• Uutiset

”Tätä on äärettömän helppo ajaa” – seurasimme K9 Moukarin ajokoulutusta Panssariprikaatissa

155 mm K9 Moukari -panssarihaupitsien varusmieskoulutus käynnistyi syksyllä Maavoimissa.

Paavo Airo

155 mm K9 Moukari -panssarihaupitsien ajokoulutus alkoi Panssariprikaatissa syksyllä. Myöhemmin koulutuksensa aikana joukot liittyvät osaksi valmiuspataljoonaa. Ensimmäiset K9 Moukarit ovat ensi vuonna operatiivisessa käytössä.

Isokin tykki
liikkuu ripeästi, kun alla on 1 000-hevosvoimainen kone. 155 mm K9 Moukari
-panssarihaupitsin jylinä täyttää äänimaiseman ensimmäisiä ajotuntejaan
kurvailevan varusmiehen parkkeeratessa median eteen. Ajossa on vasta toinen
käyttöön otetuista Etelä-Koreasta käytettynä hankituista K9 Moukareista. Panssariprikaati
saa lisää sitä mukaa, kun Millog oy ”suomettaa” niitä armeijan käyttöön.
Operatiiviseen käyttöön K9 Moukari saadaan ensi vuonna.

Yhteensä K9
Moukareita on hankittu 48. Varusmiesten koulutus alkoi tänä syksynä
Panssariprikaatissa, josta se laajenee vuonna 2021 Karjalan prikaatiin. Ainakin
niin kauan kuin K9 Moukareita ei hankita lisää, ovat nämä ainoat koulutusta
antavat joukko-osastot Suomessa.

Aliupseerioppilas
Santeri Nousjoki on tyytyväinen päästyään K9 Moukarien koulutukseen.

– Kun tulin Parolannummelle,
kaikki panssariyksiköt olivat etusijalla. Lukiessani haupitsipuolella olevan
tällainen K9, oli jo P-kaudella aika selvää, että tänne haluaisin. Hauskaa on
ollut vaunukurssin ensimmäisillä viikoilla, enkä kadu päätöstä, Nousjoki kertoo
Reserviläiselle.

Nousjoki
sanoo K9 Moukarin olevan ”äärettömän helppo ajaa”. On automaattivaihteisto ja
ratti. Mäkilähdötkin onnistuvat helposti.

– Ainoa hankaluus
tässä on leveys ja se, että kun putki tulee reippaasti yli, niin sitä tarvitsee
varsinkin johtajan koko ajan seurata. Ajaja saa aika hyvin seurattua
sivusuunnan itse ja katsottua peileistä, mutta putken kanssa saa risteyksissä
olla tarkkana.

Nousjoki
kertoo kurssilla olevan kahdeksan ajoparia. Johtaja opastaa eli lähinnä kertoo
reitin ja jos suuntaa tarvitsee korjata. Huollot, ajotarkastukset ja muut
toimet tehdään yhdessä porukalla.

– Oikeastaan, kun
olemme liikkeellä, varusmiehillä on eri tehtäviä, mutta muuten kurssilla
annetaan kaikille saman sisältöinen koulutus.

Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.

Santeri Nousjoki oli ensimmäisiä varusmiehiä, jotka Suomessa ovat opetelleet K9 Moukarilla ajamista. Kuva: Paavo Airo 

Jääkäritykistörykmentin komentaja sanoo olevansa erittäin
tyytyväinen Panssariprikaatin uuteen tulokkaaseen. Everstiluutnantti Aku
Antikaisen
mielestä K9 Moukari sopii erinomaisesti varusmiehille.

– Etelä-Koreassahan
näitä on noin 1 100 käytössä, joista 1 000 rintamalla ja 100 varusmiesten
koulutuskäytössä. K9 Moukari sopii hyvin myös meidän käyttöömme ja
ympäristöömme. Kokonaisuutena tämä vielä sopii tulevaisuudessa
vastatykistötutkan kanssa todella hyvin yhteen, Antikainen sanoo.

