin automaattivaihteisesta autosta, joten ajajan oppimiskynnys on matala.
Mekaaninen ohjaus on tehostettu, ja paineilmatoimisissa hydraulisissa
levyjarruissa on ABS. Automaattilaatikossa on vaihteita seitsemän eteen ja
kaksi taakse. Kuljettajan apuna on peruutuskamera.

Voimanlähteenä on
viisisylinterinen Scania DC09 -turboahdettu rivimoottori. Sen teho on 294 kW ja
vääntömomentti 1870 Nm. Tällä paketilla Patria 6×6 kulkee maantiellä 100 km/h
nopeudella. Suurempi teho yhdistettynä moderniin erillisjousitettuun alustaan
tarjoaa myös vanhoja Paseja paremman maastoliikkuvuuden.

7_patria6x6_terotuominen_reservilainen_0818

Tältä näyttää ohjaamossa. Kuva: Tero Tuominen

 

Suojaustaso valittavissa

Uutuus kuljettaa
tyypillisesti 2-3 hengen miehistön lisäksi kymmenen taistelijaa. Heille on
takana erilliset putkirunkoiset istuimet, jotka vaimentavat mahdollisen
miinaräjähdyksen vaikutuksia.

Takana on sivuille aukeava
kaksiosainen ovi. Miehistötilassa on tarjolla sähköliitäntöjä taistelijoiden
nykyisin mukanaan kuljettamien erilaisten laitteiden akkujen lataamiseksi.

Patria 6×6 -perusversio
tarjoaa NATO:n STANAG 4569 -standardin kakkosluokan suojan käsiaseiden 7,62 API
BZ -panssariluodeilta. Miinasuojaus kestää kuuden kilon räjähteet vaunun alla.
Optiona tasoa voidaan nostaa jopa 10 kiloa kestäväksi.

Myös ajoneuvon modulaarinen
panssarointi tarjoaa optiona vastaavan STANAG-nelosluokan suojaustason eli
silloin se kestää 14,5 mm raskaan konekiväärin panssariluodin osumia. Tällöin
suojaa parannetaan kylkiin kiinnitettävillä lisäpanssarilevyillä.

Vaunusta voidaan rakentaa
myös lääkintä-, tiedustelu- tai komentoversioita.

 

5_patria6x6_terotuominen_reservilainen_0818

Patrian AMV ja uusi 6×6 Hämeenlinnan tehtaan pihalla. Taaempana näkyvä AMV on varustettu norjalaisen Kongsbergin MCT-30 Protector -tornilla. Molemmissa vaunuissa on Eurosatory-messuja varten tehty erikoisteippaus. Kuva: Tero Tuominen

Se edullisempi vaihtoehto

Patria markkinoi uutuuttaan
Eurosatoryssä iskulauseella ”Back to Basics”. Tarkoituksena onkin lisätä
valmistajan tuotepalettiin edullisempi mutta silti moderni vaihtoehto AMV-vaunuille.
Ajoneuvon konseptisuunnittelua on tehty vuosia, mutta nyt esitelty
tuotantomalli on suunniteltu ja rakennettu 2017-2018.

Siinä missä AMV maksaa
varustelusta riippuen 1,5–2 miljoonaa euroa, 6×6 kustantaa noin puolet tästä.
AMV:n hintaa kasvattaa myös asiakkaan valitsema mahdollinen asetorni, joka
monikanavaisine tähtäimineen saattaa maksaa jopa saman verran kuin sen
lavettina toimiva vaunu.

Suurempi ja raskaampi AMV
onkin täysiverinen jalkaväen taisteluajoneuvo, joka etenee joukon mukana ja
pystyy asejärjestelmillään tukemaan jalkautuneiden sotilaiden taistelua. Puoli
metriä lyhyempi 6X6 on sen sijaan enemmänkin Battlefield taxi -tyyppinen
monikäyttöinen miehistönkuljetusvaunu, joka vie taistelijat panssaroinnin
suojassa toimintaan, mutta jää sitten odottamaan jalkautumistasalle.

Patria 6×6 on rakennettu
modulaariseksi niin, että siihen voidaan asiakkaan toiveiden mukaisesti
toteuttaa erilaisia suojaustasoja, asejärjestelmiä sekä omasuojavarustusta.

Prototyypissä on
aseistuksena miehitetty raskaalla 12,7 mm konekiväärillä varustettu päältä
avoin torni katolla. Lisäksi takakulmassa on luukkuasennuksena kevyt
konekivääri. Vaunun 8,5 tonnin kantokyky mahdollistaa jopa Patrian yksiputkisen
120 mm Nemo-kranaatinheitintornin asentamisen ajoneuvoon.

6_patria6x6_terotuominen_reservilainen_0818

Patria 6×6 -seuraa Pasin perinteitä mutta tuo uuden alustatekniikan sekä enemmän tehoa. Kuva: Tero Tuominen

 

Suunnittelu Suomessa, ostaja rakentaa

Valmistaja arvioi Patria
6×6 -ajoneuvon sopivan täydentämään nykyisten AMV-käyttäjien ajoneuvokantaa.
Sen katsotaan myös soveltuvan mainiosti esimerkiksi rauhanturvaoperaatioihin
niissä jo pitkään nähtyjen Pasi-vaunujen seuraajaksi.

Patria Land -liiketoiminnan
konseptina on nykyisin suunnitella ajoneuvo, rakentaa siitä prototyyppejä ja
tuotteistaa lopputulos. Ulkomaiselle ostajalle tarjotaan mahdollisuus rakentaa
teknologian siirtona vaunut omassa maassaan sikäläisen yhteistyökumppanin
kanssa. Tämä onkin usein edellytys kauppojen syntymiselle.

Tätä kaavaa on
menestyksellä toteutettu AMV-kauppojen yhteydessä. Suomeen jää tiettyjen
osakokonaisuuksien valmistusta sekä keskeisenä osana kokonaisuutta vaunun
elinkaaren aikainen tuotetuki. Sama paketti on tarjolla myös potentiaalisille
Patria 6×6 -ostajille.

Seuraavaksi yhtiö rakentaa
lisää uusia ajoneuvoja testejä varten. Eurosatoryssä Patria 6×6 herätti
valmistajan mukaan kiinnostusta, joten jää nähtäväksi millaiset markkinat
uutuudelle aukeavat. Myös Puolustusvoimien odotetaan olevan kiinnostunut siitä.

Patria 6×6 

Pituus 7,5 m

Korkeus 2,5 m

Leveys 2,9 m

Maksimikokonaispaino 24 000
kg

Kuormattavuus 8 500 kg

Huippunopeus 100 km/h.

Toimintasäde tiellä 700 km

Lue myös: 2.1.2018 Patria AMV – vaivihkaa myyntimenestykseksi

29.1.2020 Suomi ja Latvia sopivat panssariajoneuvojärjestelmän kehittämisestä – Patrian ajoneuvoalusta valittiin kehitystyön pohjaksi