• Uutiset

Toimitus testasi kolme sota-aiheista lautapeliä

Testissä kylmään sotaan sijoittuva Twilight Struggle sekä toiseen maailmansotaan liittyvät Axis & Allies ja Memoir '44.

Paavo Airo

Axis & Alliesissa pelilauta täyttyy erilaisesta kalustosta ja sotureista.

Joulun lomapyhät ovat mitä oivallisinta aikaa syventyä
kunnolla johonkin. Kirjojen ja elokuvien ohella monessa kodissa joulu on myös
sitä aikaa, jolloin lautapelit kaivetaan esiin kaapeista ja laatikoista.

Reserviläinen
kokeili kolmea 1900-luvun sotatematiikan ympärille rakennettua lautapeliä.

  

IMG_3006

Kylmään sotaan sijoittuvassa Twilight Strugglessa peliskenaarion ympärillä leijailee jatkuva ydinsodan uhka. Kuva: Paavo Airo

Twilight Struggle –
Genrensä klassikko
(2 pelaajalle)

Ensimmäisenä toimituksen syyniin pääsi kylmän sodan aikaan
sijoittuva Twilight Struggle. Vuonna
2005 ilmestynyt korttipainotteinen kamppailu kahden supervallan välillä on
ehdoton klassikko. Se on ainoa peli maailmassa, joka on pystynyt pitämään viisi
vuotta kärkisijaa lautapelipuolen raamattunakin pidetyn Boardgamegeek.comin pelilistauksessa.

Visuaalisesti Twilight Struggle on varsin mitäänsanomaton
peli. Karttapohjainen pelilauta on selkeä, mutta kauniiksi sitä ei voi sanoa.
Kortit ovat informatiivisia ja pelin kansikin suorastaan ruma.

Mutta sisältö tunnetusti ratkaisee ja siinä Twilight
Struggle onnistuu. Peli tavoittaa hyvin Yhdysvaltojen ja Neuvostoliiton välisen
kilpailun ja nokittelun. Pelaajat pöytäävät vuorotellen erilaisia
toimintakortteja, jotka pohjaavat kaikki historiallisiin tapahtumiin kuten
esimerkiksi Kuuban ohjuskriisiin, Korean sotaan ja Marshall-avun aloittamiseen.

Pelin nerokkuus on siinä, että kumpikin pelaaja joutuu
tekemään itselleen hetkellisesti epäedullisia päätöksiä tavoitellessaan
suurempia päämääriä. Juuri tasapainoilu voimankäytön ja diplomatian välillä
tekee pelistä herkullisen. Kun pelin lopettavan ydinsodan uhka leijuu yllä,
aggressiivisempikin pelaaja joutuu välillä nostamaan jalkaa kaasulta. Tuurilla
on osansa pelissä, mutta pelaajan oma taito ja kyky hahmottaa tilanne korostuu
reilusti onnea enemmän.

Kahden pelaajan pelattava Twilight Struggle kestää
pelitapahtumista riippuen kahdesta kolmeen tuntia. Ensimmäisellä kerralla aikaa
kannattaa varata kuitenkin enemmän, sillä sääntökirjan ohjeistus ei ole sieltä
kaikkein helpoimmin ymmärrettävästä päästä. Olkoonkin, että sääntökirja on
hyvin systemaattisella logiikalla järjestetty.

Axis and Allies –  Ruuhkaa pelilaudalla
(2–6 pelaajalle)

1980-luvulla ilmestynyt Axis
and Allies
on sittemmin poikinut lähes parikymmentä versiota pelistä, joka
nimensä mukaisesti asettaa pelaajat vääntämään maailman kohtalosta akselivaltojen
ja liittoutuneiden välillä toisessa maailmansodassa.

Testissä ollut Axis and Allies Europe 1940 ei ole mikään
kevyt peli, joka pelataan jaloista pois ruoan jälkeen ennen saunaan menemistä.
Noin neliömetrin kokoinen pelilauta ja reilut 600 erilaista pelinappulaa ovat
tuhti pala sulateltavaksi kokeneemmallekin pelaajalle. Yksistään pelilaudan
laittaminen pelikuntoon kesti kahdelta peliä koskaan aiemmin pelanneelta lähes
puolitoista tuntia!

Tiivistetysti Axis and Alliesin perusidea on voittaa peli
valloittamalla tietty määrä strategisesti tärkeitä kaupunkeja vastustajilta.
Alueita valtaamalla haltuunsa saa lisää rahaa, joilla taas voi hankkia lisää
tankkeja, jalkaväkeä ja muuta sotakalustoa kestääkseen sodan jatkuvan
myllytyksen.

Korkeahkosta 85 euron hinnasta huolimatta Europe 1940 -versiota
ei voi ainakaan sanoa liian hyvin viimeistellyksi. Aiemmista versioista tuttu
käteisraha puuttuu kokonaan. Vielä isompi ongelma on pelilauta, joka ei
komeista mittasuhteistaan huolimatta riitä. Varsinkin Keski-Euroopassa
joukkojen asettelu menee helposti sekavaksi puuroksi, kun taas Afrikassa (joka
sekin on väärin piirretty) taas tilaa on pelin tapahtumiin peilattuna
suhteettoman paljon.

Tankkien, laivojen ja muun kaluston tarkasti tehty
mallintaminen esikuvistaan varmasti miellyttää fanaattisimpia pelaajia.
Satunnaispelaaja taas löytää itsensä etsimästä tunnistettavia eroja cruiserin
ja destroyerin väliltä.

Axis and Allies Europe 1940 on oiva valinta pelaajille,
jotka arvostavat pieniä yksityiskohtia ja ovat valmiina laittamaan pelisessioon
vähintään neljästä viiteen tuntia.

 

IMG_3056

Memoir ’44 on selkeästi lyhin ja yksinkertaisin kolmikon peleistä. Kuva: Paavo Airo

Memoir ’44 – Fiksu
hyödyntää maastoa
(2 pelaajalle)

Memoir ’44 on
lautapelikolmikon uusin ja samalla suoraviivaisin peli. Pelissä pelataan
uudelleen toisen maailman sodan länsirintaman tunnettuja operaatioita. Osapuolille
määritetään operaatiokohtaisesti tietty määrä yksikköjä ja aloituspaikat
kartalla. Tämän jälkeen joukkoja komennetaan erilaisilla korteilla, joista
suurin osa on tavallisia joukkojen liikutuskortteja, mutta mukana on myös
paljon erilaisia taktisempia operaatiokortteja.

Memoir ’44:n yksi hallitsevia elementtejä on maaston
oikeanlainen hyödyntäminen. Linnoitettu kukkula on sekin mahdollista
valloittaa, mutta kalliiksi se varmasti käy. Noppatuurilla on isohko merkitys
pelissä, mutta järkevällä maaston hyödyntämisellä etua saa käännettyä
merkittävästi itselleen.

Lauta on selkeä ja nappulat pelkistetyn tyylikkäitä. Risuja
Memoirille voi antaa eräiden operaatioiden yksipuolisuudesta. Joissakin
skenaarioissa toisella osapuolella on huomattavasti paremmat lähtökohdat
voittoon, mikä toki historian huomioiden on täysin ymmärrettävää.

Memoir ’44 on kevyehkö sotapeli, joka on helposti
opittavissa. Yhden operaation pelaaminen kestää noin kolmesta vartista
puoleentoista tuntiin. Peliin on myös saatavilla erilaisia
lisälaajennuspaketteja, joissa mukaan tulevat itärintaman ja Tyynenmeren
taistelut.