Puolustusvoimat
on saamassa vuonna 2021 israelilaisia vastatykistötutkia tarjouskilpailun voittaneelta
Elta Systemsiltä.

Tutkat luovat
Maavoimille kyvyn paikantaa vihollisen ampuvia tuliyksiköitä
vastatykistötoimintaa varten. Hankittavat monitoimitutkat soveltuvat myös
tulenjohtoon ja ilmavalvontaan. Tutkien varusmieskoulutus alkaa vuonna 2021.

Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.

K9 Moukari liikkuu 1 000 hevosvoiman koneella. Ajaminen muistuttaa autoilua siinä mielessä, että K9 Moukarissa on ratti ja automaattivaihteet. Kuva: Paavo Airo

Vuonna
2017
perustettuja
valmiusyksikköjä aletaan kasvattaa komppanian kokoluokasta
valmiuspataljooniksi. Myös K9 Moukarit liittyvät tähän uudistukseen, Antikainen
kertoo.

– Sen
jälkeen, kun koulutus on edennyt ensimmäisiin kovapanosammuntoihin, aloittavat
K9 Moukarien joukot osana valmiuspataljoonaa ja heistä muodostetaan sodan ajan
yksikkö seuraavan saapumiserän kanssa.

Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.

Everstiluutnantti Aku Antikainen (oik.) pitää K9 Moukaria sopivana kalustona varusmiehille. Panssarihaupitsi on myös kotimaassaan Etelä-Koreassa varusmiesten koulutuskäytössä. Kuva: Paavo Airo

155 mm K9
Moukari
on
huomattavasti kehittyneempi kuin 1990-luvulla Maavoimissa käyttöön otettu
venäläisvalmisteinen Panssarihaupitsi 122 PSH 174. Ensimmäiset K9:t otettiin Etelä-Koreassa
käyttöön vuosituhannen vaihteessa ja 122 PSH 174 jo 1970-luvun alussa Neuvostoliitossa.

Panssarihaupitseissa
on yhteisiä piirteitä, mutta 300-hevosvoimainen, manuaalivaihteinen ja
keppiohjattu vaunu on pienempi ja kevyempi kuin K9 Moukari. 122 mm kaliiperin
tykin kantama on vain 14 kilometriä, 155 mm ampuu yli 40 kilometrin päähän.

Rattiohjattava
K9 kuulostaa monelta osin toimivan auton lailla. Onko K9 Moukarilla liikkuminen
siis kuin autolla ajaisi?

– Ohjaus on hieman erilainen kuin autossa. Ohjaaminen
tapahtuu telan nopeuksia säätämällä, jolloin alustalla, kierroksilla ja
vaihteella on merkitystä. Autossa kun käännät rattia, renkaat kääntyvät samalla
tavalla, mutta tässä se ei mene aivan niin. Kuitenkin tämä on hyvin
yksinkertainen ohjata, Antikainen sanoo.

 

Viro
hankkii kuusi kappaletta lisää

Postimees-lehti kertoi lokakuussa Viron
hankkivan kuusi K9-panssarihaupitsia aiemmin ostettujen 12:n lisäksi. Sanomalehden
mukaan puolustusbudjettiin vapautui lähes 20 miljoonaa euroa toisten
hankintojen osoittauduttua arvioitua edullisemmiksi, mikä mahdollisti
lisähankinnan.

Aiemmat 12
maksoivat Virolle noin 46 miljoonaa euroa sisältäen koulutusta, huoltoa ja varaosia.

Suomi voi
tulevina vuosina hankkia lisää K9-panssarihaupitseja samaan hintaan kuin
alkuperäisessä hankinnassaan, jos optio käytetään.

Suomen
naapurimaista myös Norja on hankkinut viime vuosina K9-panssarihaupitseja.

Viime aikojen
uutiskuvissa Turkin ja Syyrian välisestä konfliktista on voinut nähdä K9:n
näköisiä panssarihaupitseja. Kyseessä on T-155 Firtina, lisensoidulla
tekniikalla valmistettu K9:ään perustuva panssarihaupitsi.