Tarkkasilmäinen katsoja huomaa jo ensimmäisestä jaksosta lähtien, kuinka laajalla mittakaavalla Puolustusvoimat on tukenut Aku Louhimiehen ja Andrei Alénin Konflikti-sarjaa.
Puolustusvoimien tuottajana sarjassa kapteeni Harry Lagerströmin kanssa toiminut kapteeni Tommi Kangasmaa kertoo, että lupa mittavan sotakaluston lainaamisessa tuotannolle oli monen vuoden intensiivisen neuvottelun lopputulos.
– Meillä on pitkä kokemus ohjaaja Aku Louhimiehen kanssa työskentelystä, jo Tuntemattomasta sotilaasta lähtien. Reserviupseerina Louhimies tuntee syvällisesti myös informaatiopuolustuksen ja viestinnän eri näkökulmat. Puolustusvoimat ei myöntänyt rahaa Konfliktiin, mutta erilaista kalustoa lainattiin valvotusti ja koulutusta annettiin.
Positiivinen vaikutus maanpuolustustahtoon
Puolustusvoimien tuotantotukea koskevassa myönteisessä päätöksessä katsottiin olevan Konfliktin kannalta useita puoltavia kriteerejä.
– Tarinankerrontaan ei puututtu, vaikka tiettyjä neuvoja annettiinkin. Se on käsikirjoittajien työtä. Sen sijaan katsoimme, että Konfliktin tuoma laaja näkyvyys ja positiivinen vaikutus maanpuolustustahtoon painoivat myönteisesti vaakakupissa, kapteeni Kangasmaa kertoo.
Sarjan toiminnallisuutta vaativia kohtauksia toteutettiin tiiviissä yhteistyössä Puolustusvoimien kanssa, osana heidän vuotuisia harjoituksiaan.
– Meille tarjottiin kuvauksiin tiettyjä valmiusjoukkojen mallityyppejä. Muun muassa sarjassa nähtävä alustarkastusosaston isku erikoisjoukoilla oli Utin jääkärirykmentin normaali vuosiharjoitus NH90-kuljetushelikoptereilla. F/A-18 Hornet -hävittäjäkoneiden lennot sarjassa olivat Karjalan lennoston omia lentoharjoituskiertoja. Myös Ruotsin ilmavoimat osallistui tuotannon kuvauksiin Saabin JAS 39 Gripen -hävittäjällään.
Sarjan realismi ei kärsinyt Puolustusvoimien harjoituksista
Kangasmaa paljastaa, että Konfliktin tuottajat saivat kuvausluvat lähes kaikkeen, mitä he pyysivät.
– Sotakaluston käyttäminen sarjan eri kohtauksissa pyrittiin integroimaan Puolustusvoimien säännölliseen harjoitustoimintaan niin, että niistä tulisi mahdollisimman vähän kustannuksia. Sarjan realismi ei kuitenkaan millään tapaa kärsinyt näiden harjoitusten tehokkaasta hyödyntämisestä.
Muun muassa suosittu Pasi (Sisu XA-180) kuljetuspanssariajoneuvo esiintyy Konfliktissa.
– Pasi nähdään sarjassa hieman eri tavoin modifioituna. Vihollinen hyödyntää sarjassa BMP-2 -rynnäkköpanssarivaunua, joka on yhä laajalti käytössä lukuisissa maissa. Myös Leopard 2A4 -panssarivaunu, Sisu GTP 4×4 -panssariauto ja Patria AMV XA-360 -panssariajoneuvo esiintyvät eri kohtauksissa. Merivoimat puolestaan teki yhteistyötä Konflikti-tuotannon kanssa Rauma-luokan 3. sukupolven ohjusveneillä.
Kapteeni Tommi Kangasmaan mielestä edellä mainitut valmiusjoukkojen ajoneuvot kuvastavat mahdollisimman realistisella tavalla sitä fiktiivistä hätätilannetta, johon Suomi ajautuu Konfiliktissa.
– Vastaavanlainen uhkaskenaario voisi aivan hyvin tapahtua myös tosielämässä, vaikka hyvin maatamme vartioidaankin. Tällaisella kalustolla kuitenkin puolustaisimme maatamme ensihätään. Puolustamme koko Suomea vihamielisen hyökkäyksen tapahtuessa, emme vain tiettyä osaa.
Yksi palaute on ylitse muiden
Puolustusvoimien tuottajakapteeni on tyytyväinen Konfliktin jo ennakkoon saamaan myönteiseen kritiikkiin.
– Kaikkein ikimuistoisimman palautteen olen saanut tähän mennessä sarjan ensi-illassa. Ukrainan suurlähettiläs Helsingissä, Olga Dibrova kertoi minulle, että Konflikti on erittäin tärkeä teos. Hän piti sarjaa suorastaan hyytävän todenmukaisena, nähden siinä suoria yhtäläisyyksiä Ukrainan sodan alkuun, muun muassa Harkovassa. Rouva Dibrova sanoi minulle, että kaikkien tulisi nähdä Konflikti. Viimeistään tuo kommentti naulasi itselleni kiinni sen, millaista sarjaa olemme olleet työstämässä usean vuoden ajan, kapteeni Kangasmaa kuittaa.
-
Visailut
Tunnetko Puolustusvoimien ajoneuvot? Visailussa 10 kuvakysymystä
-
Vapaaehtoinen maanpuolustus