Rajavartiolaitoksen suurhanke, kahden uuden ulkovartiolaivan hankkiminen etenee. Uudenkaupungin Työveneen telakalla järjestettiin elokuun lopussa perinteitä noudattava seremonia, jossa Länsi-Suomen merivartiostolle tuleva alus sai nimekseen Karhu. Nimi on sopiva, onhan Rajavartiolaitoksen tunnuksessakin juuri karhu.
Aluksen kummina toimi presidentin puoliso Suzanne Innes-Stubb. Hän katkaisi pienellä kirveellä pölkyn yli kulkevat narut, jotka pitelivät paikallaan aluksen nimen peittävää kangasta sekä etenkin nosturista roikkuvaa samppanjapulloa. Perinteen mukaisesti ”keltainen leski” rikkoutui kuohuen uuden laivan kylkeen. Ehjäksi jäänyt pullon kaula tallennetaan kummin kuvan kera kehyksiin aluksen sisätiloihin.
Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.

Karhu on osa Rajavartiolaitoksen Vartiolaiva 2025 -hanketta, joka tähtää vanhentuneen kaluston korvaamiseen kahdella modernilla Turva 2.0 -luokan ulkovartiolaivalla. Hankkeen taustalla ovat muuttunut turvallisuusympäristö ja kasvaneet riskit Itämerellä, jotka edellyttävät kehittyneempää ja suurempaa kalustoa.
Ensimmäinen alus Karhu valmistunee vuoden 2026 alkupuolella. Alukset korvaavat poistuvat Tursas- ja Uisko-luokan alukset, jotka ovat palvelleet 1980-luvun lopulta lähtien.
Karhu on 98 metriä pitkä ja 17,6 metriä leveä monitoimialus, joka on suunniteltu toimimaan haastavissa Itämeren olosuhteissa. Alus saavuttaa yli 18 solmun nopeuden. Se on myös varustettu 4 MWh akustolla, joka mahdollistaa saasteettoman toiminnan esimerkiksi satamassa.
Karhun tuleviin päätehtäviin kuuluvat rajavalvonta, alueellisen koskemattomuuden turvaaminen, meripelastus ja ympäristövahinkojen ehkäisy. Torjuntakykyä parantaa 1 180 kuutiometrin säiliö merestä nostetuille kemikaaleille.
Lisäksi alus tukee sotilaallisia tehtäviä ja toimii merellisten erityistilanteiden johtamisalustana. Edessä on tankkaukset mahdollistava helikopterikansi, jolta myös droonit voivat operoida.
Vähäpäästöiset ja energiatehokkaat uudet ulkovartiolaivat voivat olla merellä jopa 330 vuorokautta vuodessa. Kahden monitoimisen aluksen tilaus on Rajavartiolaitoksen historian suurin yksittäinen investointi (kokonaisarvo noin 448 miljoonaa euroa).
Karhu käyttää pääasiassa nesteytettyä maakaasua (LNG) tai biokaasua (LBG) ympäristöystävällisenä polttoaineena. Aluksen rungon on valmistanut Puolan Gdanskissa toimiva Baltic Operator.
Gdanskissa aluksen runko kaatui siirtoproomulta mereen ja vaurioitui. Se hinattiin Rauma Marine Constructions -telakalle, jossa alusta korjattiin ennen Uuteenkaupunkiin viimeisteltäväksi tuontia. Kansirakenteet sekä varustelutyöt toteutetaan Uudenkaupungin Työveneen telakalla Meyer Turun vastatessa koko projektista.

-
Kalusto